نشانه‌های بازگشت افسردگی و عوامل موثر بر آن

نشانه‌های بازگشت افسردگی و عوامل موثر بر آن
 بیماری افسردگی برای بسیاری از مردم مانند یک مبارزه‌ی دائمی است. این بیماری به دلایل گوناگونی ایجاد می‌شود و به‌شدت بازگشت‌پذیر است. حتی پس از برطرف شدن علائم نیز، احتمال بازگشت آن وجود دارد.

این بیماری بسیار پیچیده است؛ حتی هنگامی که کاملا تحت کنترل بیمار قرار دارد، باز هم ممکن است فرد را از درمان ناامید کند. با این حال شناخت نشانه‌های بازگشت افسردگی و عواملی که در آن نقش دارند، می‌تواند تا حد زیادی به بهبودی بیمار کمک کند و احتمال بازگشت آن را به حداقل برساند.

از نظر عموم، بازگشت افسردگی (relapse) با عود مجدد آن (recurrence) هیچ تفاوتی ندارد، اما واقعیت این است که معنای این دو واژه یکی نیست. برای درک تفاوت این دو، ابتدا به تفاوت تعریف بهبودی اولیه با بهبودی کامل یا ریکاوری (recovery) دقت کنید: بهبودی کامل زمانی اتفاق می‌افتد که بیمار حداقل ۴ ماه پس از بهبودیِ اولیه، دیگر علائم افسردگی را نداشته باشد. بازگشت بیماری به این معنی است که پس از بهبود اولیه‌ی بیمار و قبل از آنکه به بهبودی کامل برسد، افسردگی بازگردد. اما عود مجدد افسردگی به‌حالتی گفته می‌شود که بیمار پس از بهبودی کامل، دوباره به افسردگی مبتلا شود.

به گفته‌ی روان‌شناسان، فردی که دو بار حمله‌ی افسردگی داشته است تا ۸۰ درصد احتمال دارد که بیماری‌اش برگردد و فردی که سه بار حمله‌ی افسردگی را تجربه کرده است، به احتمال ۹۰ درصد بیماری‌اش باز خواهد گشت.

در این مطلب، ابتدا به نشانه‌های بازگشت این بیماری می‌پردازیم و سپس عواملی را که سبب بازگشت آن می‌شوند مورد بررسی قرار خواهیم داد. در پایان، چند راه‌کار ساده برای کاهش احتمال بازگشت افسردگی و از بین بردن عوامل تحریک‌کننده‌ی آن ارائه خواهیم داد.
بسیاری از افراد فقط یک‌بار در طول زندگی خود ممکن است نشانه‌های خفیف افسردگی را تجربه کنند، اما برای برخی دیگر این بیماری چنان شدید است که پس از برطرف شدن نشانه ها، باز هم به آن مبتلا می‌شوند. در ادامه، با ۱۰ مورد از نشانه‌های هشداردهنده‌ی افسردگی آشنا خواهید شد.
در صورت مشاهده‌ی این علائم، می‌توانید پیش از بروز بیماری از آن پیشگیری کنید یا به‌موقع نسبت به درمان آن اقدامات لازم را انجام بدهید.

۱. کناره‌گیری از اجتماع
اگر دل‌تان می‌خواهد تنها باشید و از شرکت در فعالیت‌های اجتماعی لذت نمی‌برید، احتمال بازگشت افسردگی در شما زیاد است. کناره‌گیری از اجتماع سبب کاهش انرژی بدن می‌شود. سعی کنید به گروه‌های اجتماعی ملحق شوید و در فعالیت‌های گروهی شرکت کنید. در این میان، افرادی که قبلا این بیماری را تجربه کرده‌اند و در حال حاضر بهبود یافته‌اند گزینه‌ی مناسبی به‌شمار می‌روند، چرا که آنها بهتر از هرکسی شما را درک خواهند کرد.

۲٫ بی‌علاقگی نسبت به همه چیز
یکی از نشانه‌های اولیه‌ی بازگشت افسردگی، از دست دادن علاقه و اشتیاق نسبت به چیزهایی است که قبلا برای‌تان لذت‌بخش بوده‌اند. مواردی از قبیل علاقه به شریک زندگی، لذت بردن از زندگی زناشویی و پرداختن به سرگرمی‌ها. به محض اینکه چنین علائمی را در خود یافتید، با یک پزشک مشورت کنید. در غیر این صورت، این رفتار ممکن است اطرافیان شما را آزار بدهد و آنها نیز این تأثیر منفی را به شما انتقال می‌دهند. به این ترتیب خطر ابتلا به بازگشت افسردگی در شما دوچندان خواهد شد.

۳٫ یأس و ناامیدی
همه‌ی ما هنگامی که رویدادهای ناگواری مانند از دست دادن شغل، مرگ عزیزان یا فروپاشی یک رابطه را تجربه می‌کنیم، دچار غم و اندوه می‌شویم. این موضوع کاملا طبیعی است و معمولا باید پس از مدت کوتاهی برطرف شود. اما اگر به مدت دو یا چند هفته مدام در حال گریه و زاری هستید یا احساس پوچی و بدبختی می‌کنید (و این روال در زندگی عادی شما اختلال ایجاد کرده است) به‌طور بالینی به افسردگی مبتلا شده‌اید. اگر این شرایط را دارید، کاملا جدی به دنبال درمان آن باشید.

۴. اختلالات خواب
هر تغییری در برنامه‌ی خواب مانند کم‌خوابی، پُرخوابی یا خوب نخوابیدن (که به مدت طولانی، هر شب تکرار شود)، از نشانه‌های احتمالی بازگشت بیماری به‌شمار می‌رود. افرادی که افسردگی دارند، مدام در اندیشه‌ی حوادث روز هستند و این افکار، خواب راحت شب را از آنها می‌گیرد. روان‌درمان‌گران می‌توانند هم از طریق تجویز دارو و هم با مشاوره‌ی درمانی به شما کمک کنند.

۵. کج‌خلقی
یکی از علائم اولیه‌ی بازگشت افسردگی، کاهش سطح تاب‌آوری (tolerance) است. در این حالت، فرد به‌شدت زودرنج و تحریک‌پذیر می‌شود. اگر مدام با اعضای خانواده یا اطرافیان‌تان در حال مجادله هستید و به‌خاطر هر چیزی به‌سرعت ناراحت می‌شوید، احتمال بازگشت افسردگی در شما زیاد است. افسردگی معمولا خود را پشت خشم و سرخوردگی پنهان می‌کند. از مراجعه به روان‌درمان‌گر هراس نداشته باشید و برای درمان خود اقدام کنید.

۶. از خود بیزاری
برخی افراد به‌طور مداوم احساس گناه و بی‌ارزش‌بودن می‌کنند، به‌شدت خود را مورد انتقاد قرار می‌دهند و همیشه بر نقص‌ها و شکست‌هایشان در زندگی تمرکز دارند. احتمال ابتلا به افسردگی (یا بازگشت افسردگی) در این افراد بسیار زیاد است. روان‌درمانی می‌تواند در بازسازی عزت‌نفس و بهبود افسردگی بسیار مفید باشد.

۷. تغییرات وزن
افرادی که افسردگی دارند، معمولا یا بیش از حد پُرخوری می‌کنند یا اینکه اشتهای‌شان را از دست می‌دهند. تغییر در عادات غذا خوردن سبب تغییر در وزن بدن می‌شود. اگر ۵ درصد از وزن بدن‌تان در کم‌تر از یک ماه افزایش یا کاهش یافته است و هم‌زمان نشانه‌های دیگری از افسردگی را در خود می‌بینید، حتما با یک درمان‌گر مشورت کنید.

۸. خستگی
افرادی که معمولا انرژی کافی ندارند و همیشه (بدون اینکه کار زیادی انجام داده باشند) احساس خستگی مفرط می‌کنند، به احتمال زیاد افسردگی دارند. این افراد معمولا صبح‌ها به‌راحتی نمی‌توانند از رختخواب خارج شوند یا انجام کارهای ساده‌ای مانند شستن حتی یک لباس برای‌شان غیر قابل تحمل است. برای رفع این حالت، ورزش و داشتن رژیم غذایی سالم بسیار مفید است.

۹٫ مغز مه‌آلود (brain fog)
فردی که افسردگی دارد، به‌راحتی نمی‌تواند تمرکز کند و در به‌خاطر سپردن هر چیزی با مشکل مواجه می‌شود. حتی تصمیم‌گیری و حل مشکلات نیز برایش بسیار دشوار است. به این حالت، بیماری مغز مه‌آلود گفته می‌شود که در آن فرد احساس سردرگمی می‌کند و نمی‌تواند مسیر شغلی و زندگی شخصی خود را به‌سادگی دنبال کند.

۱۰. احساس درد
افسردگی نه فقط بر سلامت روانی فرد بلکه بر سلامت جسمانی او نیز تأثیرگذار خواهد بود. اگر قبلا تجربه‌ی بیماری مذکور را داشته‌اید و حالا نشانه‌هایی مانند درد مزمن عضلات، سردرد، معده‌ درد و درد در قفسه‌ی سینه را در خود می‌بینید (و حس می‌کنید که بی‌دلیل هستند)، ممکن است افسردگی‌تان بازگشته باشد. بنابراین حتما با پزشک مشورت کنید.

درست است که برخی رویدادهای خاص وجود دارند که می‌توانند هرکسی را تحت تأثیر قرار دهند، اما این بدان معنا نیست که همه‌ی این عوامل سبب بازگشت این بیماری می‌شوند. عوامل بازگرداننده‌ی افسردگی بسیار شخصی هستند. به عنوان مثال، ممکن است یک عامل سبب ایجاد تنش در یک فرد شود، اما دلیلی ندارد که این عامل در دیگران نیز همین تأثیر را داشته باشد. اگر برخی عوامل سبب افسردگی یا بازگشت آن می‌شوند به این دلیل است که فرد توانایی مقابله با آن عامل را ندارد.

منبع :خبر آنلاین

بیشتر بخوانید


telegram2 files