وزارت بهداشت از فارغ التحصیلان روانشناسی بالینی استفاده کند

وزارت بهداشت از فارغ التحصیلان روانشناسی بالینی استفاده کند

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، دکتر افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران و عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی با اشاره بر اینکه تصمیم انتقال گرایش های بالینی و سلامت به وزارت بهداشت کاملا غیرعلمی و غیرکارشناسی است، گفت: وزارت بهداشت به جای تصاحب رشته روانشناسی بالینی و سلامت می‌تواند از فارغ‌التحصیلان این رشته استفاده کند.

وی در نشست هم‌اندیشی و آسیب‌شناسی واگذاری و پیشگیری گرایش های بالینی و سلامت به وزارت بهداشت که امروز با مشارکت روسای دانشکده‌های روانشناسی، مدیران گروه و اساتید مطرح این رشته‌ها در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: نگاهی که وزارت بهداشت به انتقال گرایش های بالینی و سلامت از وزارت علوم به زیرمجموعه خود دارد عمدتاً نگاهی روانپزشکانه است. چراکه طرح سلامت، طرحی پزشکی است تا روان‌شناسی و در تیم سلامت باید  متخصصین حوزه‌های مختلف از جمله صاحب نظران و متخصصان حضور داشته باشد.

افروز ادامه داد: نگاه به گرایش بالینی رشته روانشناسی در وزارت بهداشت نگاهی درمانی و دارومحور است و سلامت بالینی در این نگاه تقلیل یافته است. در حالی که نباید این علم را با این نگاه محدود کنیم و باید تلاش کرد با نگاهی آکادمیک، علمی، منطقی و حقوقی مانع این انتقال ناعادلانه به وزارت بهداشت شویم.

این استاد ممتاز دانشگاه تهران با بیان اینکه وزارت بهداشت متولی امر سلامت جامعه است نه آموزش، افزود: ما معتقدیم آموزش پزشکی که چند دهه پیش از وزارت علوم جدا و به وزارت بهداشت منتقل شد، تصمیمی کاملا نادرست بود اگرچه همچنان امیدواریم این آموزش دوباره به متولی اصلی خود بازگردد چراکه معتقد هستیم متولی آموزش و علم در کشور باید یک وزارتخانه باشد.

دکتر افروز تاکید کرد: مشکل گرایش های روانشناسی بالینی و سلامت از زمانی شروع شد که اجازه دادیم دانشجویان از رشته‌های مختلف در این رشته تحصیل کنند که این تصمیم کاملاً نادرست بود. بنابراین با وجود همه مشکلاتی که در این رشته وجود دارد اما اجازه نمی‌دهیم صرفاً با نگاه محدود روانپزشکی این رشته به وزارت بهداشت منتقل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: براساس آماری که رسانه‌ها اخیراً اعلام کردند متاسفانه تخلفات پزشکی مطابق آمار پزشکی قانونی ۳۰ درصد افزایش یافته است. بنابراین وزارت بهداشت با وجود مشکلات موجود نمی‌تواند آموزش دانشجویان رشته‌های روانشناسی بالینی و سلامت را عهده‌دار شود.


telegram2 files