رسانه و علوم شناختی

رسانه و علوم شناختی

رسانه و علوم شناختی رشته ای جدید که امید آن می رود در آینده در دانشگاه ها راه اندازی شود. خرازی، رئیس پژوهشکده علوم شناختی، در نشستی مشترک با مدیران و مسئولان دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تأکید بر تداخل تمامی حوزه های علوم انسانی با علوم شناختی گفت: انتظار می رود که دانشگاه علامه کارهای برجسته‌ای را با دیگر دانشگاه‌ها، در حوزه علوم شناختی انجام دهد.

کمال خرازی سپس به معرفی علوم و فناوری‌های شناختی به عنوان یکی از فناوریهای همگرای هزاره جدید پرداخت و درباره تأثیرگذاری علوم و فناوری‌های شناختی در آموزش و پرورش شناختی، یا مدیریت شناختی و یا تاثیر آن در مطالعات یادگیری سخن گفت و افزود: می‌توان اطلاعات را به عنوان یک node و دانش را ارتباط بین node ها در نظر گرفت.
وی ادامه داد: در شبکه های اجتماعی، ارتباطات افقی بین افراد مانند ارتباط بین نورونها است و هرچه تعامل بیشتری صورت گیرد، دانش و اطلاعات بیشتری تولید خواهدشد.

خرازی، نکته جالب این موضوع را در تاثیرگذاری القاء غیرمستقیم و ناخودآگاه دانست و تاکید کرد: می‌توان نوخاستگی در اجتماعات انسانی و بسیاری مسایل اجتماعی را با توجه به مدل های ذهنی افراد تحلیل و پیش بینی کرد.

ارتباط رشته های دانشگاه علامه طباطبایی با حوزه های علوم شناختی
حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست گفت: بیشتر رشته های دانشگاه علامه با حوزه های علوم شناختی، مرتبط هستند. بنابراین هم به دلیل شخصیت حقیقی دکتر خرازی و هم به لحاظ تأثیر همکاری دانشگاه علامه با ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، برگزاری این نشست مشترک با حضور دکتر خرازی، بسیار موثر خواهد بود.

وی افزود: دانشگاه علامه بعد از دانشگاه تهران، پرجمعیت ترین دانشگاه کشور است و در برپایی کرسی «نظریه پردازی»، رتبه اول کشوری را دارد. همچنین در چهار رشته اقتصاد، مدیریت، حقوق و ارتباطات، قطب علمی کشور محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علامه یادآور شد: با توجه به اصلاح هرم اعضای هیات علمی، هم اکنون بیش از یک سوم اعضای هیات علمی دانشگاه علامه، دانشیار و استاد هستند.

شجاع احمدوند معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی نیز با اشاره به قدمت شصت ساله این دانشگاه، تغییر نام این دانشگاه از سال ۱۳۶۳، را سر آغاز جریانی جدید در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی این مرکز علمی دانست و افزود: هم اکنون این دانشگاه با ۱۷ هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی در ۱۱ دانشکده و ۹ مرکز پژوهشی، دارای رتبه هشتم در بین دانشگاه‌های سراسر کشور است.

وی افزود: دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه  علوم انسانی، بعد از دانشگاه تهران، رتبه دوم کشوری را دارد. در ادامه فعالیت‌های بین المللی دانشگاه نیز قرار است در ماه آینده، اولین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های فارسی زبان، در دانشگاه علامه برگزار شود.

اعلام آمادگی ستاد علوم شناختی برای حمایت از تالیف و یا ترجمه کتب مرتبط
در ادامه این نشست، محمدتقی جغتایی مشاور عالی ستاد علوم شناختی در امور آموزش، با توجه به تحولات اخیر این حوزه در جهان، بویژه فعالیت دانشگاه های خارج از کشور در حوزه مدیریت و علوم اجتماعی، نظیر «eye tracking در تصمیم گیری»، علوم شناختی را یک حوزه گسترده و نه صرفاً یک رشته معرفی کرد.

به گفته وی هم اکنون یک سوم مقالات رشته های پزشکی در دنیا در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی است و در حوزه های دیگر نیز بیش از یک چهارم یا یک پنجم مقالات متخصصان جهان در حوزه های مرتبط با کارکردهای شناختی مغز است.

جغتایی آمادگی ستاد علوم شناختی برای حمایت از تالیف یا ترجمه کتب مرتبط  با حوزه علوم و فناوری های شناختی را اعلام کرد و از پشتیبانی ستاد در دعوت از اساتید برجسته و صاحبنظران خارجی در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی برای سفر به ایران، و همچنین ارائه تسهیلات به دانشجویان دکتری و اساتید جوان برای استفاده از فرصت های مطالعاتی سخن گفت.

وی با تاکید بر فعالیت های بیشتر آموزشی در دو بخش دانشگاهی و عمومی، به برگزاری هفته «آگاهی از مغز» در هفته اول اسفندماه امسال، به عنوان یکی از برنامه های آموزشی در بخش عمومی اشاره کرد.

ضروت آشنایی دانشجویان علوم انسانی با حوزه علوم و فناوری های شناختی
مجید نیلی رئیس کارگروه پژوهش فناوری و زیرساخت ستاد علوم و فناوری های شناختی نیز در این نشست ضمن اشاره به نقش محوری علوم و فناوری‌های شناختی در توسعه پایدار کشور ، گفت : با توجه به تغییر پارادایم علوم و فناوری‌های شناختی در حوزه علوم انسانی، نیاز به همکاریهای جدی بین المللی برای آشنا کردن دانشجویان علوم انسانی با این حوزه توسط اساتید مطرح با H index بالا است.

نیلی افزود: لازم است تا دانشجویان علوم انسانی با استفاده از تکنیک های جدید علوم و فناوری‌های شناختی، بیاموزند که چگونه از داخل مغز به مسایل علوم انسانی نگاه کرده و باور کنند که با کار تک رشته‌ای، امکان موفقیت در این حوزه وجود ندارد.

وی با اشاره به برخی از فعالیت‌های گروه پژوهش ستاد علوم شناختی،  از اساتید دعوت کرد تا با مطالعه آیین نامه های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، هرچه بیشتر از حمایت های ستاد در گسترش حوزه علوم و فناوری‌های شناختی در رشته تخصصی خود بهره بگیرند.

اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای راه اندازی کارشناسی ارشد رشته «علوم شناختی و رسانه»
سید مهدی فرقانی رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه نیز در این نشست مشترک، آمادگی دانشکده ارتباطات را برای ایجاد کارشناسی ارشد رشته «علوم شناختی و رسانه» اعلام کرد و افزود: به عنوان قطب علمی علوم ارتباطات و رسانه می توانیم پس از برگزاری کارشناسی ارشد، در مراحل بعدی اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری این رشته کنیم.

وی با اشاره به سخنان جغتایی که دو بال ترویج و اشاعه را در سطح نخبگان و در سطح عمومی دانست، پیشنهاد داد: دانشکده ارتباطات می‌تواند میزبانی نشستها را در دو حوزه «ارتباطات علم» و «روزنامه نگاری علوم» به عهده بگیرد. چرا که، علوم و فناوری‌های شناختی بحث جذابی است که قطعاً مخاطب خواهد داشت.

ابراز علاقه دانشکده‌های مختلف دانشگاه علامه برای همکاری با ستاد علوم شناختی
در ادامه این نشست، احمد برجعلی و دکتر فرامرز سهرابی رئیس و معاون دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به فعالیت های حوزه علوم و فناوری‌های شناختی  در این دانشکده از مسئولان ستاد علوم شناختی خواستند تا در نمایشگاه جانبی سمینار بین المللی «استرس و بیماری‌های روانی» که در اردیبهشت ۹۵ برگزار می‌شود، شرکت کرده و تولیدات ستاد را ارائه دهند.

علومی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه نیز طی سخنانی، به نقش علوم شناختی در دو حوزه حقوق جزا و حقوق جرم‌شناسی، پرداخت.


telegram2 files