نماینده سازمان بهداشت جهانی: عملکرد ایران در حل مشکلات سلامت روان قابل قبول است

نماینده سازمان بهداشت جهانی: عملکرد ایران در حل مشکلات سلامت روان قابل قبول است

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا، ثمین صدیق نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران اظهار داشت: ادغام خدمات سلامت روان در نظام خدمات بهداشتی اولیه در ایران، فرصت منحصر به فردی را برای حل مشکل سلامت روان به خصوص افسردگی و خودکشی فراهم کرده است.

وی افزود: بسیار خرسندم که شاهدم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران یک هفته کامل را با عنوان هفته سلامت نامگذاری و شعار آن را ‘زندگی سالم با شادی و امید’ انتخاب کرده است.

وی همچنین یادآورشد: سازمان بهداشت جهانی یک کمپین یک ساله در ارتباط با افسردگی در راستای تاکید بر سلامت روان برگزار کرده است.

وی ادامه داد: هدف این کمپین این است که افراد بیشتری که مبتلا به افسرگی هستند، در هر نقطه جهان، هم کمک درخواست و هم کمک دریافت کنند.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران گفت: افسردگی مهمترین دلیل کم توانی، کاهش عملکرد و احساس ناخوشی در سراسر جهان است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد افراد مبتلا به افسرگی در فاصله سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ بیش از ۱۸ درصد افزایش یافته است و در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به افسردگی هستند.

ثمین صدیق ادامه داد: از آنجایی که افسردگی بیش از آنی که موجب مرگ و میر شود یک بیماری ناتوان کننده است، بار بیماری های ناشی از افسردگی اغلب کمتر از حد واقعی تخمین زده می شود.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران گفت: بیماری های روانی در همه گروه های سنی دیده می شود و در نتیجه ترکیبی از عوامل فیزیکی، روان شناختی و اجتماعی از جمله، داشتن سابقه افسردگی در خانواده، از دست دادن والدین، فرزند و یا دوستان و بستگان نزدیک، ابتلا به بیماریهای مزمن، مصرف الکل یا سوء مصرف مواد، استرس شدید (مانند جنگ، درگیری ها یا حوادث و بلایای طبیعی)، تغییر سریع در وضعیت زندگی (مانند از دست دادن کار)، مشکلات مالی، به گروه های اقلیت تعلق داشتن و مشکلات زناشویی شکل می گیرد.

وی اضافه کرد: در کشورهایی که درگیر جنگ و درگیری هستند همچون افغانستان، سوریه، یمن، فلسطین و عراق، زمانی که درگیری ها برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، مشکل بیمارهای روانی به مشکل بزرگی در این کشورها تبدیل خواهد شد.

ثمین صدیق ابراز کرد: این مشکل فقط به دنبال صدمات فیزیکی و جراحات بروز نمی کند، بلکه از آنجایی که زنان و کودکان برای مدت طولانی مجبورند در خانه بمانند و از رفتن به مدرسه، مراکز تفریحی و استفاده از خدمات بهداشتی درمانی محروم هستند و حقوق بشر به شکل منفی تحت تاثیر قرار می گیرد، استرس مداوم منجر به پریشانی و تشویش ذهن، به نوبه خود منجر به بیماری روانی می شود.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: سازمان جهانی بهداشت تلاش می کند برای کاهش مشکل سلامت روان در این کشورها اقدام کند.

وی یکی از تبعات بیماری های روانی را خودکشی خواند و افزود: تخمین زده می شود که در سال ۲۰۱۵ قریب به ۸۰۰ هزار نفر در سراسر جهان در نتیجه اقدام به خودکشی جان خود را از دست داده اند که حدود ۱٫۵ درصد همه مرگ ها در سراسر جهان بوده است.

ثمین صدیق همین موضوع را منجر به قرار گرفتن خودکشی در میان ۲۰ عامل نخست مرگ و میر در جهان اعلام کرد و یادآورشد: در سال ۲۰۱۵ خودکشی دومین دلیل مرگ در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال در دنیا بود و ۷۸ درصد خودکشی در کشورهای با سطح درامدی کم یا متوسط اتفاق افتاد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: تخمین زده می شود ۲۴ درصد از افراد ۱۵ تا ۶۴ سال در ایران مبتلا به بیماری های روانی و ۱۳ درصد مبتلا به افسردگی باشند.

 


telegram2 files