اضطراب در ایران بیشتر شده است

اضطراب در ایران بیشتر شده است

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا، دکتر احمدعلی نوربالا مشاور وزیر بهداشت در امور روان پزشکی اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد که نسبت به ۱۵ سال پیش، اضطراب در ایران بیشتر شده است.

وی ادامه داد: اضطراب در جامعه ما پررنگ تر و تظاهر علایم آن هم بیشتر شده است.

نوربالا با اشاره به این که در حوزه سلامت روان تنها یک دستگاه مسئول نیست، افزود: همه دست اندرکاران از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دستگاه های اجرایی و دستگاه قضا و رسانه ها در این زمینه نقش دارند.

ضرورت جلوگیری از ترویج خشم و غم

وی با اشاره به اینکه با جامعه ایمن، آرام و بدون تنش فاصله داریم، گفت: باید از هرگونه اشاعه خشم و غم در جامعه جلوگیری شود. اگر هیجان خشم و غم در جامعه زیاد شود تاثیر مخرب بر سلامت روان مردم خواهد داشت.

نوربالا ادامه داد: اشاعه رفتارهای ضداجتماعی از قبیل دروغ، عبور از چراغ قرمز و اختلاس و نیز ترویج اضطراب و تشویش می تواند بر سلامت روان مردم تاثیر منفی داشته باشد.

وی تاکید کرد که همچنین از اشاعه برخی واژه های انگ زا مانند دیوانه، روانی و تیمارستانی باید در جامعه به طور جدی خودداری کرد و رسانه ها به خصوص صدا و سیما باید در سریال های خود به این موضوع توجه جدی داشته باشد.

نوربالا افزود: تزریق نا امیدی و یاس در خانواده، جامعه و مدرسه هم بر سلامت روان افراد تاثیر منفی می گذارد.

وی همچنین در اشاره به برگزاری قریب الوقوع انتخابات، از احتمال نبود توجه جدی به سلامت روان مردم در این رویداد پیش رو ابراز نگرانی کرد.
اختلالات روانی در دنیا رو به افزایش است

در ادامه مصطفی معین به افزایش اختلالات روانی در دنیا اشاره و ادامه داد که این مشکلات سالانه هزینه زیادی را به خانواده ها و جامعه تحمیل می کند و باید اقدامات جدی در زمینه رفع آنها به عمل آید.

وی با اشاره به سیاست زدگی جامعه ازفود: سیاست زدگی یکی از آفت های جامعه است و این موضوع سبب می شود تا کارهای تحقیقاتی و علمی در جامعه لوث شوند.

معین با اشاره به این که پوشش رسانه ها در حوزه سلامت روان گسترده تر شده است، ادامه داد: رسانه ها نقش سازنده ای در افزایش آگاهی بخشی و ارتقاء سلامت روان دارند.

سازمان جهانی بهداشت همه ساله به مناسبت روز جهانی بهداشت (۸ آوریل مصادف با ۱۸ فروردین) با هدف افزایش توجه و آگاهی عموم مردم و تمرکز اقدامات و فعالیت ها، یکی از موضوعات مبتلا به جوامع را انتخاب می کند. شعار سال ۲۰۱۷ میلادی را ‘افسردگی’ انتخاب کرده که نشان دهنده اهمیت این موضوع است.


telegram2 files