نگرش جامعه به روانشناسان باید تغییر کند

نگرش جامعه به روانشناسان باید تغییر کند

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، محمود هاشم ورزیگفت: متاسفانه توجه به بهداشت روانی در جامعه ما کمی کمرنگ است،  در زندگی امروز به نیازهای روانی و عاطفی کمتر بها داده می شود در صورتی که یکی از ستون های مهم برای توسعه پایدار یک جامعه داشتن افراد سالم چه از لحاظ جسمانی و چه از لحاظ روانی است.

وی ادامه داد: اینکه انسان بتواند با هر فردی غیر از خودش ارتباطی مناسب داشته باشد جز سلامت اجتماعی محسوب شود، هرچند طی سال های گذشته اقدامات خوبی در حوزه بهداشت روان در نظام سلامت صورت گرفته اما هنوز بهداشت روان واژه ای گمشده و کمرنگ در حوزه سلامت محسوب می شود.

هاشم ورزی با اشاره به اینکه برای فرهنگ سازی این مساله باید نگرش مردم جامعه تغییر کند، افزود: هنوز بسیاری از افراد جامعه مراجعه به روان شناس و تشکیل یک پرونده روانی را برای خود عیب می‌دانند. فرهنگ سازی کاری نیست که یک ارگان به تنهایی آن را انجام دهد. همه متولیان این حوزه باید با برنامه ریزی های بلندمدت و کوتاه مدت نوع نگرش مردم به روان شناسان را تغییر دهند.

وی تصریح کرد: در حوزه‌ی پیش‌گیری اولیه، فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم تا افراد به بیماری‌های روانی مبتلا نشوند، به عبارتی پیش‌گیری مانند واکسیناسیون است. یعنی نوعی ایمن‌سازی در مقابل بیماری‌هاست تا افراد به بیماری مبتلا نشوند. این فعالیت‌ها شامل آموزش کنترل استرس، کنترل خشم، مهارت‌های حل مساله و مهارت‌های فرزندپروری است که موجب می‌شوند سلامت افراد به خطر نیافتد. بحث بهبود روابط زناشویی، پیشگیری از طلاق، شناسایی بیماران روانی با محوریت شناسایی بیماران دارای افسردگی از دیگر فعالیت هایی است که در این زمینه انجام می شود.

وی افزود: نبود سلامت روان می تواند در بروز آسیب های اجتماعی همچون جرم و بزه نقش موثری داشته باشد و هرچه افراد یک جامعه دارای سلامت روان باشند بروز جرم در این جوامع به نسبت کمتر است. جرم در نگاه اول متاثر از فضایی است که فرد در آن رشد کرده پس خانواده نقش غیرقابل انکاری در وقوع و یا درمان آسیب های اجتماعی دارد. طبیعتا پیشگیری بهتر از درمان است و باید مراقب این افراد باشیم تا قبل از ارتکاب جرم و بزهی، از مراقبت و اورژانس‌های روانپزشکی برخوردار شوند.

وی در پایان گفت: در خصوص نظام سلامت باید گفت هرچه میزان سلامت جامعه در بعد جسم و روان بیشتر باشد و بتوان آن را از طریق آموزش‌ها افزایش دهیم و از بستر خانواده و جامعه بیشتر مراقبت کنیم، زمینه برای بروز جرم کمتر می‌شود که این مهم یکی از رسالت های نطام سلامت است. در سال ۱۳۸۹-۱۳۹۰  وزارت بهداشت و درمان طی یک پیمایش آماری بنام طرح پیمایش سلامت روانی، افراد بین ۱۵-۶۵سال را از لحاظ سلامت روان مورد بررسی قرار داد که نتایج حاکی از آن بود که  ۲۳٫۶ درصد مردم جامعه از یک نوع اختلال روانشناسی که نیاز به درمان دارد رنج می برند.


telegram2 files