نرم افزار های روانشناسی : تحلیل رویا و یادداشت های روانشناختی

نرم افزار های روانشناسی : تحلیل رویا و یادداشت های روانشناختی

اساس ساخت دو نرم افزار ی که در این مطلب معرفی می‌شود، این است: «نوشتن از احساسات و هیجانات و مسائل چالش‌برانگیز می‌تواند فرایند حل این چالش‌ها را تسهیل کند».

  • Dreamboard (تابلوی رؤیا)

اپلیکیشن تابلوی رؤیا یا Dreamboard ابزار ردیابی و تحلیل شخصی و آنلاین رؤیاهای افراد است. این برنامه به افراد کمک می‌کند تا نکات کلیدی افکار، احساسات و هیجانات به یاد مانده از رؤیاها را ثبت کنند. Dreamboard یک راه ساده، منحصربه‌فرد و سرگرم‌کننده برای ردیابی رؤیاهاست. این برنامه با حمایت و پشتیبانی روانشناسان و محققان برجسته شکل گرفته است و چیزی بیش از یک دفترچۀ یادداشت رؤیاهاست. در این برنامه بخشی نیز برای تعبیر رؤیا وجود دارد که امکان پیدا کردن معنی رؤیاهای روشن و کابوس‌ها را تسهیل می‌کند. یکی از اهداف این برنامه آشنا کردن بیشتر کاربران با ارتباط بین خواب، رؤیاها و بهزیستی است. در این برنامه مجموعه‌ای از نمادهای تصویری ساده و بخش‌هایی برای نوشتن وجود دارد. گزینۀ زنگ هشدار و یادآورهای روزانه نیز وجود دارد که به فرد کمک می‌کند نوشتن رؤیاهایش را فراموش نکند.

 

وقتی فرد رؤیایش را در dreamboard یادداشت می‌کند، برنامه از او می‌خواهد هیجاناتی که تجربه کرده است، رنگ رؤیا، اهمیت خود فرد در رؤیا و جنبه‌هایی دیگر مانند عجیب‌بودن رؤیا، افرادی که در رؤیا حضور داشتند، مکان‌ها و اشیا را نیز مشخص کند. این مسائل فهم موضوع و زمینۀ رؤیا را ملموس‌تر می‌کند.

 

 

 

این تصویر صفحه‌ای از این برنامه را نشان می‌دهد که در آن فرد می‌تواند رؤیایش را یادداشت کند و خُلق و نوع رؤیا را مشخص کند.

 

فروید رؤیا را شاهراه رسیدن به ناخودآگاه می‌نامید و تعبیر رؤیا را بخش مهمی از درمان روانکاوی می‌دانست. بر اساس نظریۀ روانکاوی تعارضات واپس‌راندۀ انسان که منشاء اضطراب او هستند، در خلال خواب خود را آشکار می‌سازند و به همین دلیل یادآوری رؤیاها و تداعی آزاد دربارۀ آن‌ها می‌تواند انسان را به ریشۀ تعارض‌هایش آگاه کند. از این روی نوشتن رؤیاها گامی بسیار مؤثر در این فرایند کاوش و خودآگاهی انسان است. رؤیاهای تکرارشونده غالباً حاوی اطلاعات مفیدی هستند؛ با نوشتن رؤیاها، رؤیاهای تکرارشونده را بهتر می‌توان ردیابی کرد.

 

رؤیاهای هر کس منحصر به‌فرد و مخصوص به خود اوست. این رؤیاها پس از نوشته شدن در حساب کاربری فرد ذخیره می‌شوند و تنها فرد صاحب حساب کاربری به این محتویات دسترسی دارد. زمانی که فرد رؤیاهای گذشته‌اش را مرور می‌کند، نه‌تنها تفکرات و احساسات گذشته‌اش را می‌بیند، بلکه الگوها و رویدادهایی را در رؤیاهایش پیدا می‌کند که به فرآیند خودشناسی و آگاهی‌اش به مسائلی که دارد، کمک زیادی می‌کند. این امکان نیز وجود دارد که فرد رؤیایش را از طریق حساب کاربری یا فیس بوک با دوستانش به اشتراک بگذارد.

 

سازندگان Dreamboard قصد دارند به ما یادآوری کنند که تنها با گوش کردن به ناخودآگاهمان، بدون کمک هیچ پیش‌گو یا تعبیر‌کننده‌ای می‌توانیم چیزهای زیادی در مورد خودمان بفهمیم. نیازی نیست به کسی بگوییم رؤیایمان را برایمان تعبیر کند، رؤیاهای ما تنها متعلق به ما و بازنمایی‌های ذهن ما هستند.

 

برای اطلاعات بیشتر و دریافت برنامه می‌توانید به سایت زیر مراجعه نمایید: www.dreamboard.com

 

  • MyPsyDiary (دفتر یادداشت روزانۀ روانشناختی من)

 

     خود را گرامی بدار. سلامت روانی‌ات را بهبود ببخش …

 

MyPsyDiary مانند یک دفتر یادداشت روزانه است که هیچ اطلاعاتی از آن به بیرون منتشر نمی‌شود و بسیار امنیت دارد. این برنامه افکار و هیجانات افراد را ضبط می‌کند و به افراد اجازه می‌دهد که محتوای برنامه را برای نیازها و اولویت‌های شخصی استفاده کنند. همچنین این برنامه شامل راهکارهای روانشناختی مناسبی برای کمک به افراد است. این برنامه توسط آماندا کامنز- ترلار که روانشناس بالینی است، ایجاد شده است. هدف او این بوده است که هر کس یک روانشناس جیبی داشته باشد. MyPsyDiary به فرد یاد می‌دهد چگونه حس بهتری داشته باشد و چگونه آن را مدیریت کند. این یک برنامه برای نظارت و بهبود سلامت روانی افراد است.

 

MyPsyDiary بر خلق و هیجانات افراد نظارت می‌کند و خواب و سبک زندگی فرد مانند مدیتیشن یا استفاده از الکل یا هرنوع مواد را ردیابی می‌کند. همچنین در این برنامه می‌توان اهداف و راهکارهایی چون کنترل تنفس، ریلکس‌کردن عضلات، تخیل هدایت‌شده، تحمل آشفتگی، تمرین‌های حواس‌پرتی و بهوشیاری را تنظیم کرد. در این برنامه می‌توان موسیقی، عکس و اسامی افراد را اضافه کرد. این گزینه‌های اضافه‌شده به برنامه ابزارهای آرامش‌بخش یا افرادی هستند که در مواقع نیاز می‌تواند با آن‌ها تماس گرفته شود؛ مانند دوستان نزدیک.

 

به دلیل اهمیت این موضوع که افراد باید در بیان احساسات و هیجانات خود احساس راحتی کنند این برنامه بسیار امنیت دارد. برای ورود به این برنامه فرد باید پسوردش را وارد کند و این گزینه نیز وجود دارد که اگر فرآیند واردشدن به برنامه ناموفق بود (این امکان وجود داشت که فرد دیگری بخواهد وارد برنامه شود) داده‌ها را پاک کند یا دسترسی به آن را به تعویق بیندازد. این برنامه به‌ویژه برای نوجوانان که در صحبت‌کردن از خلق و هیجانات و نگرانی‌هایشان احساس راحتی نمی‌کنند، می‌تواند مفید واقع شود.

 

گاهی فرد به رفتارهای ناکارآمدش آگاه نیست و آن‌ها را تکرار می‌کند. استفاده از برنامۀ MyPsyDiary این امکان را فراهم می‌کند که فرد گزارشی از عملکرد خود در طی روز یا هفته یا ماه در دست داشته باشد و این گزارش فرد را به رفتارهایش آگاه می‌کند. این موضوع مثل این است که هر روز یا هر هفته یا هر ماه گزارش عملکردت را به دستت دهند و راجع به رفتارهای غلط و احساسات و هیجانات شما بازخورد دهند. گراف‌ها و نمودارهایی که MyPsyDiary فراهم می‌کند، به فهم الگوهای سلامت ذهنی کمک می‌کند و می‌تواند توسط روانشناس فرد، ارزیابی شود. پیش‌رفتن با این برنامه می‌تواند به فرد کمک کند تا فکرش را آموزش دهد و مثبت‌تر بیندیشد.

 

MyPsyDiary این امکان را برای فرد به وجود می‌آورد که هر گونه نگرانی یا اتفاق مثبتی را که تجربه می‌کند، ثبت کند. این ثبت می‌تواند از طریق نوشتن یا ضبط صدا باشد. همچنین می‌توان این نوشته‌ها را سوزاند، با یک بالن به هوا فرستاد یا مثل یک کاغذ آن را مچاله کرد و دور انداخت (همۀ این موارد به صورت مجازی در برنامه تعبیه شده است). با این کار فرد می‌تواند تا حدی هیجاناتش را تخلیه کند و به آرامش برسد.

 

این برنامه همچنین خُلق فرد در طی یک ماه را -به ویژه با توجه به انتخاب‌های سبک زندگی فرد، مانند استفاده از مواد یا ورزش‌کردن- ردیابی می‌کند. این ویژگی الگوهای زندگی فرد و آسیب‌پذیری‌های وی را روشن می‌کند. برنامۀ MyPsyDiary جایگزین درمان نیست بلکه مکمل آن است و بهتر است این برنامه تحت نظارت متخصص سلامت روانی استفاده شود. این برنامه در ایالات متحده در گروه بهترین اپلیکیشن‌های اجتماعی یا سبک زندگی جایزه دریافت کرده است.

 

برای اطلاعات بیشتر و دانلود برنامۀ MyPsyDiary می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید:

 

www.mypsydiary.com

 

منبع :  سایت بردار( کاربرد سازی علوم انسانی)

بیشتر بخوانید


telegram2 files