آسیب شناسی ازدواج کودکان، آگاهی خانواده کلید نجات کودک است

آسیب شناسی ازدواج کودکان، آگاهی خانواده کلید نجات کودک است

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، شهلا اعزازی مدیر بخش مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی ایران درخصوص پراکندگی جغرافیایی ازدواج کودکان در شهرها و روستاهای کشور اظهار کرد: نمی‌توان به طور قطع ادعا کرد که بیشترین آمار ازدواج کودکان مربوط به روستاها است زیرا آمارها نشان می دهند، این نوع ازدواج در شهرها بیشتر از روستاها صورت می‌گیرد.

وی افزود: متاسفانه امار ازدواج کودکان در حال افزایش است، برای مثال سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، آمار ازدواج کودکان در ایران به تعداد ۱۰هزار نفر بیشتر شده و به مراتب طلاق در سن ۱۰ تا ۱۸ سالگی در کشور بیشتر شده است.

وی به جایگاه کودک همسری در طول تاریخ اشاره کرده و افزود: مورخان مدعی هستند دنیا تا شروع مدرنیته برای کودکان مانند زندان بود اما با شروع مدرنیته، جوامع مختلف فهمیدند که کودکان تفاوت‌هایی با بزرگسالان دارند بنابراین قوانین منع کار کودک و منع از تحصیل کودک در جوامع مدرن وضع شد این در حالی است که پیش از مدرنیته کودکانی که به نوعی نتیجه خواست یا ناخواسته روابط جنسی پدر و مادرشان بودند و چنانچه به خاطر آلودگی و مسائل دیگر نمی‌مردند، در زمان بزرگسالی به عنوان برده از آنها استفاده می‌شد.

وی در ادامه اظهار داشت: در ایران متولیان رشد کودک وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت هستند.

اعزازی تصریح کرد:‌ از لحاظ قانونی کودک تا ۱۸ سالگی نمی‌تواند قراردادی را امضاء کند یا مثلا گواهی‌نامه رانندگی اخذ کند اما متاسفانه شاهد ان هستیم که خانواده‌ها در مسائل شخصی کودکان خود از جمله ازدواج، تحصیل، کار، مسافرت و غیره… حتی پس از ۱۸ سالگی هم نظارت دارند به طوری که وقتی دختر در هر سنی تصمیم به ازداوج می‌گیرد اجازه پدر برای وی واجب است تا جایی که حتی دختر ۳۰ ساله و دختر زیر ۱۸ سال در این مورد در مقابل قانونی یکی هستند وبرای ازدواج نیاز به اجازه پدر دارند و در صورت موافقت پدرشان می‌توانند به عقد دیگری در بیایند.

اعزازی ادامه داد: متاسفانه یکی از تبعات ازدواج کودکان، افزایش تعداد طلاق و صدمات روحی پس از آن است. می‌توان حدس زد علت ازدواج کودکان ناآگاهی والدین و فقر فرهنگی آنهاست و حتی در بعضی از مناطق عدم دسترسی آموزشی و همین فقر فرهنگی در افزایش تعداد این نوع ازدواج ها موثر است.

وی ادامه داد:  تغییرات هورمونی پس از ازدواج باعث تغییرات رفتاری در کودک می‌شود. از سویی دیگر وی در سن کم به اجبار مادر شده  در حالی که این سوال مطرح است که چطور می‌شود که دختر بچه‌ای که خود نیاز به تربیت دارد برای فرزندی دیگر مادری کند؟.

مدیر بخش مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی ایران ضمن تاکید بر اینکه برای فقر باید مقابله با فقر صورت بگیرد و کودک یک وسیله ابزاری نیست اظهار کرد: اگر دولت مسئولیت کودک را بر عهده گرفته است چرا باید کودک قربانی بی‌مسولیتی جامعه شود؟ این در حالی است که اقدام خانواده و تربیت برای کودکان مسئله‌ای آزار دهنده‌ای است. باید از خود بپرسیم که چگونه «یک کودک همسر» می تواند به حفظ و بقای نسل یک جامعه کمک کند؟ زیرا این فرد نه تنهات یاری دهنده نیست بلکه در چنین شرایطی آسیب‌زننده نیز هست.

وی گفت: در ازدواج کودک، کودک قربانی شده و دچار ضربه و آسیب می‌شود و بهتر است بگوییم که کودکان قربانی بی‌توجهی جامعه، مسئولان و خانواه هایشان هستند.

اعزازی با اشاره به لزوم حمایت کودکان در تمامی عرصه ها گفت: آموزش های عمومی از طریق صدا و سیما و ارائه الگوهای رفتاری والدین با کودک همچنین ترسیم ویژگی های روانی کودکان و توجه به اوقات فراقت کودکان از جمله مسائلی است که می تواند در کاهش آسیب های دوران کودکی مثل ازدواج کودکان در سنین پایین کمک کند.

وی با اشاره به مسئولیت دولت ها در قبال خانواده ها تاکید کرد: در بسیاری از کشورها، دولت به مسائل داخل خانواده مثل تعداد فرزندان هم دخالت دارد. این در حالی است که ازدواج دختران و پسران در سنین پایین در ایران بدون هیچ نظارتی از سوی دولت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۳ هزار ازدواج دختربچه های ۱۰ تا ۱۵ ساله در کشور داریم که از این تعداد ۲۰۰۰ دختربچه و پسربچه از همسر خود جداشده یا بیوه شده اند.

این جامعه‌شناس افزود: مسئله ازدواج در سنین پایین به همان اندازه که برای دختران آسیب دارد، برای پسران هم مشکل آفرین است اما مشکلات جسمانی و اجتماعی برای ازدواج دختران در سنین پایین بیشتر است.

وی تاکید کرد: در ازدواج کودکان، نقش همسری، مادری و اجتماعی همزمان برای کودک تعریف می شود و شرایط به گونه ای است که با یک معاینه ساده جسمانی، بلوغ جنسی دختر تائید و مجوز قانونی ازدواج داده می شود.

وی در پایان گفت: در جامعه ایران نوعی رفتار دوگانه دیده می شود که اساس آن برخورد جنسیتی و طبقاتی است زیرا طبقاتی از جامعه از مواهب اجتماعی محروم هستند و در کنار آن عدالت جنسیتی در بسیاری موارد دیده نمی شود.

 

بیشتر بخوانید:
علائم و انواع کودک آزاری را بشناسیم!
پدوفیلیا چیست؟


telegram2 files