خون بازی،مروری بر پدیده آسیب به خود در دختران نوجوان

خون بازی،مروری بر پدیده آسیب به خود در دختران نوجوان

به گزارش سایک نیوز به نقل از جام جم آنلاین، ساعدهای خط خورده با تیغ، رده های خون دلمه بسته ، سرخ و کبود با صدای دخترانه دانش آموزانی که با خنده و بی هیچ نگرانی می گویند اسم این کار « خون بازی » است و باعث آرامش ما می شود. این محتوای فیلمی است که تازگی در فضای مجازی دست به دست می شود و کاربران شبکه های اجتماعی با هیجان آن را به هم نشان می دهند و دست به دست می کنند.

گفتگوی زیر مصاحبه ایست با یک مشاور که سال ها در مدارس و با دانش آموزان بوده، این مشاور اعتقاد دارد برای کنترل چنین رفتارهایی باید سراغ خانواده ها رفت، خانواده هایی گسسته و پریشان که نوجوان های مستاصل، نماینده وضعیت درونی شان هستند.

اخیرا فیلم هایی از برخی نوجوانان منتشر شده است که اقدام به تیغ زدن روی بدن شان می کنند . شما در مدارس چنین مواردی را مشاهده کرده اید؟

بله . من این موارد را در دختران گروه سنی نوجوان دیده ام. آنها معمولا ساعد دست ها را تیغ می زنند. البته آسیب زدن به خود صرفا مختص دختران نوجوان نیست. پسرها نیز چنین رفتارهایی دارند .برای پسرها این موضوع بیشتر نشان دنده قلدر بودن شان است. اما در هر دو گروه گاهی این رفتارها با هدف نشان دادن خشم و نارضایتی از شرایط خانواده و محیط یا حتی فرونشاندن هیجان خشم رخ می دهد. گاهی هم مایلند با این روش ها توجه دیگران را جلب کنند.

مساله یادگیری اجتماعی چقدر در بروز این رفتارها دخیل است ؟ به بیان دیگر چقدر امکان دارد دانش آموزان به تقلید از هم این نوع رفتارها را انجام دهند ؟

امکانش زیاد است. وقتی یک گروه نوجوان دور هم جمع می شوند ممکن است رفتارهای یکدیگر را تقلید کنند حتی اگر این رفتارها مازوخیستیک باشند یعنی با هدف آسیب زدن به خودشان کارهایی کنند. حتی همین فیلم هایی که از بدن های زخمی این دانش آموزان در فضای مجازی منتشر می شود یا اخباری که جزئیات را برای آنها شرح می دهند، خطر تقلید نوجوانان را از چنین رفتارهایی در شرایط بحرانی بالا می برند . باید به مسئولان مدارس و خانواده ها هشدار داده شود که این نوع رفتارها، معمولا یک زنگ خطر است که احتمال خودکشی نوجوان را در آینده بالا می برد.

شما چه نمونه های دیگری از این نوع رفتارها را دیده اید ؟

برای مثال این روزها نوجوان ها به سمت مصرف گل و ماری جوانا گرایش پیدا کرده اند و برخی نیز خودکشی می کنند که در چند ماه گذشته اخباری هم در این زمینه منتشر شده است. این رفتارها هم نمونه هایی از خشم و خشونت نوجوانان علیه خودشان است. توجه داشته باشید که وقتی دانش آموزی اقدام به تیغ زنی دستش می کند، مسئولان مدرسه و خانواده باید احساس خطر بیشتری نسبت به رفتارهای بعدی او داشته باشند یعنی این احتمال بالاست که در آینده اقدام به خودکشی کند.

به نظرتان چرا این نوع رفتارها بین دانش آموزان شیوع پیدا کرده است ؟

وضعیت روانی نوجوانان ، دورنمایی از وضعیت داخل خانواده های شان است. وقتی خانواده ای نابسامان و پریشان است، طبیعتا فرزندش هم ناآرام، ‌مضطرب و خشمگین است. به همین علت هم من معتقدم برای بهبود وضعیت نوجوانان ،‌ تغییر را باید از خانواده های شان آغاز کنیم.

از سوی دیگر، ما به فرزندان مان شیوه های صحیح بیان هیجانات را یاد نداده ایم. به اشتباه به آنها گفته ایم که باید هیجان هایی مانند خشم یا اندوه را ببلعند و نشان ندهند. در حالی که این هیجان ها از بین نمی روند و اگر در بستر طبیعی خودشان ظاهر نشوند ، روان نوجوان ها را می آشوبند و آستانه تحمل شان را پایین می آورند. مسئولان آموزش و پرورش باید بدانند اگر می خواهند دانش آموزان رفتار سالم داشته باشند ، باید شیوه های برون ریزی صحیح هیجان خشم یعنی مدیریت صحیح عصبانیت را به آنها یاد بدهند اما متاسفانه هنوز جای آموزش مهارت های زندگی که یکی از آنها مهارت کنترل خشم است در نظام آموزشی ما خالیست .

 بیشتر بخوانید:
با فرزند نوجوانم چطور رفتار کنم؟
بی احترامی در رفتار نوجوانان
راه هایی برای برقراری ارتباط با نوجوان
درمان شکست های عشقی نوجوانان
افزایش سواد رسانه ای نوجوانان در استفاده از فضای مجازی


telegram2 files