گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی: دخانیات سالانه شش میلیون نفر را به کام مرگ می کشاند

گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی: دخانیات سالانه شش میلیون نفر را به کام مرگ می کشاند

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا، سازمان بهداشت جهانی به تازگی در گزارشی اعلام کرد: دخانیات و عوارض جانبی آن سالانه بیش از یک تریلیون دلار هزینه به اقتصاد جهان تحمیل می کند و حدود شش میلیون نفر را به کام مرگ می برد.

روزنامه واشنگتن پست در این خصوص می نویسد: سازمان بهداشت جهانی، در این گزارش که با همکاری موسسه ملی سرطان آمریکا تهیه و منتشر شد، با اشاره به این که قربانیان استعمال دخانیات احتمالا تا سال ۲۰۳۰ به میزان یک سوم افزایش می یابند، اظهار داشت: هزینه های مالی دخانیات بیشتر از درآمد سالانه ای است که کشورهای جهان از محل مالیات بر تنباکو به دست می آورند و گمان می رود این آسیب های مالی در سال ۲۰۱۳ -۲۰۱۴ برابر با ۲۶۹میلیارد دلار بوده باشد. از این رقم، کمتر از یک میلیارد دلار بابت کنترل تنباکو سرمایه گذاری شده است.

‘اولگ چستنو’ از مقامات ارشد بخش بیماری های غیرواگیردار و سلامت روان سازمان بهداشت جهانی گفت: براساس این گزارش، دخانیات تاثیر منفی بسیار زیادی بر اقتصاد کشورها و عموم مردم دارد. دخانیات موجب مرگ پیش از موقع میلیون ها نفر، دود شدن منابع مالی خانوارها که باید صرف غذا و تحصیلات شود و نیز تحمیل هزینه مراقبت های پزشکی فوری بر خانواده ها، جوامع و کشورها می شود.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت که بیش از ۶۰ کارشناس و محقق در رشته های مختلف در تهیه و نگارش آن شرکت داشتند، بیشتر افرادی که گرفتار مشکلات سلامتی ناشی از مصرف دخانیات می شوند، در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند و با توجه به این که ۸۰ درصد جمعیت ۱٫۱ میلیاردی مصرف کنندگان دخانیات ساکن کشورهای کم درآمد و یا با درآمد متوسط هستند، عوارض و تبعات ویرانگر دخانیات بار نامتناسبی را به فقرا تحمیل می کند.
سازمان جهانی بهداشت دولتمردان کشورها را به اتخاذ سیاست هایی برای کنترل مصرف دخانیات شامل اعمال مالیات و افزایش بهای سیگار توصیه کرد.

 

بیشتر بخوانید:
از همین امروز ترک سیگار را آغاز کنید
سیگار سبب کاهش امید به زندگی می شود


telegram2 files