در این گزارش، با اشاره به اهمیت و حساسیت این رشته در کاهش اثرات آسیبهای اجتماعی به عنوان یکی از معضلات کنونی جامعه، کاربردی شدن و بروزرسانی این رشته درسی جزء مهمترین رویکردها در تدوین سرفصلهای این رشته درسی برشمرده شد.
در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به سابقه تاریخی مددکاری اجتماعی در معارف اسلامی و لزوم تبیین نظریه اسلامی رفاه و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مواردی مانند توأم بودن امور دنیوی و اخروی در نگاه اسلام به جامعه، عبارت تلقی شدن خدمت به طلاق به عنوان مبنای نگاه اسلام به مددکاری اجتماعی و نقش خانواده در پیشگیری و درمان آسیبهای اجتماعی نیز تاکید شد.
در ادامه گزارش کارگروه علوم اجتماعی پیرامون رشته درسی مددکاری اجتماعی، توجه به نقش تعلیم و تربیت در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، کارکرد روانشناسی اجتماعی در این زمینه و توأم بودن آموزش عملی و نظری نیز مورد تأکید و توجه قرار گرفت و سرانجام پس از بحث و بررسی اعضا پیرامون سرفصلهای ارائه شده این رشته درسی به تصویب شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی رسید.