همکاری میان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و وزارت ورزش و جوانان الگوی همکاری سایر دستگاه ها شود

همکاری میان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و وزارت ورزش و جوانان الگوی همکاری سایر دستگاه ها شود

به گزارش سایک نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، دکتر عباسعلی اللهیاری رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ضمن ارزشمند شمردن جلسه اهدای پروانه حرفه ای به بیش از ۷۰ مرکز مشاوره که در وزارت ورزش و جوانان برگزار گردید و با اشاره به تجربه خود در تاسیس برخی مراکز مشاوره در نهادهای مختلف، اظهار داشت: متاسفانه در آن زمان آمارهایی وجود داشت که نشان می داد افرادی در مشاوره و روانشناسی دخالت می کنند که عمدتاً روانشناس و مشاور نیستد و براساس یک تصور عامه که ” آدم خوبی است پس کار مشاوره نیز می تواند انجام دهد” وارد این فضا شده اند. اما خوشبختانه امروز براساس قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و همتی که دوستان در وزارت ورزش و جوانان داشتند، مر قانون در حال اجرا شدن است.

وی به روند تصویب طرح سازمان نظام روانشناسی و تاسیس آن در زمان نمایندگی خود در مجلس ششم و دکتر محمد ابراهیم مداحی در مجلس پنجم اشاره و افزود: پیش از تاسیس سازمان، ما در جلسه ای با آقای دکتر حاتمی، از کارشناسان مراکز مشاوره بنیاد شهید، کارشناسان مشاور وزارت آموزش و پرورش کل کشور و سایر دستگاه هایی که به نوعی کار مشاوره می کردند، دعوت کردیم ودوستان ما یک کار آماری در آنجا انجام داده بودند که مشخص می کرد بیش از ۸۵ درصد کسانی که در آن زمان کار مشاوره انجام می دادند، روانشناس و مشاور نبودند.

وی ادامه داد: امروز در جلسه ای هستیم که همانطور که آقای دکتر صبحی با دقت و ظرافت توضیح دادند، مجوز مراکز مشاوره تنها برای افرادی صادر می شود که مطابق قانون صلاحیت تخصصی و حرفه ای داشته و فرآیندی کاملاً قانونی را طی کرده اند.

دکتر اللهیاری در جایی دیگر اظهار داشت: از ۴ سال پیش که بنده مسئولیت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره را برعهده گرفتم، اعتقاد داشتیم که باید دقیقاً به مفاد قانون عمل کنیم. متاسفانه در دولت گذشته در ماده ۴۳ قانون برنامه توسعه پنجم تصریح شده بود که مراکز مشاوره سامان دهی شوند که در همین راستا دولت یک آیین نامه ای را تصویب و ابلاغ نمود که مجوز صدور مراکز مشاوره را به بعضی از دستگاه های دیگر غیر از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور واگذار می کرد. با تلاش بسیار جدی که سازمان در مجلس و دولت انجام داد، خوشبختانه این آیین نامه در کمیسیون تطبیق مصوبات باطل شد و تصریح شد که انحصاراً سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مجوز صدور مراکز مشاوره کشور را برعهده دارد. پس از آن همانطور که اشاره فرمودند، تفاهم نامه ای با وزارت ورزش و جوانان منعقد گردید که به مفاد آن قانون و ابلاغیه ای که آقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس ابلاغ نموده بودند، عمل بشود.

وی ادامه داد: خوشبختانه وزارت ورزش و جوانان در میان دستگاه هایی که به نوعی کار مشاوره و روانشناسی انجام می دهند جزء پیشتازانی است که به مر قانون عمل می کند و من در اینجا وظیفه خود می دانم که از این رویکرد عزیزان در این وزارتخانه تشکر کنم، علی الخصوص برادر عزیز و ارزشمندمان دکتر سلطانی فر.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تصریح کرد: امروز برای اولین بار چنین جلسه ای برگزار می شود و دوستانی مجوز مرکز مشاوره و ازدواج می گیرند که بسیار با صلاحیت هستند. براساس نگاهی که ما همواره داشتیم که کار روانشناسی و مشاوره به ویژه در حوزه خانواده، نیاز به یک متخصص تمام عیار و تراز اول دارد زیرا اعتقاد داریم خانواده بنیادی ترین نهادیست که سرنوشت فرد در آن تعیین می شود.

وی افزود: همکاران روانشناس ما معتقدند که مسئولیت فرآیند انسانی کردن بشر بر روی زمین بر عهده خانواده است. اگر مادر در الویت اول و به عنوان هسته خانواده نباشد، طبیعتاً خصلت های انسانی فرد شکوفا نمی شود. آراسته شدن فرد به خصایص انسانی صرفاً و صرفاً در داخل خانواده اتفاق خواهد افتاد. با این نگاه متاسفانه در حال حاضر در کشور به دلایل مختلف خانواده در معرض تهدید است. ما همواره در جلسات خدمت بزرگان کشور اشاره کرده ایم که اگر به این نیاز خانواده ها و افراد به خدمات مشاوره ای تخصصی و جدی پاسخ علمی و با نگاهی ارزشی و فرهنگی داده نشود، به عرفان های کاذب و انرژی درمانی روی می آورند که نه تنها درمانی برای ایشان نخواهد بود، بلکه مسائل امنیتی برای کشور ایجاد می شود. پس ما الزماً ناچار هستیم که با همان نگاهی که دوستان امروز این جلسه را برگزار نموده اند، امر مشاوره و روان درمانی را در الویت قرار دهیم تا بتوانیم از همان ابتدا کانونی گرم برای خانواده ایجاد نماییم تا فرد در آنجا به رستگاری مدنظر برسد.

دکتر اللهیاری در بحث جوانان به تجربه اریک اریکسون اشاره و افزود: برای ایشان به عنوان یک نظریه پرداز تراز اول این سوال مطرح می شود که چرا نوجوانان و جوانان آمریکایی حالت های آنتی سوشیال دارند؟ به عبارتی دیگر بی قرارونگرانند، نظم ندارند و حق دیگران را رعایت نمی کنند؟ وی برای پاسخ به این فرض که احتمالاً ریشه این موضوعات در مرحله اول رشد یعنی اعتماد در برابر بی اعتمادی است، اقدام به پژوهش ۱۷ ساله مشهور خود بر روی نوزادان می کند و در نهایت مشخص می شود نوزادانی که از ابتدای تولد آنطور که باید مورد محبت و امنیت مادران خود قرار نگرفته بودند، به احتمال بیشتری رفتارهای آنتی سوشیال از خود بروز خواهند داد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد شخصیت افراد قبل از سنین مدرسه شکل می گیرد، تاکید کرد: این در حالیست که ما تقریباً آن مقطع را فراموش کرده ایم و بیشتر اعتبارات و بودجه هایمان مربوط به دبیرستان ها و دانشگاه ها است، در حالیکه دنیا فهمیده است که در مهدهای کودک می بایست حتماً متخصصینی که دارای مهارت و مهمتر از آن سلامت روان بوده، حضور داشته باشند تا بتوانند اگر خلاء نیز در خانواده وجود دارد در آنجا جبران نمایند. به بیان دیگر مهدهای کودک اولین ایستگاه های تشخیص و درمان می باشند. شاید بسیاری از مشکلات جوانان ما امروزه همان پایه ها باشد. در نهایت مراکز مشاوره و تحکیم خانواده، می بایست بازگردند و کانون خانواده ها را با آموزش از نوع بسازند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ادامه داد: خوشبختانه برنامه ششم توسعه با رویکرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی و تحکیم مبانی خانواده در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت. در همین راستا هم سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و هم وزارت ورزش و جوانان در کمیسیون های مختلف مجلس حضور پررنگی داشته اند و احکام بسیار خوبی از جمله موضوع مشاوره ازدواج که قرار است پیش از ازدواج، حین ازدواج و تا ۵ سال بعد از ازدواج تحت پوشش قرار گیرد، صادر شده است، در واقع هدف این است که به جوان از همان ابتدا کمک شود تا انتخاب درستی داشته باشد و بعد او به کمک یک مشاور، تکالیف زناشویی را آموزش ببیند. شاید بسیاری از زوج های جوان ما از آنجایی که آموزش های درستی ندیده اند، همه چیز را بدانند به جز تکالیف زناشویی و بردباری در مسائل و اختلافات پیش روی خود. بنابراین وظیفه اصلی مراکز مشاوره ازدواج و خانواده این است که بر درست بودن پایه های ازدواج از ابتدای امر و جلوگیری از طلاق تمرکز ویژه ای داشته باشند.

وی در خصوص بحث پیشگیری از طلاق گفت: خوشبختانه در کمیته پیشگیری از طلاق و تحکیم خانواده قوه قضاییه که دوستان محبت کرده و مسئولیت آن کمیته را به بنده سپرده اند، ما تاکید کردیم که اگر قانون، حضور مراکز مشاوره در کنار دادگاه ها را تصویب کرده است، پس قوه قضاییه و دادگستری به صورت جداگانه اقدام به تاسیس مراکز مشاوره نکرده و از همین مراکز مشاوره و ازدواجی که فرآیندهای تخصصی در آنها طی می شود، استفاده نمایند.
دکتر اللهیاری در ادامه صحبت های خود و خطاب به وزیر ورزش و جوانان گفت: این دوستانی که در محضر حضرتعالی هستند، از جمله نخبگان این رشته اند و با تلاش و همت فراوان به این مرحله از اجتهاد دست یافته اند، اما واقعیت این است که براساس تعرفه های حداقلی که به خاطر وضع مالی خانواده ها در سازمان نظام روانشناسی اعلام شده است، اقتصاد این مراکز نمی چرخد، مگر آنکه از این مراکز حمایت شود.

وی با اشاره به آمادگی های موجود در این زمینه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خواهش بنده از جناب وزیر این است که این مراکز را از این زاویه مورد دقت قرار دهند.

دکتر اللهیاری تصریح کرد: در بحث تحکیم بنیاد خانواده و آموزش ازدواج یک نکته را نباید فراموش کرد. در مجلس شورای اسلامی خوشبختانه برای اولین بار، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در میان مجموعه دستگاه های تخصصی به عنوان متولی ارائه آموزش و و مشاوره برای کودکان، نوجوانان و جوانان در یکی از احکام برنامه ماده ۱۱۷ آمده است. البته دستگاه های دیگری همچون وزارت ورزش و جوانان و وزارت بهداشت نیز هستند، اما تصریح شده است که دستگاه تخصصی آن سازمان نظام روانشناسی و مشاوره است یعنی اگر آموزش و مشاوره ای قرار است ارائه شود می بایست با استانداردهای سازمان نظام صوررت گیرد. خواهش من این است که جناب آقای وزیر محبت کرده و در تنظیم آیین نامه این ماده از قانون برنامه ششم توسعه، حتماً مراقبت کنند که هم وزارت ورزش و جوانان و هم سازمان نظام روانشناسی و مشاوره حضور پررنگی داشته باشند، البته بنده نیز پیگیر هستم اما مهم این است که زمانی که آیین نامه ماده ای در قانون نوشته می شود، برای اجرا دستگاه های تخصصی حضور داشته باشند. انشاالله من فکر می کنم که در آینده با همکاری که میان سازمان نظام روانشناسی و وزارت ورزش و جوانان وجود دارد یک الگویی برای همکاری سایر دستگاه ها فراهم شود.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه ما همچنان شاهد گزارش هایی مبنی بر صدور غیرقانونی مجوز مراکز مشاوره از سوی بعضی دستگاه ها هستیم که البته پیگیری هایی نیز انجام گرفته تا از طریق دیوان محاسبات کشور و سایر دستگاه های نظارتی بتوان با دستگاه ها و مدیرانی که قانون را رعایت نمی کنند برخورد کرد. همه ما شاگرد این نظام هستیم و از محضر امام راحل و مقام معظم رهبری استفاده کرده ایم، حضرت امام (ره) فرمودند: در نظام جمهوری اسلامی ایران، خلاف قانون خلاف شرع است. بنابراین کسی که قانون را رعایت نمی کند در واقع خلاف شرع مرتکب شده است. ما علی رغم علاقه و تمایل به فضای شکایت اما پیگیری خواهیم کرد.

دکتر اللهیاری اظهار داشت: من امیدوار هستم که انشاالله جناب آقای دکتر سلطانی فر وزیر محترم ورزش و جوانان , از آنجایی که هم علاقه مند هستند، هم روانشناسی و مشاوره کشور را از قبل می شناختند، هم به دلیل مسئولیت ها و پست های ذی قیمت اجرایی که تاکنون داشته و مسئولیتی که در حال حاضر دارند و شناخت عمیق و دقیق ایشان بر روی موضوع، به عنوان متولی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در دولت نیز حضور داشته باشند. در این خصوص هرگونه اطلاعات و آماری که نیاز باشد، ما خدمت ایشان ارائه خواهیم کرد. متاسفانه بعضاً در دولت موضوعاتی مطرح می شود که ما بعداً متوجه می شویم، برای مثال لایحه سلامت روان که از طریق وزارت بهداشت و درمان ارائه شده بود و آقای دکتر صبحی و آقای مهندس رستمی نیز در جلسات آن شرکت نموده اند، واقعاً یک لایحه غیر علمی و غیرکارشناسی بوده که با زحمت بسیار زیادی از دستور کار خارج گردید. متاسفانه رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره طبق قانون، مگر در کمیسیون ها و در واقع کمیسیون های زیرمجموعه، حضوری در دولت ندارد. خواهش ما این است که براساس تسلطی که آقای دکتر سلطانی فر بر قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور دارند، هر کجا که دستگاه های مختلف، طرحی یا لایحه ای را در دولت دنبال می نمایند که خارج از مسئولیت قانونی است، انشاالله ایشان مراقبت نمایند و این همکاری ادامه پیدا کرده و عمیق تر شود.


telegram2 files