نگاه ویژه برنامه ششم توسعه به سلامت روانی‌ اجتماعی

نگاه ویژه برنامه ششم توسعه به سلامت روانی‌ اجتماعی

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: در برنامه ششم توسعه ، نگاه ویژه‌تری به سلامت روانی‌ اجتماعی جامعه شده‌ است.

به گزارش  سایک نیوز به نقل از ایسنا، دکتر عباسعلی الهیاری در سومین همایش ملی خانواده و ارتقای سلامت روانی اجتماعی که هشتم تیر در سالن آمفی تئاتر شهید علیمحمدی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، اظهارکرد: سلامت انسان دارای چهار بعد جسمانی، روانشناختی، اجتماعی و معنوی است که حداکثر ۲۰ درصد سلامت یک انسان به بعد جسمانی اش برمی گردد و ۸۰ درصد سلامت انسان مربوط به سه بعد روانشناختی، اجتماعی و معنوی است.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماریهای بشر ریشه عصبی دارند و امروزه در دنیا روشهای غیر دارویی را پزشکان برای معالجه بیماریهای با ریشه عصبی اعمال می کنند.

الهیاری تاکید کرد: متاسفانه ما در کشوری زندگی می کنیم که همه نگاه مان در جهت سلامت جسم است و کمترین نگاهی به سمت سلامت روح و روان نداریم.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: در سیاستهای کلان نظام و در قالب برنامه ششم توسعه کشور نگاه ویژه‌تری به سلامت روانی‌اجتماعی جامعه شده‌ است، به نحوی که در راستای تامین سلامت جامعه فقط نگاه مان به سمت سلامت جسم نباشد.

وی افزود: متاسفانه مردم کمتر به روانشناسان و مشاورین خانواده مراجعه می کنند و اگر هم مراجعه می کنند خیلی دیر است، در حالیکه مشاوران و روانشناسان امانتداران اسرار خانواده ها هستند و حتما باید این نگاه در سطح جامعه تغییر پیدا کند که اگر کسی به روانشناس مراجعه کرد، حتما دارای مشکل روانی است.

الهیاری با اشاره به اهمیت بنیادین خانواده اظهارکرد: هیچ بشری بر روی زمین به خصایص انسانی آراسته نمی رسد، مگر اینکه در داخل خانواده رشد یابد و مادر او را تحت محبت خود قرار داده باشد.

وی با بیان اینکه محبت مادر از شیر او برای فرزندش واجب تر و حیاتی تر است، تاکید کرد: دلبستگی ایمن اگر در فرزندی توسط والدینش ایجاد نشود، حتما این فرزند در آینده و در قالب دیگر مهارتهای اجتماعی دچار مشکل خواهد شد.

نماینده اسبق مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه خانواده های ایرانی در معرض خطر و یک تهدید جدی هستند، گفت: موسسه گالوب در سال ۲۰۱۷ کشورها را براساس میزان پرخاشگری افراد جامعه دسته بندی کرده که در این میان ایران در رتبه نخست پرخاشگری قرار دارد که البته صحت نتیجه این تحقیق جای تامل دارد.

وی یادآور شد: اگر به فرزندانمان در بستر خانواده آموزش مهارتهای زندگی ندهیم نباید انتظار داشته باشیم که او در اجتماع رفتار اجتماعی مناسبی از خود بروز دهد.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: مجلس شورای اسلامی در بند ششم ماده ۱۱۷ برنامه ششم توسعه اجرای آموزشهای مشاوره را بر عهده سازمان روانشناسی و مشاوره قرار داده و ما می توانیم ارائه این آموزشها را نیز بر بستر فضای مجازی به مردم کشور ارائه دهیم.

وی تاکید کرد: در قانون برنامه ششم توسعه آمده که مشاوره ازدواج قبل از عقد اجباری است.

الهیاری با اشاره به همکاری سازمان روانشناسی و مشاوره کشور با اغلب سازمانها و نهاد، گفت: در حال حاضر بهترین مراکز مشاوره ما در ناجا، بنیاد شهید و دانشگاه‌ها هستند.

وی تاکید کرد: باید برای همه طرح های کشور یک پیوست سلامت روان نیز ببینیم.

 


telegram2 files