امکان حرکت در افراد دچار آسیب های نخاعی میسر شد

امکان حرکت در افراد دچار آسیب های نخاعی میسر شد

به گزارش سایک نیوز به نقل از سلامت آنلاین، دانشمندان با کاشت ایمپلنتی داخل مغز توانستند برای اولین بار امکان حرکت را برای پای فلج یک میمون به او بازگردانند. این ایمپلنت دستورهای برنامه‌ریزی‌شده را از مغز به اندام‌ها ارسال می‌کند.

گروهی از محققان مؤسسه فناوری فدرال سوئیس آزمایش‌های خود را روی میمون‌های رزوس انجام دادند که به دلیل آسیب نخاعی، پای آنها فلج شده بود. این دانشمندان با استفاده از نوعی فنآوری، دستورهایی را به طور مستقیم از مغز به اعصاب کنترل‌کننده حرکات پا ارسال کردند و برای میمون‌های فلج، امکان حرکت کردن را فراهم آوردند.

آسیب‌های نخاعی معمولا جریان سیگنال‌های الکتریکی ارسالی از مغز به سوی اعصاب اندام‌ها را قطع می‌کند که نتیجه آن فلج اندام‌هاست. با این روش جدید، دانشمندان امیدوارند در حدود یک دهه آینده بتوانند این آزمایش‌ها را روی انسان نیز عملی کنند و از این طریق بتوانند قدرت حرکت را به معلولان برگردانند.

آسیب نخاعی معمولا جزو آن دسته آسیب‌هایی محسوب می‌شود که بندرت بهبود می‌یابد اما محققان معتقدند که از طریق فناوری بای‌پس می‌توان این آسیب را درمان کرد. آنها در این فناوری، تراشه‌ای را به قسمتی از مغز پیوند می‌زنند که مسئول کنترل حرکات اندام‌هاست.

کار این تراشه الکتریکی، بررسی فعالیت الکتریکی است که دستورهایی برای حرکت دادن پاها و ارسال آنها به کامپیوتر مجاور را شامل می‌شود. تراشه از این طریق کشف رمز کرده و دستورها را به ایمپلنتی در نخاع میمون می‌فرستد تا به طور الکتریکی اعصاب مربوط به آن را تحریک کند.

 

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد میمون‌هایی که ایمپلنت در مغز آنها کاشته شد، توانستند در عرض ۶ روز قدرت حرکت پای فلج خود را به دست آوردند و روی تردمیل و در خطی مستقیم راه بروند. این نخستین بار است که دانشمندان موفق به بازگرداندن حرکت در پستانداران شده‌اند.

به گفته محققان، این حرکت دوباره اندام‌ها، به الگوی اصلی راه رفتن بسیار نزدیک است. فناوری به کار رفته در تحریک نخاع، مشابه روش به کار رفته در تحریک عمیق مغزی در درمان پارکینسون است.

راه رفتن ما با سایر پستانداران متفاوت است؛ ما دو پا هستیم و به روش‌های پیچیده‌تری برای تحریک عضلانی نیاز است. همچنین ارتباط میان رمزگذاری مغز و تحریک نخاع کاملا جدید است.


telegram2 files