مرمت مغز با سلول های بنیادین ممکن خواهد شد؟

مرمت مغز با سلول های بنیادین ممکن خواهد شد؟

به گزارش سایک نیوز به نقل از مهر، نشریه علمی نیوساینتیست در تازه ترین شماره خود به بیمارانی اشاره می کند که مدتها بدون استفاده از وسایل کمکی، قادر به راه رفتن نبودند. اما در حال حاضر معلولانی که به نوشته این نشریه امیدی به بازگشت به زندگی عادی نداشتند زندگی دوباره ای را آغاز کرده اند. این بیماران به لطف درمانهای کلینیکی جدید، توانسته اند نگاهی تازهبه آینده داشته باشند. پژوهشگران علوم پزشکی سلولهای بنیادین را وارد نقاطی از مغز این بیماران کرده اند که پیش تر متأثر از سکته شده اند.

نیوساینتیست در این خصوص می نویسد: قرار نیست از این پروژه انتظار معجزه داشته باشیم. در واقع به بیمارانی که تحت این نوع شیوه های درمانی قرار می گیرند گفته می شود با بیدار شدن از خواب، همه چیز به یکباره تغییر نمی کند بلکه نتایج به تدریج پدیدار می شود.
پژوهشگران این روش را گامی جدی در راستای تلاشهایی می دانند که به درمان یا مرمت مغز می پردازند. پیش بینی می شود طی چند سال آینده چنین نوآوریهایی به عنوان یک روند کلی و قابل دسترس به کار گرفته شود.

نیوساینتیست درخصوص قابلیتهای این روش جدید نیز می نویسد: قطعاً این موضوع که بتوان از سلولهای بنیادین برای مرمت مغز بهره گرفت رویداد مهمی در علم پزشکی روی داده است. دانشمندان مدتهاست که از سلولهای بنیادین برای درمانهای مختلف استفاده می کنند و اکنون اتفاق مهمی در این زمینه به وقوع پیوسته است. تا مدتها تصور می شد که نمی توان از سلولهای بنیادین برای ترمیم بخشهای از کار افتاده مغز استفاده کرد اما اکنون همه چیز در حال دگرگون شدن است.

در ادامه این گزارش آمده است: استفاده از سلولهای بنیادین به دهه ۸۰ میلادی برمی گردد. در این مدت پیشرفتهای زیادی در این نوع روش درمانی صورت گرفته و به نظر می رسد اکنون نوبت به پیچیده ترین کاربرد درمانی این نوع سلولها رسیده است یعنی نفوذ به مغز و جایگزینی سلولهای آسیب دیده با سلولهای جدید. از این رو می توان گفت پژوهشگران از سلولهای بنیادین برای احیای مغزهای آسیب دیده استفاده می کنند.

نیوساینتیست در ادامه به واقعیت مهم دیگری درخصوص مغز اشاره می کند: زمغز به هر دلیل دچار جراحتی می شود این خود سرآغاز یک مشکل بزرگ است. سایر اندامهای بدن قابلیت ترمیم دارند اما مغز یک فرد بزرگسال به جز دو بخش کوچک آن، قابلیت بازسازی نورونها را ندارند. اما حالا روش درمانی مبتنی بر سلولهای بنیادین پایانی بر این استثناست.

بیشتر بخوانید:


telegram2 files