تاثیر روایت درمانی بر کاهش اضطراب مبتلایان به سرطان پستان

تاثیر روایت درمانی بر کاهش اضطراب مبتلایان به سرطان پستان

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، نتایج مطالعات پژوهشگران پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی نشان می‌دهد، روایت درمانی بر کاهش اضطراب در بیماران مبتلا به این نوع سرطان مؤثر بوده و این امر نیز در ارتقای کیفیت زندگی این بیماران اثربخش خواهد بود.

اکرم السادات سجادیان، مدیر گروه کیفیت زندگی بیماران سرطانی پژوهشکده، با بیان اینکه این پژوهش با عنوان “روان‌درمانی و تاثیر بر کاهش اضطراب و افسردگی در زنان مبتلا به سرطان پستان” اجرا شده است، گفت: سرطان پستان به عنوان یک اتفاق ناگوار عاطفی در زندگی زنان محسوب شده که موجب گرفتاری آنها در سطوح مختلف زندگی اعم از جسمی یا روحی می‌شود.

وی افزود: هنگامی که یک وضعیت پراسترس مانند خبر ابتلا به سرطان به فردی داده می‌شود، برحسب اینکه بیماری ممکن است در فرد اضطرب ایجاد کرده و تعادل روحی روانی وی را تحت تاثیر قرار دهد، واکنش‌های مختلفی ایجاد می‌کند.

عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان پستان ادامه داد: روایت‌درمانی روشی مؤثر و از انواع روان‌درمانی‌های کوتاه مدت محسوب می‌شود که هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش روایت درمانی بر کاهش اضطراب در زنان مبتلا به سرطان پستان، مرکز تحقیقات بیماری‌های پستان تهران بوده است.

سجادیان خاطرنشان کرد: در این بیماران به جهت افزایش تنش‌های روانی و تاخیر بر روایت زندگی آنها کارایی خوبی را مورد انتظار بود.

وی با اشاره به اینکه این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی بر روی ۶۰ زن مبتلا به سرطان پستان انجام شد که درمان اولیه را پشت سرگذاشته و به کلینیک پیگیری مرکز مراجعه کرده بودند، اضافه کرد: یافته‌های این پژوهش تاکیدی بر تاثیر روایت درمانی بر کاهش اضطراب در بیماران مبتلا به سرطان پستان است.

به گفته وی کاهش اضطراب نقش ارزشمندی در بهبود سلامت جسمی و روانی و نیز ارتقای کیفیت زندگی این بیماران خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:
تو مشکلت نیستی! مروری بر روایت درمانی
بایدها و نبایدها در برخورد با بیماران سرطانی


telegram2 files