اعتراض به انتقال روانشناسی ورزشی از وزارت علوم به وزارت بهداشت

اعتراض به انتقال روانشناسی ورزشی از وزارت علوم به وزارت بهداشت

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد خیبری عضو پیشین کمیسیون روانشناسی کمیته ملی المپیک با انتقاد از حذف کد رشته روانشناسی ورزشی در کنکور ارشد سال ۹۶، اظهار کرد: برای انجام چنین کاری ابتدا می بایست از صاحب نظران و کارشناسان روانشناسی ورزشی نظر خواهی صورت می‌گرفت و سپس چنین تصمیمی گرفته می‌شد.

وی با بیان این که انتقال رشته روانشناسی ورزشی از وزارت علوم به وزارت بهداشت، و حذف آن از کنکور ارشد سال ۹۶  یک کار غیر کارشناسی است، گفت: با اتخاذ چنین تصمیمی، زحمات و تلاش چندین ساله تمام دوستان و همکاران ، در دانشگاه‌های مختلف دولتی و آزاد نادیده گرفته شده است. بهتر بود قبل از انجام چنین کاری، یک نشست کارشناسی با صاحب نظران و کارشناسان رشته روانشناسی ورزشی صورت می‌گرفت تا ببینند روانشناسی ورزشی در دنیا چه جایگاهی دارد.

وی گفت‌: با این انتقال در حقیقت به دنبال آن هستیم تا چرخه را دوباره از نو اختراع کنیم. این یک کار غیرکارشناسی است و شدیداً نسبت به آن اعتراض دارم. حتی حاضرم در این خصوص یک مناظره با رسانه‌های تصویری یا نوشتاری داشته باشم تا کسانی که چنین تصمیمی گرفته اند، متوجه شوند که روانشناسی ورزشی جزء زیر شاخه‌های تربیت ‌بدنی است.

این روانشناس ورزشی تاکید کرد: روانشناسی ورزشی یکی از رشته‌های مورد نیاز در رقابت‌های ورزشی است. به طوری که تنها داشتن توانمندی های جسمانی، تکنیکی و تاکتیکی برای موفقیت و قرار گرفتن روی سکو کافی نیست و ورزشکار در کنار تقویت مهارت جسمانی، باید مهارت روانی خود را نیز بهبود ببخشد.

وی ‌اضافه کرد: در دانشگاه‌های بزرگ دنیا که در بیش از ۹۰ درصد دانشکده ها و دپارتمان‌های آن روانشناسی ورزشی ارائه می‌شود ، شاید از این ۹۰ درصد ، ۳۰ درصد آن مربوط به دانشکده‌های تربیت ‌بدنی و گروه‌های حرکت شناسی بوده باشد که در کشور ما همین میزان هم رعایت نمی‌شود.

دکتر خیبری ادامه داد: ما انتظار داشتیم دوره دکترای این رشته برگزار شود. حتی در دانشکده برای این منظور آگهی و بنر زدیم تا امسال بتوانیم دانشجویان تربیت ‌بدنی با گرایش روانشناسی ورزشی در مقطع دکترا داشته باشیم. اکنون پنج دوره است که دانشجویان ارشد این رشته فارغ التحصیل شدند و انتظار می رفت در مقطع دکترا ادامه تحصیل بدهند. اما نه تنها دکترا ارائه ندادند، حتی یک باره گرایش روانشناسی ورزشی را نیز حذف کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: من از وزارت علوم تقاضا دارم، این مساله را دوباره مورد بازبینی قرار دهد. بیش از ۴۵ سال است که اساتید روانشناسی ورزشی روی این مساله کار تخصصی انجام دادند و نزدیک به ۲۰ سال است که در دانشکده های تربیت ‌بدنی، دانشجوی روانشناسی ورزشی جذب می کنند.

عضو پیشین کمیسیون روانشناسی کمیته ملی المپیک در پایان خاطر نشان کرد: در دانشگاه‌های استرالیا، آمریکا، استرالیا، کانادا و انگلیس، روانشناسی ورزشی جزء رشته‌های کاربردی و مورد نیاز در سطح قهرمانی و حتی در زمینه سلامت روانی و ارتقاء عملکردی است. ورزشکاری که از نظر تکنیکی و تاکتیکی آماده است، باید از نظر روانی نیز آماده باشد. چه کسی باید این بعد روانی را آماده کند. متاسفانه برخی به جای این که رویکرد علمی نسبت به این قضیه داشته باشند، نه تنها برای دکترای این رشته اقدامی انجام ندادند ،‌ بلکه تیشه به ریشه آن نیز زدند.
این موضوع من را بسیار آزرده کرده و واقعا نمی دانم با چه استدلالی می‌خواهند رشته روانشناسی ورزشی را از وزارت علوم به وزارت بهداشت و درمان انتقال دهند.


telegram2 files