ایجاد تحول در گرایش های روانشناسی

ایجاد تحول در گرایش های روانشناسی

ایجاد تحول در گرایش های روانشناسی در طی جلسه ۱۱۳ تحول و ارتقاء علوم انسانی مطرح شد. موضوع راه اندازی رشته روانشناسی دین و روانشاسی تحولی در مقطع کارشناسی ارشد در جلسه تحول و ارتقا علوم انسانی بررسی شد. در جلسه شورای تخصصی ارتقاء و تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گزارش کارگروه روانشناسی پیرامون تأسیس رشته روانشناسی دین و روانشناسی تحولی در مقطع کارشناسی ارشد ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به اشتراکات روانشناسی دین با روانشناسی و دین‌شناسی در تشریح اهداف این گرایش، نقد و بررسی نظریات رایج روانشناسی دین و تبیین نظریه اسلام در این بخش مورد اشاره قرار گرفته است.

اعضای حاضر در این جلسه به بیان نظرات و پیشنهادهای خود در زمینه روانشناسی دین درخصوص تبیین دقیق تفاوت روانشناسی دین و روانشناسی دینی، لزوم نظریه پردازی در این زمینه به منظور پاسخگویی به نظریات مطرح در این حوزه، جدی‌تر گرفته شدن مبحث انسان‌شناسی دینی، دقت در ارائه سرفصل‌های گرایش مزبور و حفظ جنبه نقادی در این سرفصل‌ها، تربیت استاد توانمند و مسلط به مبانی موضوع به منظور تدریس بهینه این گرایش، ترسیم ارتباط بین روانشناسی دین و روانشناسی دینداران، عدم اختلاط عنوان گرایش‌ها و سرفصل‌های ذیل گرایش، تقدم روانشناسی اسلامی بر روانشناسی دین، توجه به خاستگاه روانشناسی دین غربی و ابتناء این شاخه از روانشناسی بر مسیحیت و ارتباط میان روانشناسی دین و کلام جدید پرداختند.

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه گفت: آنچه که مشاهده می‌شود، لزوم تولید ادبیات و گفتمان پیرامون موضوع مهم و حساس روانشناسی دین است و متأسفانه در این زمینه ضعف جدی داریم.

وی افزود: به نظر می‌رسد روانشناسی دین اولویت اصلی برای تلاش در مسیر تحول و ارتقاء علوم انسانی نیست و مباحثی مانند روانشناسی خانواده نیز باید در اولویت قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: لازم است برنامه درسی با توجه به نظرات ارائه شده، اصلاح و ویرایش شود.

دکتر علی فتحی آشتیانی نیز در این جلسه اعلام کرده است با توجه به نیازمندی ها و بازنگری در رشته‌ی روانشناسی، کمیته روانشناسی شورای تحول و ارتقاء نیروی انسانی تمام امور مربوط به مقطع کارشناسی روانشناسی را به اتمام رسانده است؛ به طوری که از سال گذشته برخی از دانشگاه ها آن را اجرایی نیز کرده اند. بدین ترتیب که از مهرماه سال ۱۳۹۴ در مقطع کارشناسی فقط روانشناس (بدون گرایش) پذیرفته می شود.

 رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی گفت: در طی سال گذشته کار در مقطع کارشناسی ارشد آغاز شده و چند برنامه آماده شده است. گرایش های مشاوره خانواده، مشاوره تحصیلی، مشاوره توانبخشی و مشاوره شغلی بازنگری شده اند و مراحل تصویب را پشت سر می گذارند، کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دین و روانشناسی صنعتی سازمانی و روانشناسی تحولی به رشته های قبلی اضافه می شوند. کارشناسی ارشد رشته رواشناسی تربیتی نوشته شده و در مراحل نهایی است. بازنگری تعدادی از رشته ها همچون کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت و روانشناسی خانواده هنوز در دستور کار قرار دارد.

فتحی افزود: امیدواریم بازنگری و ایجادبرنامه های جدید تا پایان سال تصویب شوند تا در کنکور ۱۳۹۵ برنامه های جدید اجرایی شوند.


telegram2 files