گزارشی از همایش روز جهانی بهداشت با موضوع افسردگی

گزارشی از همایش روز جهانی بهداشت با موضوع افسردگی

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، همایش روز جهانی بهداشت با شعار “بیا در مورد افسردگی حرف بزنیم” روز یکشنبه ۲۰ فروردین با حضور و سخنرانی وزیر بهداشت، معاون بهداشت و دیگر مسئولین این حوزه در محل ستاد وزارت بهداشت برگزار گردید.

 

وزیر بهداشت: افسردگی در کشور طی ۲۶ سال دو برابر شده است.

ایرنا – سید حسن هاشمی افزود: شیوع افسردگی در زنان ۵۰ درصد بیشتر از مردان است، شیوع این بیماری در ۲۶ سال گذشته در کشور حدود دو برابر شده است و از شیوع افسردگی شدید تهران در صدر استان های کشور است و گیلان و یزد بهترین وضعیت را دارند.

وی ادامه داد: عوامل اجتماعی زیادی مانند بیکاری، اعتیاد و از دست دادن عزیزان در بروز بیماری های اعصاب و روان نقش دارند و متاسفانه این عوامل همه مواردی هستند که ما در ایران جزو مقام دارهای آن در جهان هستیم، تصادفات و سوانح طبیعی هر سال جان عده زیادی را در کشور می گیرد و این مسئله نیز بر بدتر شدن وضعیت سلامت روان مردم موثر است.

هاشمی گفت: جامعه مملو از این مشکلات است و متاسفانه گاهی سیاستمداران چشم خود را روی این مسائل می بندند و فراموش می کنند که جوانان، زنان و خانواده ها تا چه اندازه آسیب پذیر شده اند. بسیاری از مردم عوامل افسردگی را می دانند اما علائم آن را نمی دانند به همین علت هر روز افراد زیادی در کنار ما با بیماری افسردگی رفت و آمد می کنند بدون اینکه ما و حتی خود آنها مطلع باشند.

وی گفت: افسردگی بر روی روابط شخصی و اجتماعی افراد تاثیر می گذارد و باعث پرخاشگری و اثرات ناخوشایند در جامعه می شود. افسردگی در جهان رو به افزایش است و اکنون به رتبه چهارم از نظر بار بیماری ها رسیده است و پیش بینی سازمان بهداشت جهانی این است که تا سال ۲۰۳۰ افسردگی به رتبه دوم از نظر بار بیماری ها در دنیا می رسد.

هاشمی افزود: افسردگی شدید و عمیق یکی از انواع افسردگی است که زندگی روزمره فرد را مختل می کند، این شاخص در دنیا حدود دو هزار و ۹۲۴ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر و در ایران سه هزار و ۳۲۸ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است و از این نظر استان های تهران، فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، بیشترین شیوع افسردگی عمیق را در کشور دارند و گیلان و یزد از نظر افسردگی شدید کمترین میزان را دارند.

وی ادامه داد: شیوع افسرده خویی در هر دو جنس مرد و زن در کشور نسبت به منطقه بهتر است، به طوری که شیوع افسرده خویی در کشورهای منطقه ۱۴۲۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است و این میزان در ایران ۱۲۷۵ نفر است.

وزیر بهداشت گفت: خودکشی در کشور در سالهای اخیر روند کاهشی داشته است با این حال بیشترین میزان آن در استان های ایلام،خراسان جنوبی، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، همدان، لرستان و کرمانشاه گزارش شده است، شیوع خودکشی در زنان بیشتر از مردان است اما خودکشی منجر به مرگ در مردان بیشتر است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت: خطر افزایش افسردگی و نا امیدی جدی است.

ایرنا- علی اکبر سیاری افزود: تنها راه کاهش افسردگی در جامعه گفت و گو و درک متقابل است . امیدوارم همه باصبر و حوصله برای شادی و نشاط جامعه همکاری کنیم تا بتوانیم در این شرایط که شاهد جنگ و آشوب در منطقه هستیم جامعه ای سالم و شاد داشته باشیم.

وی گفت: واقعیت این است که خطرات زیادی جامعه را تهدید می کند. جنگ و آشوب می تواند سلامت روان جامعه را تهدید کند. همه باید هنر گفت و گوی منطقی را بیاموزیم.

سیاری ادامه داد: آسیبهای اجتماعی در جامعه رو به افزایش است و بیکاری، فقر و طلاق موجب افزایش افسردگی شده است باید نسبت به سلامت روان مردم به خصوص گروه های آسیب پذیر ازجمله سالمندان، جوانان، نوجوانان و زنان حساس باشیم و بدانیم که افسردگی و اختلالات روانی قابل پیشگیری هستند.

معاون وزیراضافه کرد: ۳۰۰ میلیون نفر در دچار افسردگی هستند و در کشور ما نیز شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفر افسرده هستند بنابراین همان طور که در شعار سازمان بهداشت جهانی نیز آمده است باید بیشتر درباره این بیماری گفت و گو کنیم. برای کاهش افسردگی باید همگی مهارت گفت و گو، مهارت کنترل خشم، تفکر منطقی، مهارت حل مساله و توان نه گفتن را بیاموزیم.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: راه حل کنترل افسردگی مصرف مواد مخدر، الکل و مواد روانگردان نیست راه حل آن کمک گرفتن از افراد آگاه و افزایش سواد سلامت روان در بین مردم است.

وی گفت: همه مردم باید امکان و توان بیان احساسات و افکار خود را داشته باشند و امکان تبادل اطلاعات باید فراهم باشد و در این میان نقش هنر گفت و گو و هنر گوش دادن موثر بی نظیر است.

سیاری افزود: اگر در مقابل فرد افسرده قرار گرفتیم باید احساسات خودمان را کنار بگذاریم و شنونده خوبی برای شنیدن و درک کردن او باشیم و البته در میان نقش والدین، دوستان و اقوام بی بدیل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم برای فرد افسرده نقش معلم و قاضی را بازی کنیم و او را سرزنش و تحقیر کنیم نه تنها به نتیجه نمی رسیم بلکه وضعیت را بدتر می کنیم و باید بدانیم که درمان افسردگی نیازمند صبر و حوصله است.

 

معاون اجتماعی وزیر بهداشت: اغلب فیلم های تولید داخل، تلخ هستند.

ایرنا- محمدهادی ایازی افزود: صدا و سیما می تواند با تولید محتوای مناسب به سلامت روان مردم کمک کند یا با تولیدات تلخ و ناراحت کننده به سلامت روان مردم آسیب بزند.

وی گفت: آمارهای افسردگی نشان می دهد که هرگاه تنش و اختلافات سیاسی و مشکلات اجتماعی در جامعه افزایش یافته و بیشتر در رسانه ها برجسته شده است، افسردگی و اختلالات روانی نیز افزایش معناداری پیدا کرده است.

ایازی ادامه داد: افسردگی و اختلالات روانی به مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مختلفی بستگی دارد که اختیار و مدیریت آنها در دست وزارت بهداشت نیست اما تلاش وزارت بهداشت این است که در تفاهم نامه هایی که با دستگاه های دیگر داریم، دستگاه های دیگر را به سمت توجه به سلامت روان مردم سوق دهیم اما هنوز انتظارات وزارت بهداشت برآورده نشده است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه به عنوان یک عضو در شورای اجتماعی کشورهستم، بارها گزارش های وضعیت افسردگی و اختلالات روانی مردم را در این شورا که مسئولان مهم دستگاه های مختلف از قوای سه گانه حضور دارند، ارائه کرده ایم، اظهارکرد: مسئولان بعد از شنیدن این گزارش ها منقلب شده و اظهارنگرانی کرده اند اما اظهار نگرانی کردن، حلال مشکلات نیست و نیازمند اقدام همه مسئولان در دستگاه های مختلف برای بهبود شاخص سلامت روان در جامعه هستیم.

وی افزود: وزارت بهداشت درخوشبینانه ترین حالت فقط می تواند ۲۵ درصد سلامت مردم را تامین کند و تامین ۷۵ درصد سلامت مردم نیازمند مشارکت و همکاری همه دستگاهها و خود مردم است.

وی اضافه کرد: از سال گذشته ایجاد شبکه های اجتماعی بیماری های مختلف را با کمک مردم و افراد صاحبنظر شروع کردیم، سال ۹۵ شبکه سرطان ایجاد شد. دومین شبکه که امسال راه اندازی می شود، شبکه سلامت روان است که با ایجاد آن سازمان های مردمی فعال در حوزه سلامت دور هم جمع می شوند تا از موازی کاری آنها جلوگیری شود و هم افزایی ظرفیت داشته باشند.

 

مدیرکل دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت: ۱۲٫۵ درصد ایرانی های ۱۵ تا ۶۴ سال دچار افسردگی هستند.

مهر- احمد حاجبی افزود: شیوع گسترده اختلالات روانی و افسردگی در جهان موجب شد امسال شعار روز جهانی بهداشت به این امر اختصاص یابد.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی معتقد است امسال باید نسبت به انگی که درباره اختلالات روانپزشکی در جهان داریم گفتگو کنیم.

حاجبی ادامه داد: شیوع افسردگی در جهان طی ۲۳ سال ۵۰ درصد افزایش داشته است. در ایران نیز ۲۳٫۶ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال یعنی ۱۲٫۵ میلیون نفر به اختلالات روانپزشکی مبتلا هستند که از این بین ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دارای اختلالات افسردگی و ۲٫۲ میلیون نفر نیز دارای اختلالات شدید افسردگی هستند.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اعلام کرد: در نظرسنجی انجام شده ۶۷.۴ درصد افراد در پاسخ به این پرسش که چرا از خدمات درمانی سلامت روان بهره مند نشده اند،پاسخ دادند که فکر می کرده اند این اختلال خودش بهتر می شود!

حاجبی افزود: بنابراین ارتقای آگاهی و توانمندسازی افراد برای مواجهه با اختلالات روانی، نیاز امروز جامعه ماست. باید سطح سواد سلامت مردم و متعاقب آن سطح سواد سلامت روانی آنان ارتقا یابد.

وی ادامه داد: اگر سطح سواد سلامت روان مردم افزایش یابد شناسایی، مدیریت، دریافت خدمت و پیشگیری از اختلالات روانپزشکی و افسردگی ارتقا می یابد.

حاجبی با اشاره به تحولی که طرح تحول سلامت در این عرصه به وجود آورده است، گفت: خوشبختانه در طرح تحول سلامت ۱۱۴۰ کارشناس سلامت روان به تیم سلامت افزوده شدند و کمبود کارشناس سلامت روان در ستادهای دانشگاهی نیز جبران شد.

 

 

بیشتر بخوانید:


telegram2 files