افسردگی و اضطراب دو روی یک سکه هستند

افسردگی و اضطراب دو روی یک سکه هستند

من روزی را که در دفتر روانشپزشکم نشسته بودم را به خوبی به یاد دارم. به اوگفتم من مضطرب هستم به طوری که احساس می کنم وجودم از بدنم جدا شده وبالای اون شناوره و نمی تونم به سره جام برگردم. این منو به شدت میترسونه و متوجه نمی شم که چه اتفاقی داره برام می افته.
دکترم توضیح داد که این جدایی بین وجود و بدن که احساسش می کنم بخشی از اضطراب است.

من بیشتر اضطراب هایی که داشتم را شناخته بودم . اما زمانی هایی بود که من دچار دوره های افسردگی می شدم. تمرکز نداشتم, زیاد می خوابیدم, نمی خواستم از رخت خوابم بیرون بیام.افسردگی خیلی مرموزه و ما را به تلاش نکردن متقاعد می کنه.

من از روانپزشکم پرسیدم منی که بیشتر اوقات اضطراب دارم و اینطور تشخیص گرفتم پس چطوری میتونم نشانه های افسردگی را هم در زندگیم تجربه کنم.
دکترم چیز جدیدی را به من یاداوری کرد .بهم گفت افسردگی و اضطراب دور روی یک سکه هستند!
من ازش خواستم تابیشتر برام توضیح بده و اون توضیح داد که افسردگی واضطراب با هم مرتبط هستند.اونجا بود که فکر کردم اینها خیلی برای من میتونن درست باشن و من هم اینطور هستم.

زمانی که برای مدت طولانی مضطرب هستم بعد که آدرنالین حاکی از اضطرابم محو میشه, احساس افسردگی میکنم.
فکر کن که یه ماشین بدون گاز و بنزین در حال حرکت باشه. این احساسیه که من بعد از صرف انرژی برای اضطرابم بهم دست میده.

من نمی خوام بگم که افرادی و که دارن با افسردگی زندگی میکنن و کاملا درک میکنم و احساسشون و میفهمم ولی من راجبش خیلی فکر کردم و چیزی که بهش رسیدم اینه که اضطراب احساس بهتریه.
دلیل این تفکرم اینه که من به اضطراب به شکل یک انرژی مازاد و اضافی نگاه میکنم. بعضی اوقات این هجوم انرژی زیاد ازار دهنده اس ولی باهمه این اوصاف ادرنالین و انرژیه!!

از سوی دیگر افسردگی احساس تخلیه شدن و خستگی زیاد می ده. خیلی مشکله که طوری زندگی کنی که انگار زندگی ارزش زیستن نداره. به همین خاطر وقتی که توی این حال بد قرار داری حرف زدن با افراد دیگه ای که این حال رو تجربه کردن می تونه مفید باشه.

راه های زیادی برای مبارزه با افسردگی بعد از صرف انرژی ناشی از اضطراب وجود داره امامهم ترین چیزی که همیشه باید یادتون باشه اینه که شما تنها نیستید.
وقتی احساس جدا و تنها موندن و ناراحتی دارید یادتون باشه بیرون از اینجا افرادی وجود دارند که احساسی مشابه شما دارند. وقتی ما افرادی پیدا کنیم که احساسی مشابه ما دارند میتونیم باهاشون همدردی کنیم و حال بهتری پیدا کنیم. و این چیزیه که ما افرادی که دچار مسائل سلامت روان هستیم باهش روبه رو ایم : احساس بهتر شدن.

ترجمه : تیم تخصصی سایک نیوز

سارا فادر
منبع : سایکولوژی تودی

بیشتر بخوانید

افسردگی : بیا این بار حرف نزنیم!


telegram2 files