واکنش دکتر اللهیاری به بحث واگذاری گرایش های بالینی و سلامت

واکنش دکتر اللهیاری به بحث واگذاری گرایش های بالینی و سلامت

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، دکتر اللهیاری رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: در حال حاضر ایران از استانداردهای دنیا در خصوص نسبت روانشناس و مشاور به جمعیت کشور بسیار عقب است؛ به طوریکه در کشورهای پیشرفته دنیا تقریبا به ازای هر ۲۵۰۰ نفر یک روانشناس و مشاور وجود دارد. این در حالیست که در ایران به ازای هر ۱۶ تا ۱۷ هزار نفر یک مشاور و روانشناس داریم.

وی در خصوص تقاضای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستور شخص رئیس جمهور مبنی بر انتقال تمامی رشته‌های سلامت روان به وزارت بهداشت اظهار کرد: در این خصوص نامه‌ای حقوقی و کاملا مستدل به دفتر مقام معظم رهبری، رئیس مجلس شورای اسلامی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات و همچنین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال و در آن کاملا توضیح دادیم که شاید علت تقاضای وزیر بهداشت آن است که دانشجویان رشته روانشناسی بالینی که در وزارت علوم تحصیل می‌کنند دارای تجربه بالینی ضعیف بوده و برای حل این معضل این تقاضا صورت گرفته است.

وی ادامه داد: معتقدم این تقاضا کاملا غیر کارشناسی بوده زیرا در حال حاضر ایران از استانداردهای دنیا در خصوص نسبت روانشناس و مشاور به نسبت جمعیت کشور بسیار عقب است به طوریکه در کشورهای پیشرفته دنیا تقریبا به ازای هر ۲۵۰۰ نفر یک روانشناس و مشاور وجود دارد این در حالیست که در ایران به ازای هر ۱۶ تا ۱۷ هزار نفر یک مشاور و روانشناس داریم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تصریح کرد: چنانچه این رشته‌ها از وزارت علوم به وزارت بهداشت منتقل شود به لحاظ اجرایی به هیچ وجه امکان اجرا نخواهد داشت.

الهیاری ادامه داد: در حال حاضر وزارت بهداشت در مجموع به طور سالیانه فقط ۵۰ تا ۶۰ نفر روانشناس بالینی و مشاور را در سطح تحصیلات تکمیلی در سراسر کشور تربیت می‌کنند و در چنین شرایطی سوال ما این است که چطور می‌توانند به خیل نیازمندی کشور در این حوزه پاسخ دهد؟.

وی افزود: به نظر می‌رسد اگر بخواهیم اصولی به این موضوع نگاه کنیم باید مثل خیلی از کشورهای توسعه یافته دنیا که در آنها وزارت علوم یک نهاد متولی دارد عمل کنیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور همچنین اظهار کرد: اینکه در حال حاضر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را از وزارت علوم جدا کرده‌ایم باعث به وجود آمدن این خلاء در کشور شده است زیرا این کار دقیقا مثل آن است که برای رشد کشاورزی کشور آموزش کشاورزی را از وزارت علوم بگیریم و به وزارت کشاورزی منتقل کنیم و … در حالیکه این نگاه بخشی نگر و تقلیل گرایانه بوده و باعث تضعیف وزارت علوم می‌شود.

الهیاری ادامه داد: در حال حاضر رنکینگ دانشگاه‌های کشور در مقایسه با دانشگاه‌های کشورهای توسعه یافته دنیا پایین است و دلیل آن همین رویکرد تقلیل گرایانه است که علوم انسانی، پزشکی و فنی مهندسی را از یکدیگر جدا کرده‌ایم.

وی افزود: این در حالیست که در دنیا از دانشگاه‌های نسل سوم ماموریت گرا یعنی دانشگاه‌هایی که در آنها علوم انسانی، فنی مهندسی و پزشکی و … در یک جا متمرکز شده‌اند صحبت می‌شود اما هنوز هم در ایران بر این جداسازی‌ها تاکید داریم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در ادامه ضمن بیان آنکه حل مشکلات دانشجویان رشته روانشناسی بالینی دارای دو راهکار کوتاه مدت و بلند مدت است، در خصوص راهکار کوتاه مدت آن اظهار کرد: در کوتاه مدت می‌توان جهت بهره مندی دانشجویان بالینی وزارت علوم از محیط‌های بیمارستانی شورای گسترش مشترکی میان دو وزارتخانه علوم و بهداشت در خصوص رشته‌های میان وزارتخانه‌ای تشکیل شود تا دانشجویان این رشته‌ها بتوانند از امکانات هر دو وزارتخانه بهره مند شوند.

الهیاری ادامه داد: در بلند مدت نیز نیاز است نهاد علم، تحقیق و فناوری کشور در یک نقطه متمرکز شود زیرا در چنین شرایطی همه امکانات کشور برای تمام دانشجویان فراهم خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص تولیت سلامت روان در کشور نیز اظهار کرد: به مسئله سلامت روان باید کاملا به شکل تیمی و گروهی نگاه کنیم تا در یک گروه متشکل از پزشک، روانشناس، مددکار، روحانی و … برای حل خلاءهای روانی افراد جامعه در یک سیستم ارجاع دقیق تلاش شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در ادامه ضمن تاکید بر استفاده از تمامی تخصص‌ها جهت تحقق سلامت روان در کشور گفت: متاسفانه در کشور ما به علت تنگ نظری‌ها و انحصار طلبی‌ها برخی از همکاران در حوزه پزشکی خود را متولی کامل سلامت در کشور می‌بینند در حالیکه معتقدند بخش اعظمی از سلامت به سلامت روان از جمله سلامت روانی، رفتاری، افکار تاکید دارد که انحصارا در حوزه کار روانشناس و مشاور است.

الهیاری در پایان گفت: در حال حاضر سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور متولی بخش عمده‌ای از سلامت کشور است اما متاسفانه در بخش تخصیص بودجه و تدوین برنامه‌ها کمتر به سلامت روان توجه می‌شود. به همین دلیل در این حوزه با مشکلات متعددی روبرو هستیم که باید هر طور می‌شود این مسائل را حل و نگاه جدیدی را به این حوزه وارد کنیم.


telegram2 files