گزارشی از برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع چالش های سلامت روان

گزارشی از برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع چالش های سلامت روان

به گزارش سایک نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، احمد حاجبی مدیرکل سلامت اجتماعی روان و اعتیاد وزارت بهداشت، با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری  شبکه دو سیما با اشاره به کمبود تخت های روانپزشکی به عنوان یکی از مشکلات حوزه سلامت روان، اظهار داشت: تا اوایل سال ۹۴ حدود ۸ هزار تخت روانپزشکی در کشور وجود داشت و تا پایان امسال حدود ۱۰۰۰ تخت روانپزشکی که بیشتر آن ها در بیمارستان های عمومی هستند از طریق تغییر کاربری اضافه می شود.

حاجبی گفت: بر اساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت در سال  ۹۱،  ۲۳ و شش دهم درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال یعنی حدود ۱۲ و نیم میلیون نفر مبتلاً به نوعی از اختلالات اعضاب و روان بوده اند و نیاز به درمان دارند و این در حالیست که بر اساس بررسی های سال ۹۱، از این تعداد حدود ۶۵ درصد آن ها هیچ خدماتی نگرفته بودند و بقیه هم که خدماتی را دریافت کرده بودند ۵۴ درصد آن ها از حداقل استانداردها برخوردار بود.
مدیرکل سلامت اجتماعی روان و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه در حدود سه دهه گذشته ۷۰ درصد جمعیت در  روستاها و ۳۰ درصد در شهرها بود اما اکنون بر عکس شده است، گفت: آمارها نشان می دهد که اکثر مهاجران ، در حاشیه شهر متوقف و به آسیب های اجتماعی زیادی دچار می شوند به همین علت وزارت بهداشت سعی کرد به آنها خدمات دهد و به حدود ۱۱ میلیون نفر از حاشیه نشینان خدمات ارائه کرد.
۱۴۶۲۶۹۲۴۳۳۶۳۰vqo
وی گفت: ۶۳ درصد افرادی که در طول یکسال خدماتی نگرفته بودند علت را کم پولی و یا نبود خدمات بیان نکردند بلکه اظهار داشتند: فکر می کردیم بیماری ما خود به خود بهبود می یابد و این نشان دهنده کمی آگاهی آنان در این زمینه است.
مدیرکل سلامت اجتماعی روان و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: در زمینه سواد سلامت روان بسیار ضعف هستیم و باید بر روی توانمندسازی و افزایش آگاهی مردم و سواد سلامت مردم کار کنیم.
وی گفت: مشکل عمده ای که در ارتباط با بیماران روانی مزمن داریم این است که در بیمارستان های روانپزشکی، بیماران روانی شدید در طول سال فقط می توانند از ۵۶ روز بیمه استفاده کنند و مجبور می شویم بیماران را ترخیص کنیم زیرا بیشتر آن ها توانایی پرداخت هزینه ها را ندارند.

در ادامه برنامه، مهدی میرمحمد صادقی مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانپزشکی بهزیستی هم با حضور در این برنامه گفت: در سازمان بهزیستی کشور حدود ۸۰۰ مرکز مشاوره داریم که بخش خصوصی هستند و ۳۰۰ مرکز مشاوره تخصصی وجود دارد.

وی اضافه کرد: سازمان بهزیستی یارانه ای را برای خدمات مشاوره و روان درمانی قرار داده است و برای کسانی که توان پرداخت مشاوره در بخش خصوصی را ندارند یاری برگ می دهد که در برخی موارد تا صد در صد مبلغ  مشاوره را پرداخت می کند اما متاسفانه ظرفیت این  سازمان در این زمینه محدود است.
وی با اشاره به اینکه خط ۱۴۸۰ مشاوره تلفنی سازمان بهزیستی هست، گفت: پارسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با این خط تماس گرفتند و به حدود ۸۰۰ هزار نفر از این افراد مشاوره رایگان دادیم.
مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانپزشکی بهزیستی افزود:  مشاوران ما فوق لیسانس و بالای آن هستند و هزینه تماس رایگان است.
میرمحمد صادقی گفت:  حوزه خدمات روانپزشکی و مشاوره و مددکاری اجتماعی بیشتر در سازمان بهزیستی متمرکز هستند و سازمان بهزیستی علاوه بر تحویل گرفتن بیماران روانی مزمن از وزارت بهداشت ، با مجوز مجلس شورای  اسلامی مجوز کلینیک های خصوصی مشاوره روانشناسی را صادر می کند.
وی در این خصوص افزود: ۱۸۰۰ مرکز مشاوره در ۹ تخصص مختلف از جمله ازدواج و خانواده، کودک و نوجوان ، موضوعات جنسی ، آموزش های سلامت روان وجود دارد.
میر محمدصادقی در پایان تاکید کرد: پیشگیری و ارتقای سلامت روان بسیار مهم است.

 

مهدی تهرانی دوست عضو هیئت علمی روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی نیز درارتباط تلفنی با این برنامه گفت: خدمات سلامت روان نیازمند بیمه است که باید پایه گذاری مناسب انجام شود و راهنماهای بالینی مشخص در این زمینه وجود داشته باشد.

وی افزود: در زمینه اقامت بیماران هم مشکل جدی از سال های قبل تا کنون وجود دارد.

تهرانی دوست با اشاره به اینکه مرز میان بیماران روانی مزمن و حاد مشخص نیست، گفت: بیمارستان های روانپزشکی و استقرار اورژانش های روانپزشکی برای بیماران حاد کمک مهمی است .

وی ادامه داد: مراقبت های پس از ترخیص هم مهم است اما هنوز مراقبت های قابل توجهی در این زمینه نداریم.

تهرانی دوست با بیان اینکه یکپارچگی در خدمات سلامت روان وجود ندارد افزود: بخشی از این خدمات توسط سازمان بهزیستی، بخشی توسط وزارت بهداشت و بخشی توسط مراکز مشاوره ای ارائه می شود.

 

بیشتر بخوانید:
خدمات مشاوره و روان درمانی مشمول بیمه خواهد شد


telegram2 files