۱۲ میلیون نفر در آستانه ازدواج وجود دارند که ازدواج نمی کنند

۱۲ میلیون نفر در آستانه ازدواج وجود دارند که ازدواج نمی کنند
به گزارش سایک نیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر محمد اسلامی معاون فنی دفتر سلامت ،جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: از سال ۹۳ کیفیت و کمیت آموزش های فاصله عقد تا ازدواج را بالا بردیم و می توانیم مدعی شویم در آموزش های قبل از ازدواج بالای ۹۵ درصد جامعه تحت پوشش هستند.

دکتر محمد اسلامی در خصوص اهمیت ابلاغ سیاست های کلی خانواده گفت: در هر جامعه ای چه دینی و چه غیردینی خانواده کانون مرکزی تشکیل یک جامعه است و اهمیتی هم که دین اسلام برای خانواده قائل شده بسیار زیاد است و در مقایسه می بینیم که در هیچ دین دیگری خانواده تا این حد اهمییت ندارد.

وی افزود: بنابراین ما یک جامعه اسلامی هستیم و دین ما که بیش از ۹۹ درصد مردم از آن پیروی می کنند به خانواده بسیار بها می دهد در نتیجه اینکه بتوانیم در تمام سازوکارهایی که چه توسط دولت و چه توسط سایر قوا برای بهبود وضع کشور برنامه ریزی می شود، اصل خانواده را در نظر داشته باشیم، مهم است.

اسلامی ادامه داد: اینکه سیاست های کلی خانواده توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ابلاغ می شود یعنی جایگاه اش در حدی است که تمام قوانین و آیین نامه ها و دستور العمل ها باید از آن پیروی کنند و ابلاغ سیاست ها می تواند فرصت خوبی باشد برای اینکه کلیه قوانین ما که در حال پیاده شدن است حداقل هیچ مغایرتی با تشکیل و تحکیم بنیان خانواده و ارزش های آن نداشته باشد و همه موازین توسعه ای با توجه به چارچوب های خانواده تبیین و باعث تقویت آن شود.

اسلامی با بیان اینکه خانواده سالم تضمین کننده جامعه سالم است گفت: طبق فرموده پیامبر اکرم(ص) دو نعمت برای انسان ها وجود دارد که شناخته شده نیست و مجهول اند،اول سلامت و بعد امنیت که این روایت جایگاه سلامت را در دین اسلام نشان می دهد و طبیعتا جامعه سالم جامعه ای خواهد بود که بنای محکم تری داشته باشد و وزارت بهداشت مسئولیت و شرح وظایفش این است که سلامت جامعه را ارتقا دهد و سلامت جامعه خود به خود منجر به تقویت جامعه می شود.

عضو هیات علمی وزارت بهداشت سپس نکات موجود در سیاست های خانواده را همه جانبه دانست و افزود: وقتی به سیاست های کلی خانواده نگاه کنیم جامعیت آن را متوجه خواهیم شد که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بند ۱۶ برای آن که سیاست های کلی خانواده پا بگیرد بحث باروری و افزایش فرزندآوری را متذکر می شوند تا یک جامعه سلامت، پویا و بالنده را داشته باشیم و در بند ۱۵ هم بحث تکریم سالمندان را مطرح می کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: در چارچوب مبانی خانواده ما در تمام بندها وظایفی داریم که مثلا در بند ۱۰ سیاست های خانواده، آموزش ها قبل، حین و پس از تشکیل خانواده مطرح شده است که بحث آموزش های سلامت مربوط به مسایل ازدواج وظیفه وزارت بهداشت است و ما هم آموزش های قبل از ازدواج را داشتیم که از گذشته وجود داشته است و با توجه به رهنمودهایی که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) داشته اند و توسط سیاست گذاران کشور درطی سال های گذشته کاملا بازنگری شده، آن چه که به آن پرداخته می شود سلامت و تحکیم خانواده و باروری و فرزند آوری است.
اسلامی تصریح کرد: از سال ۹۳ کیفیت و کمیت آموزش های فاصله عقد تا ازدواج را بالا بردیم و می توانیم مدعی شویم در آموزش های قبل از ازدواج بالای ۹۵ درصد جامعه تحت پوشش هستند و برنامه بعدی ما که الان مطالبش تدوین شده است آموزش های پس از تشکیل خانواده است که هم می تواند پیشگیری کند از بعضی مسایلی که پیش می آید و هم شامل خدماتی است که برای سلامت زناشویی لازم است.

معاون فنی دفتر سلامت، جمعیت و خانواده وزارت بهداشت در زمینه اقدامات انجام شده در خصوص بند ۱۶ سیاست ها گفت: آموزش های ما با اصول این بند منطبق شده است تا با سلامت باروری و فرزند آوری از ناباروری و فاصله های نابه جایی که بین تولد ها و یا بین ازدواج و تولد ها وجود دارد پیشگیری کنیم تا جامعه سلامت، پویا و بالنده باشد.

اسلامی در بخش بعدی سخنانش به حساسیت افزایش آمار طلاق در جامعه اشاره کرد و گفت: یکی از آمارهایی که ما در این سال ها شاهد هستیم این است که آمار ازدواج در جامعه در حال کاهش است و طلاق بالا می رود که بعضی مدعی هستند که حجم زیاد جوان هایمان ازدواج کردند و در نتیجه تعداد ورودی برای ازدواج کم می شود این را می پذیریم اما در عین حال می دانیم که بیش از ۱۲ میلیون نفر در آستانه ازدواج وجود دارند که ازدواج نمی کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه افزود: همان طور که در بند ۴ سیاست های کلی جمعیت آمده است فرزندان باید از سال های اولیه آموزش با ارزش خانواده آشنا شوند که وقتی به سن ازدواج می رسند خود این اشتیاق را داشته باشندکه ازدواج کنند و برای خانواده ارزش قائل شوند.

وی تصریح کرد: بحث طلاق به هر حال در طی سالیان گذشته رو به افزایش بوده است و نشان می دهد که زوجین سعی نمی کنند با مدیریت به هنگام ناسازگاری و اختلافی که ممکن است بین آن ها به وجود بیاید را از بین ببرند و یا شدت آن را کم کنند و متاسفانه این اختلاف باقی می ماند و باعث می شود که خانواده را تحت تاثیر قرار دهد و چه بسا باعث می شود که زوجین با هم ارتباطی نداشته باشند که منجر به طلاق می شود.

اسلامی در پایان اظهار داشت: بنابراین باید از خدمات پیشگیرانه استفاده کنیم و اگر برای زوجین کمترین مشکلی پیش آمد سعی کنند با افزایش مهارت های خود این مشکل را حل کنند و در قدم بعدی با بهره گیری از مشاوره های درست زندگی مشترک خود را تحکیم بخشند.

 


telegram2 files