نقش محوری خدمات مشاوره ای و روان شناسی در مراکز انتظامی

نقش محوری خدمات مشاوره ای و روان شناسی در مراکز انتظامی در اولین همایش ملی پلیس، روانشناسی و مشاوره مورد توجه قرار گرفت. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سردار “حسین اشتری” در اولین همایش ملی پلیس ، مشاوره و روان شناسی ضمن خیر مقدم به همه مهمانان به ویژه نایب رئیس مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی و با گرامی داشت فرا رسیدن دهه فجر گفت: امروز  با توجه به گسترش ، پیچیدگی ، نوظهوری و تنوع جرایم  براساس یافته های علمی و مطالعات بین المللی ابعاد پراسترس مأموریت های پلیس بر همگان مشخص است.

وی افزود: بسیاری از آسیب ها به خصوص در حوزه جسمی و تبعات ناشی از مأموریت های پلیس، باعث فرسودگی زودهنگام کارکنان نیروی انتظامی و بازنشستگی پیش از موعد شده است.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه پلیس با همه افراد جامعه در ارتباط است ، گفت: ارتباط با قشر بزه و بزهکار از فرآیندهای جداناشدنی مأموریت های پلیس است لذا آگاهی از علم روان شناسی جزء لاینفک برای پیشبرد اهداف پلیس است.

عالی ترین مقام انتظامی کشور خاطر نشان کرد: بهره وری از دانش روان شناسی در پیشگیری از وقوع جرایم و کشف علمی جرم و همچنین نقش سلامت روان رانندگان در کاهش تصادفات و آثار ناشی از آن موثر است.

سردار اشتری کارایی و درمان های روان بخشی در حوزه اعتیاد را نیز موثر دانست و افزود: یکی از آسیب های جدی جامعه ما اعتیاد است که ریشه بسیاری از جرایم می باشد.

وی اضافه کرد: در صد بالایی از سارقان کسانی هستند که معتادند و متأسفانه آماری که امروز سازمان زندان ها اعلام می کند درصد بالایی از زندانیان در رابطه با جرایم مواد مخدر دستگیر شده اند.

فرمانده نیروی انتظامی بر ارتقاء طرح های امنیت اجتماعی و اخلاقی از طریق توسعه و تسلط روان شناسی پلیس تاکید کرد ویادآور شد: بررسی بسیاری از رفتارهای نابهنجار، بداخلاقی هایی که در افراد بدحجاب دیده می شود، نزاع ها و … همه آسیب های رفتاری است که به وقوع جرم منتهی می شود.

سردار اشتری تأکید کرد: مأموریت های ناجا به طور مستقیم و غیرمستقیم علاوه بر کارکنان، خانواده های آنان را نیز درگیر می کند و استفاده کارآمد از علم روان شناسی نیز در این حوزه کارساز است.

وی با تقدیر از خدمات همه کارکنان نیروی انتظامی ادامه داد: با راه اندازی ۴۴ مرکز مشاوره و ۶۲۰ دایره مددکاری و جذب ۱۶۰۰ روان شناس به نتایج مثبتی رسیده ایم .

سردار اشتری از کاهش بیش از یک سوم کل پرونده ها با موضوع اختلاف و نزاع در راستای ارجاع به مراجع قضائی خبر داد و گفت: با راه اندازی مراکز مشاوره در سراسر کلانتری ها بیش از یک سوم از پرونده های معضلات و اختلافات خانوادگی مراجعان به مصالحه منتج شده و دیگر نیاز به ارسال پرونده ها به دادسراها نبوده است.

فرمانده نیروی انتظامی تأکید کرد: امیدواریم با تقویت این مراکز در پیشبرد اهداف همچنان موفق باشیم.

وی به نقش مثبت این مراکز اشاره کرد و گفت: ۱۲۷ هزار پرونده در کلانتری ها منتج به صلح شده است.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه خاطر نشان کرد: پلیس سالم از نظر جسمی و روحی محور امنیت پایدار است و جذب افراد سالم و حذف و نگهداری کارکنان کارآمد از وظایف مهم معاونت نیروی انسانی ، معاونت امداد و … است.

فرمانده نیروی انتظامی مطرح کرد: در چشم انداز ما برخلاف نگاه ابزارگونه نگاه ما به نیروی انسانی سرمایه گونه و ارزشمند است.

این مقام ارشد عالی انتظامی اضافه کرد: حوزه روان شناسی، ما را در جذب نیروهای کارآمد نیز کمک خواهد کرد. ضمن اینکه این حوزه این امکان را به ما می دهد با آینده نگری مناسب روندها و پدیده های اجتماعی را شناسایی و با آمادگی کامل با آسیب ها برخورد کنیم.

سردار اشتری فعالیت های ناجا در حوزه روان شناسی پلیس را مستمر معرفی کرد و گفت: در برنامه سال ۹۵ و برنامه توسعه نیز این مهم از اولویت هاست.

وی اضافه کرد: به روز رسانی، هوشمند و مدرن سازی خدمات مشاوره ای و روان شناسی در بخش های مختلف ناجا براساس الگوهای اسلامی و دینی از اهداف پیش روی ماست.

فرمانده نیروی انتظامی همچنین گسترش و تولید محتواهای علمی کارآمد برای تبیین مفهوم جدید روان شناسی انتظامی و تهیه بسترهای لازم برای سلامت جامعه و کارکنان ناجا را در دستور کار دانست.

وی اظهار امیدواری کرد: ان شاء الله با برنامه ریزی برای پیشرفت کمیسیون روان شناسی در سازمان روان شناسی و تشکیل دبیرخانه دائمی، اقدامات موثری صورت بگیرد و شاهد ارتقاء حوزه تعاملی پلیس با سازمان روان شناسی و ارتقاء بحث روان شناسی انتظامی باشیم.

سردار اشتری تأکید کرد: باید بیش از پیش به مفاهیم و زوایای روان شناسی در استخدام جذب نیروها، کشف استعدادها در راستای اعتلای رفتارهای برون و درون سازمانی توجه کنیم.

وی در پایان گفت: مطالعات در این حوزه مورد توجه و تأکید ماست و امیدواریم نتایج ارزشمند آن در پیشبرد اهداف موثر واقع شود. #

news.police.ir


telegram2 files