نکاتی در مورد شب ادراری کودکان

نکاتی در مورد شب ادراری کودکان

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، یک متخصص کودکان با اشاره به مهم‌ترین علل شب ادراری در کودکان، بر لزوم توجه بیشتر والدین و ممانعت از سرزنش فرزندان تاکید کرد.

شب ادراری به معنای ناتوانی کودک در کنترل ادرار است. این مشکل علل مختلفی دارد و والدین بایداز سرزنش کودکان اجتناب نمایند. شب ادراری یک مشکل نسبتا شایع در کودکان است که با افزایش سن کودک، شیوع آن کمتر می‌شود.

عواملی همچون عفونت مثانه یا کلیه، سابقه خانوادگی و جنبه ارثی، حجم مثانه، خواب بسیار عمیق کودک، رژیم غذایی مانند مصرف کافئین و شکلات، تاخیر رشدی دستگاه عصبی، عوامل روانی، عاطفی، اجتماعی یا محیطی می‌توانند شب ادراری را تشدید کنند.

اغلب عارضه شب ادراری در کودکان ارثی است و طبق پژوهش ها، والدینی که در کودکی شب ادراری داشته‌اند تا بیش از ۳۰ درصد می‌توانند این مشکل را به فرزندان خود نیز منتقل کنند. در این کودکان تخلیه مثانه در کنترل مغز نیست و ظرفیت مثانه نیز محدود است که همین امر موجب شب ادراری در کودک می‌شود.

سرزنش کودکان توسط والدین و سوال و جواب در مورد شب ادراری می‌تواند آن را تشدید کند. در این باره بهتر است شب ادراری‌هایی که منشاء ارثی دارد را با روش‌های درمانی پیگیر شد. بخشی از عوامل شب ادراری، عصبی و عاطفی است، بدان معنا که مشکلات عاطفی و مشاجرات در محیط خانه، ایجاد استرس و اضطراب در فرزندان، ترس و دلهره می‌تواند در شب ادراری موثر باشد.

همچنین شب ادراری به دلیل عفونت کلیه و مثانه نیز اتفاق می‌افتد که در این زمینه باید پروسه درمان را برای رفع عفونت پیمود تا شب ادراری نیز درمان شود.

مراجعه به پزشک متخصص اورولوژی برای انجام معاینات جسمی و انجام آزمایش‌های پزشکی پیرامون انگل، کلیه، مثانه، اوره یکی از این روش‌ها جهت درمان است. همچنین مراجعه به روانشناس و روانپزشک کودک در جهت درمان شب ادراری‌های عاطفی و عصبی موثر است.

همچنین باید میزان مایعات و میوه و آب میوه و دوغ را در هنگام خواب کودک کاهش داد. ضمن اینکه از کودک بخواهیم فواصل رفتن به دستشویی را کاهش دهد. توجه به تغذیه کودک و تشویق و ترغیب فرزندان به جای تنبیه و همدلی به جای سرزنش می تواند بخش زیادی از مشکل کودکان را در زمینه شب ادراری رفع کند.

 

بیشتر بخوانید:


telegram2 files