دکتر علی شریعتمداری به رحمت ایزدی پیوست

دکتر علی شریعتمداری به رحمت ایزدی پیوست

به گزارش سایک نیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرحوم مغفور دکتر علی شریعتمداری امروز در شهر شیراز و در سن ۹۳ سالگی به علت کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

آن مرحوم که در سال ۱۳۰۲ شمسی در شهر شیراز به دنیا آمده بود، پس از اتمام تحصیلات متوسطه در این شهر وارد دوره آموزش عالی شد و در سال ۱۳۳۲ مدرک کارشناسی علوم تربیتی و در سال ۱۳۳۵ مدرک کارشناسی علوم قضائی خود را اخذ کرد.

وی سپس برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفت و در سال ۱۳۳۶ موفق شد تا مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته آموزش متوسطه را ازدانشگاه ایالت میشیگان و مدرک دکترای خود را در رشته  فلسفه، تعلیم و تربیت و برنامه ریزی درسی را در سال ۱۳۳۸ از دانشگاه تنسی اخذ کند.

آن مرحوم در طول دوران تحصیل در کسوت شریف معلمی نیز به انجام وظیقه مشغول بود و پس از بازگشت به کشور در سال ۱۳۳۹ به عنوان استاد در رشته علوم تربیتی در دانشگاه اصفهان به کار مشغول شد.

در سال ۱۳۴۴ و هنگامی که به علت فعالیت سیاسی علیه نظام ستمشاهی دیگر نمی توانست در داخل از کشور به فعالیت علمی بپردازد، به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های ایالت ایندیانا و تنسی به خدمت پرداخت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی وی برای ادامه خدمت به کشورش به ایران بازگشت و با عضویت در هیئت علمی دانشگاه تهران به فعالیت علمی پرداخت.

مرحوم مغفور دکتر علی شریعتمداری از همان ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی حضور در سمت های مهم و حساسی مانند: عضویت در ستاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی ، ریاست گروه برنامه‌ریزی درسی رشته‌ های علوم انسانی، عضویت در هیئت مرکزی گزینش و استخدام عضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، عضویت در شورای پژوهش‌های علمی کشور، عضویت در هیئت رئیسه انجمن‌ ایرانی تعلیم و تربیت و نیز انجمن روانشناسی ایران را در کارنامه پربار زندگی خود دارد.

به پاس خدمات علمی و فرهنگی ایشان مدال درجه یک علمی و نشان درجه یک تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران و لوح چهره ماندگار علمی کشور را نیز دریافت کرده است.

از جمله آثار علمی مرحوم دکترشریعتداری می توان به کتاب‌های آموزش در حوزه و دانشگاه، روشنفکر کیست؟، تعلیم و تربیت اسلامی، جایگاه علوم انسانی در تولید علم، چگونگی ارتقاء سطح علمی کشور، نقد و خلاقیت در تفکر، نقد آرا برخی از دانشمندان معاصر و… اشاره کرد.

 


telegram2 files