سروتونین در سوخت و ساز چربی نقش دارد

سروتونین در سوخت و ساز چربی نقش دارد

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا، پژوهشگران موفق به کشف عملکرد یک هورمون در مغز شده اند که احتمالاً محرک چربی سوزی در روده است.

ساینس دیلی در این خصوص می نویسد: این یافته که توسط کارشناسان موسسه پژوهشی اسکریپس در امریکا و بر اساس مطالعه روی الگوهای حیوانی به دست آمده است، می تواند پیامدهای مثبتی برای ساخت دارو در آینده داشته باشد.

پژوهش های پیش از این نشان داده بودند که یک انتقال دهنده عصبی به نام سروتونین می تواند باعث کاهش چربی شود، اما کسی مطمئن نبود که سروتونین دقیقا چگونه این کار را انجام می دهد. پژوهشگران برای بررسی این موضوع، به تحقیق روی کِرم های گرد موسوم به الگانس C پرداختند که اغلب به عنوان ارگانیسم های الگو در زیست شناسی مورد استفاده قرار می گیرند.

سیستم های سوخت و ساز در این کرم ها ساده تر از انسان است اما مغز آنها بسیاری از همان مولکول های علامت دهنده را تولید می کند، این موضوع بسیاری از پژوهشگران را بر آن داشت که تصور کنند یافته های به دست آمده، می تواند همان نتایج را برای انسان نیز در بر داشته باشد.

پژوهشگران در این مطالعه به حذف ژن ها در کرم های الگانس C پرداختند تا مشاهده کنند که آیا این ژن ها مسیر میان سرتونین مغز و چربی سوزی را قطع می کنند یا خیر. آنها با امید به کشف ژنی که عامل اصلی چربی سوزی باشد، ژن ها را یکی پس از دیگری آزمایش کردند و در نهایت به ژنی رسیدند که کد ژنتیکی هورمونی نروپپتیدی به نام FLP-7 است.

آنها متوجه شدند که نسخه پستانداران FLP-7 ( به نام Tachykinin) هشتاد سال پیش به عنوان پپتیدی معرفی شد که در روده خوک موجب انقباضات عضلانی می شد. مرحله بعدی در این پژوهش جدید به تعیین این موضوع ارتباط داشت که آیا FLP-7 مستقیما با سطوح سروتونین در مغز ارتباط دارد یا خیر.

مطالعه پژوهشگران نشان داد که FLP-7 در واکنش به سطوح افزایش یافته سروتونین، از نورون های مغزی ترشح می شود و سپس از طریق سیستم گردش خون حرکت می کند تا روند چربی سوزی را در روده آغاز کند. در این مطالعه، پژوهشگران برای اولین بار موفق به کشف یک هورمون مغزی شدند که بدون تاثیر بر مصرف غذا، به طور خاص و ویژه باعث سوخت و ساز چربی می شود.

این مطالعه جدید در مجله Nature Communications منتشر شده است.

 

بیشتر بخوانید:


telegram2 files