نامه دکتر افروز به ریاست جمهوری برای تاسیس «وزارت خانواده»

نامه دکتر افروز به ریاست جمهوری برای تاسیس «وزارت خانواده»

استاد ممتاز دانشگاه تهران و رییس فدراسیون آسیایی شورای جهانی روان‌درمانی در نامه‌ای سرگشاده به رییس‌جمهور، پیشنهاد ایجاد «وزارت خانواده» را مطرح کرد.

 

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، متن نامه دکتر غلامعلی افروز به دکتر حسن روحانی به شرح زیر است:

 

«هوالعلیم

 

استاد ارجمند جناب آقای دکتر روحانی

 

رییس محترم جمهوری اسلامی ایران

 

با تقدیم سلام و تحیت فراوان و آرزوی سلامت و توفیقات روزافزون برای جناب عالی؛

 

همانطور که حضرت عالی به نیکی استحضار دارید، فلسفه خلقت بر زوجیت استوار است. خانواده تنها نهاد فطری طبیعی، بی‌بدیل و جاودانه هستی است.

 

در حقیقت اصل دهم قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز بر این معنا تأکید دارد و مقرر می‌دارد: «از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه است، همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی‌های مربوط، باید در جهت آسان‌کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.»

 

بی‌تردید این اصل فوق‌العاده ارزشمند، ماندگار و جهان‌شمول قانون اساسی ایران اسلامی، بیانگر این حقیقت است که برای همیشه تاریخ، بر فراز عصرها و نسل‌ها، بایسته و شایسته آن است که محور همه برنامه‌های ملی در حوزه‌های مختلف، افق نگاه، اندیشه والا و تلاش مستمر همه قانونگذاران، مدیران و مجریان دولت جمهوری اسلامی ایران تحکیم و تعالی خانواده‌ها، حاکمیت ارزش‌ها و جلب رضای الهی باشد.

 

اینجانب اذعان دارم تدوین و تصویب قوانین بایسته و طراحی و اجرای برنامه‌های جامع خانواده‌محور توسط بخش‌های مختلف دولت در تحقق بخشیدن به اصل دهم قانون اساسی امری است بسیار سترگ و خطیر. اما شایسته و بایسته آن است که «همواره همه را در خانواده دید و همه را برای خانواده خواست». یعنی کودک، نوجوان، جوان، زن، مرد و سالمند، همه و همه را باید در خانواده دید و همه نهادها و سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و همه کارگزاران را برای سلامت و نشاط و شکوفایی خانواده خواست.

 

با عنایت به آنچه که به اختصار بدان اشاره شد، به نظر اینجانب تأسیس یک وزارتخانه پراقتدار با رسالت‌های معین و وظایف مشخص با عنوانی همچون «وزارت خانواده» می‌تواند کمک مؤثری برای محقق‌شدن اصل دهم قانون اساسی باشد.

 

بدیهی است این وزارتخانه مهم و مقتدر می‌تواند با ادغام بخشی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های موجود که رسالت اصلی آنان خدمت به خانواده است، نظیر سازمان بهزیستی، حوزه معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان، معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، بخشی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی تأسیس گردد.

 

این وزارتخانه می‌تواند به عنوان نماینده حاکمیت، از بیشترین قابلیت‌ها و خدمات سازمان‌های حرفه‌ای و حمایتی غیردولتی همچون سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، سازمان نظام پزشکی و انجمن اولیا و مربیان کشور بهره‌مند گردد. همچنین این وزارتخانه می‌تواند برنامه ملی «پزشک خانواده»، «روان‌شناس / مشاور خانواده» و «مشاور حقوقی خانواده» را با طراحی نوین و تدابیر اجرایی خلاقانه با کمترین هزینه مالی اجرا نماید.

 

با پوزش از تصدیع، آنچه که دغدغه ذهنی و رسالت حرفه‌ای اینجانب بود تقدیم نمودم، یقینا آنچه را حضرت عالی صلاح بدانید به نیکی تدبیر خواهید فرمود.

 

سلامت، دل‌آرام و پرعزت باشید.»


telegram2 files