رسانه زرد چه رسانه ای است؟ سواد رسانه ای خود را بالا ببرید

رسانه زرد چه رسانه ای است؟ سواد رسانه ای خود را بالا ببرید

تیم تخصصی سایک نیوز در راستای اهمیت موضوع سواد رسانه ای و افزایش روز افزون رسانه ها و مطالب به اصطلاح زرد در حوزه روانشناسی، مقاله ای جهت آگاهی افزایی مخاطبان و متخصصان گرانقدر تهیه نموده است که در ادامه خواهید خواند.

 

موضوع تشخیص اخبار جعلی از اخبار موثق، امروزه به عنوان یکی از شاخصه های سواد در قرن ۲۱ مطرح است به طوریکه در عصر حاضر، آگاهی نسبت به اینکه رسانه معتبر کیست و به چه اخباری، جعلی می گوییم، بسیار حائز اهمیت است. اکنون، با وجود رسانه های اجتماعی فراوان، بیشتر از هر زمان دیگر اهمیت دارد که افراد آمادگی و اطلاعات کافی در این زمینه داشته و بتوانند میان اخبار واقعی و جعلی تمایز قائل شوند.

برای درک و تشخیص این تمایز به مطالب زیر توجه کنید .

 

اخبار جعلی (اخبار زرد) چیست؟

“اخبار جعلی به هر مقاله یا محتوایی اطلاق می شود که در آن اطلاعات غیر واقعی صرفا به اسم یک منبع خبری معتبر ارائه می شود.”

اغلب منبع اخبار جعلی وب سایت هایی است که در زمینه مطالب جعلی و یا مهیج فعالیت می کنند. اغلب این اخبار و مطالب حاوی تیتر های محرک هستند.

امروزه و در عصر دیجیتال، این قبیل اخبار از آنجایی که افراد بدون اندکی تحقیق دست به انتشار و به اشتراک گذاری شان در شبکه های اجتماعی و به صورت گسترده می زنند، خطرناک تر از گذشته اند. زمانی که که این اخبار جعلی به اشتراک گذاشته می شوند و مورد پسند عامه مردم قرار می گیرند، اکثر افراد باور می کنند که محتوای خبر حقیقت دارد و در نهایت یک باور اجتماعی نادرست در مورد یک موضوع شکل می گیرد. برای مثال این باور اشتباه که واکسیناسیون نوزادان موجب بروز ابتلای آنان به اوتیسم در سنین بالاتر می شود.

در بسیاری از مواقع این اتفاق به صورت ناخودآگاه رخ می دهد. این چرخه در دنیای رسانه های مجازی کاملا نادرست است، چرا که اغلب مطالبی که پربیننده و پر خواننده هستند و در راس اخبار قرار می گیرند حقیقت ندارند و صرفا عناوین پر رنگ و لعاب برای جذب مخاطب و در نهایت بازدید هستند.

 

لطیفه و طنز در دسته اخبار جعلی قرار نمی گیرد

توجه داشته باشید که سایت هایی که محتوایشان حوادث و اتفاقات روز با زبانی طنزآلود است، در دسته رسانه های جعلی قرار نمی گیرند. این گونه مطالب تنها نمونه های طنزی هستند که هدفشان فکاهی است.

 

چگونه میان اخبار واقعی و جعلی تمایز قائل شویم؟

اگر به خبر یا مطلبی برخوردید که در مورد صحت آن مطمئن نبوده و یا به نظرتان عجیب آمد به نکات زیر توجه نمایید:

 

  1. چه خبرگزاری یا روزنامه ای خبر را اعلام کرده است؟

منابع خبری رسمی و معتبر اغلب خبرهای دروغین تولید و منتشر نمی کنند. اغلب وب سایت هایی که اخبار جعلی تولید می کنند و خواننده با دیدن تیتر خبر دچار شک یا بهت و حیرت می شود ، شناخته شده نیستند. بنابراین حتما به منبع خبر توجه کنید و ببینید وب سایت معتبری است یا خیر.

 

  1. دامنه وب سایت را چک کنید.

اخیرا NPR اعلام کرده است که اغلب وب سایت هایی که خبر های جعلی منتشر می کنند از ادرس دامنه (URL) و دامنه  های مشابه وب سایت های معتبر استفاده می کنند تا از آنها تقلید کنند. این موضوع حتی در مورد وب سایت هایی که حرفه ای به نظر می رسند و یا از آرم های شناخته شده نیز در وب سایتشان استفاده کردند نیز صدق می کند.

 

  1. منابع استفاده شده توسط ناشر چیست و آیا منابع مطلب خود را ذکر کرده است؟

اخبار معتبر شامل لینک هایی به سایر وب سایت ها یا منابع معتبر هستند. همچنین اخبار معتبر شامل گزارشی از یک شخص / اشخاصی است که صحت و سقم حادثه / اتفاق را تایید یا رد می کنند. در این گونه اخبار مدارک، شواهد و اطلاعاتی درج شده است که قابل پیگیری است. نسبت به منابعی که نمی توانند ادعای خود را ثابت کنند آگاه باشید.

برای مثال خبرگزاری ایسنا یک منبع خبری معتبر و قابل اطمینان است اما ممکن است سایت هایی مانند ستاره نیوز (به عنوان مثال) منبع موثقی نه برای خبر و نه مطالب علمی نباشد.

 

  1. واقعیت را بررسی کنید.

اگر نسبت به اعتبار خبر شک دارید بهتر است آن را بررسی کنید. کلمات کلیدی خبر را در اینترنت جستجو کنید و ببینید چه گزارش ها و چه خبرگزاری هایی را پیدا می کنید.

 

  1. وب سایت را به دقت بررسی کنید.

برای بررسی یک خبر در یک وب سایت تنها به یک خبر اکتفا نکنید. بهتر است به سایر جزئیات، مطالب و اخبار درون وب سایت نیز توجه کنید و آنها را نیز بررسی کنید. ببینید آیا خبر های بهت آور و یا به نظر جعلی دیگری نیز در وب سایت موجود است؟ تمامیت وب سایت چگونه است؟ نظر کاربران چیست؟

 

توجه داشته باشید که با کمی جستجو می توانید دریابید که هر خبر واقعی است یا جعلی.

 

چرا رسانه های غیرموثق و زرد هر روز بیشتر می شوند و دلیل انتشار مطالب غیر علمی و اخبار جعلی توسط آنان چیست؟

یکی از دلایل رشد روز افزون این قبیل رسانه ها هدف تجاری آنان است. توجه داشته باشید که افزایش بازدید کننده برای این قبیل رسانه ها مساوی است با درآمد بیشتر.

دلیل انتشار مطالب جعلی نیز با عنوان های محرک تنها در راستای افزایش بازدید می باشد.

 

 

چگونه یک کاربر آگاه می تواند تاثیر متقابل ایجاد کند؟

زمانی که متوجه شدید خبر یا مطلب منشر شده واقعی و یا جعلی است می توانید کاملا تاثیر گذار باشید.

اخباری که جعلی هستند را در فضای مجازی منتشر نکنید و به اشتراک نگذارید. اگر متوجه شدید یکی از وابستگان یا دوستان شما اخبار جعلی را به اشتراک گذاشته است در  حقشان لطف کنید و به آنها اطلاع دهید که شما در مورد خبر تحقیق کرده و متوجه شده اید که خبر صحت ندارد.

اگر متوجه شدید مقاله ای که خواندید جعلی است در قسمت نظرات زیر نوشته توضیح دهید که چگونه متوجه جعلی بودن آن مطلب شده اید.

اگر هر کس سهم خود را در تشخیص و تمایز  اخبار و مطالب جعلی از اخبار واقعی به عهده بگیرد و آن را به اطلاع دیگران نیز برساند ، این قبیل مطالب به راحتی منتشر و به اشتراک گذاشته نمی شوند و رسانه های زرد نیز کم کم کار خود را ازدست خواهند داد.

 

ترجمه : تیم تخصصی سایک نیوز

منبع: http://medialiteracyproject.org
https://www.edutopia.org
https://www.searchenginejournal.com
https://www.theguardian.com

 

 


telegram2 files