مردان ۹ برابر بیشتر از زنان مواد مخدر مصرف می کنند

مردان ۹ برابر بیشتر از زنان مواد مخدر مصرف می کنند

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، دکتر احمد حاجبی مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ پیشگیری از اعتیاد، گفت: ظرفیت‌سازی نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد در جوامع مختلف ایفا می‌کند.

وی در خصوص سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه اعتیاد، اظهار کرد: پیشگیری از مصرف مواد و درمان اختلال مصرف مواد از جمله سیاست‌های کلان وزارت بهداشت در این حوزه است.

وی با بیان این که بر اساس آمار رسمی اعتیاد در کشور، نسبت مصرف کنندگان مرد به زنان در حوزه مصرف مواد مخدر ۹ به یک است، گفت: جوان شدن مصرف کنندگان مواد مخدر و زنانه شدن مصرف آن از جمله زنگ‌های خطر به صدا درآمده با شیوع مصرف مواد مخدر در کشور است.

حاجبی انتقال الگوی مصرف مواد مخدر به روانگردان‌ها را از جمله آسیب‌های جدی و نگران کننده در کشور دانست و بیان کرد: ۵۰ درصد مرگ‌های ناشی از مصرف مواد در جهان ناشی از بیش مصرفی است. در وزارت بهداشت بحث مدیریت پدیده اعتیاد در کشور مستلزم تدوین و اجرای اسناد بالادستی است.

وی آغاز برنامه‌های پیشگیرانه از دوران کودکی و آموزش مهارت‌های لازم را ضروری دانست و اظهار داشت: ظرفیت‌سازی نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد در جوامع مختلف ایفا می‌کند.

وی، طراحی و استقرار برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد اجتماع محور و ارتقای نظام شناسایی و مداخلات موثر زودرس در اختلالات مصرف مواد از طریق ساختار فراگیر نظام سلامت مبتنی بر شواهد را از دیگر سیاست‌های اجرایی و راهبردی پیشگیری از مصرف مواد مخدر در وزارت بهداشت دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طی سه سال گذشته با جذب و حضور کارشناسان سلامت‌روان در مراکز درمانی و بهداشتی اقدامات مطلوبی در حوزه پیشگیری از اعتیاد انجام شده است. گسترش سطح پوشش مداخلات پیشگیرانه از اعتیاد از جمله برنامه‌های در دستور کار وزارت بهداشت در این حوزه است. غربالگری اولیه و تکمیلی مصرف مواد و الکل، مداخله مختصر و ارجاع و پیگیری خدمات درمانی سطح یک از دیگر اقدامات در دستور کار وزارت بهداشت است.

وی در پایان با بیان این که درمان در وزارت بهداشت به معنای کاهش آسیب است، اظهار کرد: جلوگیری از رفتارهای پرخطر و هدایت آنها به سمت رفتارهایی با میزان خطر کمتر، رویکرد وزارت بهداشت در مدیریت پدیده اعتیاد در کشور است.

 

 

بیشتر بخوانید:

نشانه های مصرف مواد مخدر
چرا افراد به اعتیاد روی می آورند؟
خطرناکترین مخدرهای صنعتی را بشناسیم
وقتی اعتیاد زنانه می شود، آسیب شناسی اعتیاد در زنان


telegram2 files