افزایش شمار پژوهشگران زن در جهان

افزایش شمار پژوهشگران زن در جهان

به گزارش سایک نیوز به نقل از مهر، شمار پژوهشگران زن در سراسر جهان در حال افزایش است. این چکیده گزارشی است که توسط Elsevier منتشر شده و نهادهای مهمی همچون انجمن سلطنتی شیمی بریتانیا نیز آن را منتشر کرده اند.

در این گزارش که انجمن سلطنتی شیمی بریتانیا در وب سایت خود قرار داده آمده است: زنان در حال حاضر ۴۰ درصد جمعیت پژوهشگران آمریکا را تشکیل می دهند که در مقایسه با سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ افزایش ۹ درصدی را نشان می دهد. نکته مهم اینجاست که این افزایش در سایر نقاط جهان نیز دیده می شود.

بر اساس آمارهای موجود، زنان سهم ۴۰ درصدی از نیروی کار پژوهشی آمریکا در حد فاصل سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ را به خود اختصاص داده اند. این روند افزایشی در اتحادیه اروپا، بریتانیا، کانادا، فرانسه و استرالیا نیز دیده می شود. این اطلاعات توسط Elsevier که یکی از شاخص ترین نهادهای بین المللی ارایه کننده داده های آماری در حوزه علوم و فناوری محسوب می شود منتشر شده و در وب سایت انجمن سلطنتی شیمی بریتانیا نیز ارایه شده است.

بخشی از این آمار نشان می دهد که وضعیت پژوهشگران زن در برزیل و پرتغال بهتر از بسیاری از نقاط دیگر جهان است تا جایی که آمارها نشان می دهد زنان سهم ۵۰ درصدی از جمعیت پژوهشگران این کشورها را تشکیل می دهند. در سوی مقابل ژاپن قرار داد که سهم زنان از جمعیت پژوهشگران این کشور تنها ۲۰ درصد است.

داده های آماری که در گزارش Elsevier آمده حاوی نکات جالب توجهی است. در رشته های پژوهشی که عمدتا مردان سهم بیشتری دارند نظیر مهندسی، ریاضیات، فیزیک و شیمی زنان ۲۱ درصد جمعیت پژوهشگران را تشکیل می دهند اما در مقابل در رشته هایی نظیر پرستاری آنها سهم ۶۲ درصدی را به خود اختصاص داده اند.

همچنین در عرصه روانشناسی این رقم برای زنان پژوهشگر ۵۷ درصد است.


telegram2 files