ارائه حق رواندرمانی به روانپزشکان خلاف قانون است

ارائه حق رواندرمانی به روانپزشکان خلاف قانون است

چندی پیش، سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال که برای رفع مشکل همپوشانی در کار روانپزشکان و روانشناسان وزارت بهداشت چه برنامه‌ای دارد، به این پاسخ بسنده کرد که هم‌پوشانی قطعا وجود دارد اما بخش عمده‌ای از کار روان‌پزشک مربوط به روانکاوی و روان درمانی است. با توجه به این که در عمل قطعا وجود خطوط و مرزی میان این دو ضروری است و باید تلاش کرد فاصله‌ای برای این دو رشته قائل شد، این بیانات با اعتراض جامعه روانشناسان مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی عباس قائیدرحمت درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص صحبت‌های وزیر بهداشت مبنی بر اینکه روانکاوی و روان درمانی بخشی از خدمات حوزه روانپزشکی است، گفت: متاسفانه اخیرا برخی روانپزشکان موضع‌گیری‌هایی داشتند در این خصوص که بحث سلامت روان و روان‌درمانی وظیفه روانشناسان نیست، این درحالی است که این موضوع در دنیا به این شکل نبوده و وظیفه تخصصی روانشناسان است.

نماینده مردم درود و ازنا درمجلس شورای اسلامی، افزود: باید به این نکته اشاره کرد که یک فرد برای روان درمانی باید بین 10 تا 14 سال تجربه وعلم کسب کند، اما روانپزشکان افرادی هستند که تنها دوره‌های تخصصی روانپزشکی را می گذرانند؛ اما در طی چندماه گذشته اظهاراتی مطرح شده مبنی براینکه روانپزشکان پس از طی یک دوره فلوشیب یکساله کار روان درمانی را انجام دهند.

وی تاکید کرد: همچنین از طرف دیگر موضوعاتی مطرح شده که در بخش‌های مختلف روانشناسی یکی از گرایش‌ها که روانشانسی بالینی است ازوزارت علوم جدا شده و زیرمجموعه وزارت بهداشت قرار گیرد که این تصمیم و مصاحبه موجی را در جامعه روانشناسی و روانپزشکی ایجاد کرده است، این در حالی است که روان درمانی وظیفه روانشاسان بوده و همانطور که پیشتر گفته شد برای این موضوع باید بین 10 تا14 تجربه کسب شود.

قائیدرحمت با بیان اینکه روانشناسان و روانپزشکان باید هرکدام به وظیفه قانونی خود عمل کنند، تصریح کرد: هرچند روانشناسان و روانپزشکان می توانند به عنوان یک تیم همکاری و تعامل داشته باشند اما ازگذشته تاکنون روان بر این بوده که تیم سلامت روان شامل روانپزشک، روانشناس، مشاور و مددکار اجتماعی هرکدام به وظیفه قانونی خود عمل می کنند.

با  گذراندن یکسال دوره فلوشیب تنها یک دوازدهم تخصص روان درمانی کسب می‌شود

این نماینده مردم درمجلس نهم، با بیان اینکه یک روانشناس ازابتدا تا اخذ مدرک دکترا با تکنیک‌های روان درمانی و رفتار درمانی آشنا می‌شود، گفت: یک روانشناس به روانکاوی کاملا مسلط بوده و شناخت درمانی را به خوبی انجام می دهد، بنابراین با یکسال گذراندن دوران فلوشیب تنها یک دوازدهم تخصص ها کسب شده و به طور حتم این اقدامی غیرقانونی است، زیرا دراین شرایط روانشناس هم می‌تواند با گذراندن برخی دوره ها دارو برای بیمار تجویز کند؛ بنابراین برای کاهش تنش‌ها بهتراست دو گروه با همکاری و همدلی به وظایف خود عمل کنند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: البته جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت بهداشت، وزارت علوم و مسئولان سازمان روانشناسی هفته پس از تعطیلات مجلس برای بررسی های بیشتر دراین خصوص این موضوع برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه بازدید از بیمارستان آموزشی درمانی روانپزشکی ایران در پاسخ به این سوال که “روانپزشکان نمی توانند کار روانشناسان را انجام دهند و در این زمینه همپوشانی وجود دارد، برنامه وزارت بهداشت در این خصوص چیست”، گفت: همپوشانی که قطعا وجود دارد اما بخش عمده ای از کار روان پزشک مربوط به روانکاوی و روان درمانی است.


telegram2 files