کودکان حلب چشم به راه حمایت های روانی

کودکان حلب چشم به راه حمایت های روانی

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، یونیسف اعلام کرده است که کودکان ساکن حلب به دلیل تجربه شدیدترین خشونت‌ها در کشورشان آسیب‌های روحی و روانی شدیدی دیده‌اند.

پایگاه خبری میدل ایست آنلاین در این خصوص می نویسد، رادوسلاو رزیهاک، مدیر دفتر صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در حلب، درباره مشکلات کودکان ساکن این شهر می گوید: تمامی کودکان حلب در رنج بوده و آسیب‌های روانی سختی دیده‌اند.

رزیهاک که ۱۵ سال است مشغول فعالیت در یونیسف است،‌ می گوید:‌ تا به حال حادثه ای شبیه وضعیت فاجعه‌باری که کودکان حلب در آن به سر می‌برند را ندیده ام.

وی تعداد کودکانی را که در این شهر به حمایت‌های روانی و اجتماعی نیاز دارند حدود نیم میلیون کودک تخمین زد و اظهار داشت: از این تعداد ۱۰۰ هزار کودک نیازمند کمک‌ها و مشاوره‌های ویژه و تخصصی هستند.

وی افزود: نتایج بررسی های روانشناختی انجام شده روی کودکانی که از محله‌های شرقی حلب وارد مراکز اسکان آوارگان در محله‌های غربی شهر شده‌اند، نشان می‌دهد که این کودکان غریزه اصلی دفاع از خود را از دست داده‌اند و برخی از این کودکان پنج و شش ساله که در جنگ متولد شده‌اند، چیزی به جز جنگ و بمباران نمی‌دانند.

رزیهاک ادامه داد: برای این کودکان هدف بمباران‌ها قرار گرفتن، “عادی” است این در حالیست که آنها باید از این بمباران‌ها فرار کنند و خود را مخفی سازند. آنها در آینده از این آسیب‌ها برای مدت‌های طولانی رنج خواهند برد.

مدیر دفتر یونیسف در حلب تاکید کرد: ‌سازگاری با جنگ باعث شده که کودکان حلب خود را به خطر بیندازند. آنها برای پناه‌گرفتن و یا مخفی شدن در زمان بمباران‌ها آماده نبوده و آموزش ندیده‌اند به همین دلیل این مساله برای آنها خطری محسوب نمی‌شود،‌این زندگی هر روزه آنهاست.

رزیهاک در پایان می گوید: علاوه بر اینها کودکان حلب از اینکه می‌بینند همکلاسی‌ها و یا معلمان‌شان در حملات موشکی کشته می‌شوند، مانند هر کودک دیگری آزار دیده و به شدت متاثر می‌شوند. خانواده‌ها، کودکان خود را به مدرسه می‌فرستند اما آنها بازنمی‌گردند در واقع امن‌ترین مکان برای کودکان به محل مرگ آنها تبدیل شده است. جنگ توان پدران و مادران برای حفاظت از کودکانشان را گرفته است زیرا آنها نیز از جنگ ضربات روحی شدیدی خورده‌اند. نمی‌توان آنها را سرزنش کرد زیرا آنها نیز در کابوس جنگ زندگی می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید:
کمک های اولیه روانی را بشناسیم


telegram2 files