شکم دردهای مداوم در کودکی، مهمترین عامل بروز اضطراب در بزرگسالی است

شکم دردهای مداوم در کودکی، مهمترین عامل بروز اضطراب در بزرگسالی است


پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه وندربیلت تنسی کشور آمریکا می گویند بررسی های صورت گرفته نشان داده است که شکم دردهای مداوم در کودکی، مهمترین عامل بروز اضطراب در بزرگسالی است.

به گزارش سایک نیوز به نقل از سایت پزشکان بدون مرز،گرچه اضطراب در کودکانی که اغلب دچار دل درد هستند معمول است، اما ممکن است اضطراب این کودکان تا بزرگسالی بعد از بهبود دل درد ادامه یابد.

پژوهشگران حدود ۳۳۰ کودک مبتلا به دل درد بدون دلیل خاص که سندرم درد کارکردی شکم FAPS نامیده می‌شود را با ۱۵۰ کودک بدون دل درد مقایسه کردند.

ارزیابی‌های روانشناسی در ۹ سال بعد به‌طور متوسط خطر اختلالات اضطراب را در افراد دچار دل درد دوران کودکی حدود چهار تا پنج برابر بیشتر نشان داد.

حدود ۵۰ درصد از افراد که دچار سندرم درد کارکردی شکم FAPS دوران کودکی بودند در مقایسه با ۲۰درصد از افرادی که چنین شرایطی نداشتند اضطراب‌ اجتماعی، ترس و بقیه اختلالات اضطراب با رشد آنان افزایش یافته بود.

کودکانی که بدون دلیل از درد مدوام معده و شکم رنج می برند، ۴۱ درصد بیشتر در معرض اختلالات اضطرابی وجود دارند. این کودکان به محض رسیدن به سنین جوانی، با مشکلات اجتماعی متعددی مواجه می شوند.

نتایج نشان می‌دهد بررسی اضطراب زمان دل درد در کودکان مهم است. محقق این تحقیق لین واکر، استاد بخش اطفال دانشگاه واندربیلت در نشویل تنسی اظهار کرد: نه تنها به دلیل درد، کودکان مضطرب هستند بلکه بعد از نبود درد هنوز اضطراب قابل توجه بالینی وجود دارد. ما نیاز به شناسایی توام درد واضطراب داریم تا بتوانیم به کودکان برای غلبه بر درد کمک کنیم.

دل درد در کودکان معمول است و عموما با رشد کودکان از بین می‌رود، اما می‌تواند موجب اختلال در زندگی عادی شود وکودکان را از حضور در مدرسه و بازی با دیگر کودکان محروم کند و موجب استرس بسیاری در کودکان شود.

همچنین دل درد کودکان موجب استرس والدین می‌شود وآنان فرزندان را وادار به ادامه فعالیت بجای استراحت در منزل می‌کنند.

وی در ادامه افزود: این درد واقعی نیست اما ممکن است مغز نتواند به حساسیت روده واکنش درستی بدهد.

نتایج همچنین حاکی ازافزایش افسردگی دوران بزرگسالی به دلیل دل‌درد‌های دوران کودکی است. در این تحقیق ۴۰ درصد از بزرگسالان با دل‌درد دوران کودکی دچار افسردگی در طول زندگی بودند.

وی گفت: شما نباید به دل درد به عنوان بیماری نگاه کنید بلکه باید جنبه عاطفی و روانی آن را در نظر داشته باشید و روشی برای درمان هر دو مورد بیابید.

طبق آخرین آمارگیری آمریکا، اختلالات دستگاه گوارش یکی از مهمترین دلایل بروز افسردگی و اختلالات روانی در بزرگسالان است.

متخصصان به والدین توصیه می کنند که فرزندان خود را هر ۶ ماه یک بار تحت آزمایش های گوارشی قرار دهند و از عدم وجود انواع انگل و التهابات روده در فرزندان خود اطمینان حاصل کنند.

یکی از مهمترین های توصیه های پزشکی در این زمینه توجه به تغذیه و عادت های غذایی تمام افراد خانواده است.

غذاهای آماده، چرب و پرنمک یکی از مهمترین دلایل ضعیف شدن معده در دراز مدت هستند.

نتایج این تحقیق در نشریه اطفال ( Pediatrics ) به چاپ رسیده است.

بیشتر بخوانید


telegram2 files