از چالش‌های ارتقاء سلامت جنسی تا پذیرش دانشجو در رشته خانواده و سلامت جنسی

از چالش‌های ارتقاء سلامت جنسی تا پذیرش دانشجو در رشته خانواده و سلامت جنسی

به گزارش سایک نیوز به نقل از تسنیم، محمد باقر صابری زفرقندی رئیس انجمن علمی سلامت خانواده ایران از پذیرش دانشجوی دکتری در رشته خانواده و سلامت جنسی از سال آینده خبر داد و افزود: این اقدام جدید کاری بزرگ و ماندگار در کشور خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا باید به سلامت جنسی توجه داشت، گفت: سلامت خانواده که در ادبیات دانشگاهی برای سلامت جنسی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، یکی از الزامات ارتقاء سلامت عمومی و سلامت روان به شکل خاص است.

 

شناخت مشکلات حوزه روابط زناشویی

وی اظهار داشت: نیاز به آگاهی آحاد جامعه از ابعاد سلامت جنسی از یک سو و شناخت ناسلامتی و ناخوشی در حوزه روابط زناشویی از سوی دیگر از دیر باز مورد توجه بوده است.

 

توجه ناکافی به معضل اختلالات جنسی

صابری زفرقندی در این خصوص اظهار داشت: عدم ورود و توجه ناکافی به معضل اختلالات جنسی و انکار کردن ضرورت ارتقاء سلامت جنسی در کشور تاکنون باعث اشکالات جدی و حتی غیر قابل جبرانی شده است.

رئیس انجمن علمی سلامت خانواده ایران درباره اینکه وظیفه دانشگاه‌ها و نخبگان علمی در این زمینه چیست، گفت: بدیهی است عدم ورود افراد ذی صلاح دانشگاهی و حوزوی و محدودیت در آموزش و گسترش موضوعات مرتبط با سلامت جنسی باعث می‌شود که نوجوانان، جوانان و حتی افراد در سنین میانسالی و سالمندی اطلاعات خود را از افراد و منابع غیر ایمن و به صورت نادرست به دست آورند.

 

اختلال سلامت جسمی، سلامت اجتماعی جامعه را تهدید خواهد کرد

وی گفت: نیازهای جنسی مانند سایر نیازهای طبیعی نوع بشر و بلکه با حساسیت و توجه بیشتری نیازمند سلامت است. اختلال و بیماری در این زمینه نه تنها می‌تواند سلامت جسمی و روانی بلکه سلامت اجتماعی و معنوی افراد و جوامع را تهدید کند، چه بسا در کشورهایی که ابعاد مختلف سلامت جنسی را مورد توجه قرار دادند امروز با میزان و شدت کمتری از قبال بیماری‌های عفونی مانند ویروس بیماری مهلک ایدز که راه انتقال اصلی آن روابط جنسی است مورد تهدید هستند.

 

چالش‌های ارتقاء سلامت جنسی

وی درباره اینکه در مسیر ارتقاء سلامت جنسی با چه موانع و چالش‌هایی رو به رو هستیم، تاکید کرد: یکی از موضوعات چالش برانگیز در حیطه سلامت جنسی ضرورت تعریفی جامع و مبتنی بر فرهنگ و آموزه‌های دینی در کشور بوده است.

رئیس انجمن علمی سلامت خانواده ایران افزود: بنابراین در این راستا “انجمن علمی سلامت خانواده ایران ” با کسب نظر از فرهیختگان در این حوزه توانست، تعریفی از سلامت جنسی  ارائه کند که امیدواریم در آینده نزدیک از طریق مراجع ذی ربط علمی منتشر شود.

 

فقدان متخصصان  سلامت جنسی

وی در ادامه عنوان کرد: چالش دیگری که به فرایندهای ایجاد و ارتقاء سلامت جنسی آسیب وارد کرده است فقدان متخصصان با تحصیلات دانشگاهی در داخل کشور بوده است. عموماً متخصصان این حرفه فارغ التحصیلان کشورهای دیگر هستند و آموزش‌های آنها مبتنی بر فرهنگ و باورهای آن کشورها است.

وی اظهار داشت: بسیاری از این همکاران و متخصصان تلاش‌های بسیاری را داشتند تا آموخته‌های خود را منطبق با سنت و باورهای مردم، بومی سازی کنند ولی هیچکدام نمی‌توانسته است که خلاء وجود رشته تخصصی در این رابطه را پر کند.

 

تاخیر چند ده ساله

رئیس انجمن علمی سلامت خانواده ایران گفت: جای بسیار خوشحالی است که امروز و هر چند با تاخیر چند ده ساله، رشته دانشگاهی “خانواده و سلامت جنسی” در مقطع دکتری به تصویب شورای عالی برنامه ریزی آموزشی رسیده  و با این مصوبه در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ به تعداد چهار نفر دانشجو از طریق دانشگاه شاهد پذیرش می‌شوند.

 

کار بزرگی که کلید خورد

صابری زفرقندی خاطرنشان کرد: تحقیقاً این اقدام یک کار بزرگ و ماندگار در کشور خواهد بود که حاصل تلاش و پیگیری‌های چندین ساله برخی همکاران بوده است. شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم در تصویب این رشته سهیم بوده اند که لازم است از همه این نهادها تشکر و قدردانی صورت پذیرد. همچنین دکتر سید کاظم فروتن  مدیر گروه پژوهشی خانواده و سلامت جنسی دانشگاه شاهد و نایب رئیس انجمن علمی سلامت خانواده ایران در این زمینه تلاش‌های وافر و قابل تقدیری را به عمل آوردند.

 

بیشتر بخوانید:

سواد سلامت جنسی ایرانی ها پایین است
به سلامت جنسی کودکان اهمیت دهیم
کدام بیماری‌ها منجر به بروز اختلالات جنسی می‌شود؟

 


telegram2 files