گزارشی از تاسیس پارک سلامت روان شیراز

گزارشی از تاسیس پارک سلامت روان شیراز

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، پارک سلامت روان شیراز به ابتکار و سرمایه‌گذاری یکی از فعالان حوزه خدمات اجتماعی و با حمایت و همکاری استانداری فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه‌اندازی خواهد شد.

دکتر محمد حاتمی معاون نظارت حرفه‌ای و امور کمیسیون‌های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در حاشیه بازدید از محل راه‌اندازی پارک سلامت روان شیراز ضمن تقدیر از حمایت مجموعه استانداری فارس از احداث این پارک، اظهار داشت: باید به پشتکار، ممارست و جدیت مبتکر و اجرا کننده این پروژه احترام گذاشت.

وی با اشاره به حضور و مشاوره اساتید روانشناسی دانشگاه شیراز در این طرح، ادامه داد: دانشگاه شیراز خوشبختانه پشتوانه علمی بسیار مناسبی در علم روانشناسی دارد و در کنار چنینی پروژه‌ای، حرف‌های بسیاری برای گفتن در سطح بین‌الملل خواهد داشت .

وی همچنین به حرکت جمعیتی کشور به سمت سالمندی اشاره کرده و افزود: این موضوع در روانشناسی سلامت به‌عنوان یک ویژگی باید مورد توجه قرار گیرد، در تهیه و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های حوزه‌های روانشناسی باید به موضوعات به‌صورت جامع نگاه کنیم .

مشاور عالی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تصریح کرد: حرکت ساختار جمعیتی ایران به سمت سالمندی مخاطراتی مانند جهش نرم بیماری‌های مزمن در ساختار اجتماعی را به دنبال خواهد داشت و ما ناگزیریم به‌عنوان سیاست‌گذاران و خدمتگزاران مردم برای این موضوع تمهیدات لازم را در نظر بگیریم .

وی تاکید کرد: اینکه در پروژه پارک سلامت روان شیراز، طرحی جامع با موضوعاتی نظیر معلولیت‌های ذهنی، اعصاب و روان، مباحث بیمارستانی و کیلینکی، سوءمصرف مواد، سلامت سالمندان، درمان‌های فیزیولوژیک، طب ورزشی و … با حاکمیت فرهنگ و علم دیده ‌شده، مایه مباهات است.

حاتمی در پایان ارتقاء سلامت روان را اولویت اول کشور دانست و خاطرنشان کرد: اکنون با جامعه هدف ۸۰ میلیون نفری روبرو هستیم و باید بتوانیم دامنه خدمات را آن‌چنان گسترده کنیم که در مرحله اول با پیشگیری‌ها از بروز بیماری‌ها و نارسایی‌های روحی روانی جلوگیری کنیم .

 

پارک سلامت روان برگ زرینی در تاریخ روانشناسی کشور

دکتر فریبرز دُرتاج معاون پژوهشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نیز از ابتکار ایجاد پارک سلامت روان در شیراز به‌عنوان یک تحول در نظام روانشناسی یاد و اضافه کرد: ارکان تصمیم گیر و اجرایی در ایران باید از این ابتکار حمایت کنند چرا که قطعاً با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط مجریان پروژه، در مدت‌زمان کوتاهی شاهد نتایج تأثیرگذار آن خواهیم بود .

وی ادامه داد: شاید اگر بخواهیم به‌صورت تئوریک این پروژه را موردبررسی قرار دهیم، به دلیل کلان نگری و البته جماع نگری انجام شده در برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌ها با فهم درستی از موضوع روبرو نشویم اما در بازدید کنونی مشخص شد طرح ایجاد پارک سلامت روان به‌عنوان یک ابداع می‌تواند به یک برگ زرین در فعالیت‌های روانشناسی ایران تبدیل شود.

درتاج افزود: به‌عنوان متولی روانشناسی در سطح کشور باید بتوانیم شرایط حمایت از این طرح کم‌نظیر و فاخر را فراهم نماییم و قطعاً سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران آنچه در توان دارد را برای به ثمر نشستن این برنامه در شیراز  انجام خواهد داد .

وی اجرای موفقیت‌آمیز طرح پارک سلامت روان شیراز را بسیار با اهمیت دانسته و تاکید کرد: قطعاً حاصل زحماتی که تاکنون در این پروژه انجام شده است با حمایت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران و البته صدور رسمی مجوز اولین پارک سلامت روان کشور می‌تواند پاسخ مناسبی داده شود.

 

روانشناسی کشور در حال خروج از پیله است

دکتر  محمدباقر حبی معاون انتظامی و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ضمن ابراز خرسندی از شکوفایی خدمات این حوزه، اظهار داشت: آنچه مسلم است این است که روانشناسی در کشور در حال خروج از پیله و گسترش کاربردی است .

وی ادامه داد: با توجه به جامع‌نگری انجام شده در اجرای این طرح، پارک سلامت روان پیش‌قراول ارائه خدمات روانشناسی سلامت به مردم خواهد بود .

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری نسبت به درمان، افزود: تاکنون نگاه غالب در حوزه‌های مختلف مبتنی بر درمان بوده و محوریت اصلی اجرای برنامه‌ها را این نگاه تشکیل داده است اما خوشبختانه امروز پیشگیری و سلامت‌محور بودن طرح‌ها به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری آینده‌نگر مورد تأکید قرار گرفته است و احداث پارک سلامت روان به‌عنوان یک ایده خلاق و نوآور می‌تواند در همین راستا تعریف شود .

حبی تصریح کرد: کم‌توجهی به معنویات می‌تواند بنیان خانواده به‌عنوان اصلی‌ترین بخش تشکیل‌دهنده جامعه را مورد هجمه قرار دهد، بنابراین اگر بخواهیم خدمتی سازنده در موضوع سلامت روانی جامعه و انسان‌ها داشته باشیم در کنار ایجاد زیرساخت‌ها باید در موضوع فرهنگ و دین حرف‌ها قابل‌درکی برای جامعه هدف خود داشته باشیم .

وی ادامه داد: در پارک سلامت روان شیراز موضوع تکیه به دین و آموزش‌های مذهبی به‌عنوان تکیه‌گاه موردتوجه قرارگرفته است و سلامت‌نگر بودن، جامعه نگر بودن و معنویت‌گرا بودن از ویژگی‌های ارزنده این طرح فاخر است .

 

 

 

 

 


telegram2 files