موقعیت­‌های زمینه ساز کودک‌­آزاری جنسی را بشناسیم

موقعیت­‌های زمینه ساز کودک‌­آزاری جنسی را بشناسیم

در بروز فجایعی چون کودک‌­آزاری جنسی بهترین کار پیشگیری از وقوع این جنایت است.

می توانیم با شناسایی عوامل خطرساز و جلوگیری از به وجود آمدن آنها و آموزش آن به کودکان از بروز این اتفاقات دلخراش جلوگیری کنیم. موقعیت­‌هایی که احتمال بروز کودک‌­آزاری جنسی را بالا می­‌برند، بیان شوند تا با آگاهی از آنها سهمی در کاسته شدن از این فاجعه، که گاهی سرنوشت یک کودک را تغییر می‌­دهد، داشته باشیم.

بسیاری از اوقات وقتی سخن از آزار جنسی کودکان است، موقعیتی زمینه‌­ساز بروز این واقعه شده است. موقعیتی که اگر خانواده‌­ها از آن مطلع بودند، شاید هرگز مجالی برای پدید آمدن نمی‌یافت.

موقعیت‌های زمینه‌ساز بروز آزار جنسی کودکان

ـ در اکثر موارد سوءرفتار جنسی در موقعیتی مطرح بوده است که یک بزرگسال و یک کودک تنها بوده‌­اند؛ لذا در صورتی ­که موقعیت‌­های تنها بودن یک کودک و یک بزرگسال به حداقل رسانده شود، خطر سوءرفتار جنسی به شدت کاسته خواهد شد.در صورتی­ که مجبور به تنها گذاشتن کودک با یک فرد بزرگسال هستیم، به شرایطی که امنیت رابطه را تضمین می­‌کند، بیندیشیم.

ـ در موقعیت­‌هایی که کودک با کودک بزرگسال دیگری تنها است، نظارت والدین ضروری است و باید یکی از والدین یا فرد بزرگسال دیگری در آن موقعیت حضور داشته باشد.

ـ بهتر است که خانواده با عوامل اجرایی اماکنی که فرزندشان در آنجا مشغول به ورزش، فعالیت هنری یا آموزشی است، صحبت کنند که نظارتی بر روی رفتارهای کودکان بزرگ‌تر و نوجوانانی که ممکن است مسؤولیت کودکان را نیز برعهده داشته باشند، اعمال کنند.

مثلاً ممکن است از مربیان شنا یا موسیقی فرزندان سؤال شود که آیا مراقبت­‌های لازم در زمینه­ جلوگیری از رفتارهای غیراخلاقی کودکان بزرگ‌تر اعمال می­‌شود یا خیر؟ گاهی والدین به صورت سرزده به محل فعالیت کودک خود وارد شوند تا مطمئن شوند که محل مورد نظر امنیت لازم را دارد و در این زمینه دقت لازم را به عمل آورند.

ـ از اینکه افرادی که خدماتی به فرزندانتان ارائه می‌­دهند، دارای صلاحیت اخلاقی هستند، اطمینان یابید. بهتر است که خانواده‌­ها از مسؤولان مربوطه بخواهند که در مورد نداشتن سوءسابقه اخلاقی کارمندان خود اطمینان کافی را ارائه دهند.

مصاحبه­‌های فردی و داشتن تأییدیه یا توصیه‌­نامه از مراجع دارای اعتبار می‌­تواند احساس امنیت را افزایش دهد. رانندگان سرویس مدارس، مربیان موسیقی و مربیان کلاس­‌های ورزشی در این زمره قرار دارند.

ـ زمانی که کودکی با بزرگسالی تنها است، سرزده و غیرمنتظره به سراغ آنها بروید. حتی اگر آن فرد مورد اعتماد است یا یکی از اعضای خانواده باشد.

ـ بهتر است که در موقعیتی قرار بگیرید که کودکان را در هنگام تنهایی با کودک بزرگ‌تر یا بزرگسال مشاهده کنید.

ـ اگر کودک با بزرگسال یا کودک بزرگ‌تر از خود تنها بود و پس از بازگشت از اتاق خلق آشفته‌­ای داشت، از او بپرسید آیا اتفاقی برای او افتاده است؟ بهتر است بررسی شود که آیا کودک می‌­تواند با اعتماد به نفس بگوید چه اتفاقی افتاده است یا دچار ترس، دودلی و تردید است؟

ـ به شکل ظریف به بزرگسالانی که به هر طریق مسؤولیت مراقبت از کودک یا حتی نوجوان را دارند، فهمانده شود که کودک نسبت به آزار حساس است و آموزش دیده است که در برابر آزار برخورد خواهد کرد.مثلاً می‌­توان این گونه گفت: «ببخشید، دخترم/پسرم خیلی حساس است. طوری تربیت شده است که زیر بار نمی‌رود و اگر مشکلی داشت، سریع به ما خبر می‌­دهد.»

ـ مطالعات نشان داده است که کودکانی که برای جسم خود ارزش قائل هستند، کمتر مورد سوءاستفاده قرار خواهند گرفت. والدین باید این مفهوم را که بدن کودکان برای آنها است و به خودشان تعلق دارد، در آنها تقویت کنند. کودکان با این کار برای جسم خود ارزش قائل خواهند شد.

ـ در صورتی که کودک شما از آموزش‌های لازم جهت جلوگیری از آزار جنسی کودکان بهره نبرده است، بهتر است که با او رابطه­ صمیمانه­‌ای داشته باشید و مهارت «نه گفتن» را به او آموزش دهید و به او بگوییدکه محل امن برای صحبت درباره­ مسائل خصوصی، محیط خانه و نزد والدین است.

در نهایت، والدین عزیز در نظر داشته باشند که به کار بستن روش‌­های مختلف امنیتی جهت محافظت و پیشگیری از خطرات احتمالی سر راه کودک یکی از وظایف اصلی خانواده­‌ها است و نیز آموزش خود و کودک در زمینه­ پیشگیری از این اتفاقات موضوع مهم دیگری است.

با رعایت اصول امنیتی و آموزش خود و کودک در جهت جلوگیری از این گونه اتفاقات گام برداریم و آن را به سایر والدین و نزدیکان نیز انتقال دهیم.

در مورد راههای پیشگیری از کودک آزاری جنسی اینجا و اطلاعات مفید در این زمینه را اینجا بخوانید.
منبع: سلامتی


telegram2 files