بد رفتاری با کودکان اوتیسم در یک مرکز توانبخشی/ موسسه دارای مجوز وزارت بهداشت

بد رفتاری با کودکان اوتیسم در یک مرکز توانبخشی/ موسسه دارای مجوز وزارت بهداشت

به گزارش سایک نیوز به نقل از خبرگزاری میزان، ماجرا از آنجا شروع می‌شود که حسین ۳۴ ساله با در اختیار داشتن مدرک لیسانس روانشناسی کودکان استثنایی در سال ۹۰ در مرکز روزانه آموزشی توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم “آوای مشهد” که تحت نظارت سازمان بهزیستی بوده است، مشغول به فعالیت می‌شود.

وی آن زمان به عنوان یک روانشناس در این مرکز مشغول به کار شده و بعد از حدود یک سال و نیم فعالیت، به دلیل عملکرد نامطلوبی که داشته، از کار برکنار و با وی تسویه حساب می‌شود.

این فرد زمانی که از خدمت در مرکز “آوای مشهد” عزل می‌شود، پس از مدتی به عنوان کمک کار درمانگر در کلینیک‌های مختلف کار کرده و پس از کارآموزی در این زمینه در محلی مسکونی اقدام به ارائه خدمات کاردرمانی به کودکان می‌کند.

پس از این اتفاق، گزارش‌های مختلفی از بدرفتاری تحت عنوان “کتک درمانی” وی با کودکان از سوی خانواده‌ها اعلام و سرانجام یکی از مربیان، فیلم بدرفتاری حسین را منتشر می‌کند.

در پی این اتفاق، قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم به محل مراجعه و نامبرده با اطلاع از اینکه فیلم بد رفتاری اش منتشر شده، بلافاصله محل را به صورت کاملا مسکونی تغییر وضعیت داده و نیروی انتظامی نیز به دلیل نداشتن مجوز ورود به محل مسکونی و نبود شواهد انجام فعالیت‌های توانبخشی، از شکایت منصرف شده است.

فعالیت این فرد پس از این ماجرا نیز متوقف نشد، زیرا وی بار دیگر اقدام به فعالیت تحت مجوز وزارت بهداشت یک پزشک کاردرمانی کرده و به رفتارهای ناشایست خود با کودکان اوتیسم ادامه می‌دهد.

این بار نیز بنا بر گزارش‌های مجدد خانواده‌ها از بدرفتاری این فرد با فرزندانشان، صاحب مجوز از ادامه همکاری با حسین منصرف می‌شود.

در پی این اتفاقات، خانواده‌ها مراجعات مکرری به معاونت توانبخشی بهزیستی استان خراسان رضوی داشته و مواردی از بدرفتاری وی با کودکان خود را گزارش داده و خواهان رسیدگی شدند، اما آن زمان اعلام شد که مجوز فعالیت این فرد ارتباطی با سازمان بهزیستی نداشته و مرکزی که وی در آن فعالیت می‌کرده است، مجوز خود را از وزارت بهداشت دریافت کرده و تحت نظارت این وزارتخانه بوده است.

در حال حاضر در خراسان رضوی ۷ مرکز اوتیسم زیر نظر سازمان بهزیستی کشور در حال فعالیت هستند که یکی از آن‌ها در سبزوار، یک مرکز در نیشابور و ۵ مرکز دیگر نیز در مشهد هستند.

حسین نحوی نژاد، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در رابطه با فعالیت فرد متخلف در یکی از مراکز تحت نظر وزارت بهداشت در مشهد می‌گوید: مرکز اوتیسمی که فرد خاطی در آن فعالیت می‌کرده است، تحت نظارت سازمان بهزیستی نبوده و دارای مجوز وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به نظارت‌های مستمر صورت گرفته از مراکز اوتیسم سراسر کشور می‌گوید: مراکز اوتیسم سازمان بهزیستی کشور به طور مرتب تحت نظارت قرار داشته و این در حالی است که خانواده‌ها نیز بر نحوه فعالیت این مراکز حساس بوده و نکات مورد نظر خود را به مسئولان سازمان منتقل می‌کنند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اعزام بازرس به مراکز اوتیسم سراسر کشور به طور ماهانه و فصلی می‌گوید: بازرسان ما به صورت ماهیانه و فصلی به مراکز اوتیسم تحت نظارت سازمان سرکشی کرده تا اگر تخلفی مشاهده شود، جلو آن را گرفته و برای رفع آن اقدام کنند.


telegram2 files