زنگ خطر اختلالات رفتاری به صدا درآمده است!

زنگ خطر اختلالات رفتاری به صدا درآمده است!
به گزارش سایک نیوز به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محمدنعیم امینی فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اینکه امروزه زنگ خطر اختلال رفتاری در کشور به صدا درآمده است گفت: هزینه‌های حوزه بهداشت روان قابل توجه است درحالی که بیمه ها از آن حمایت نمی‌کنند.

وی درباره آمار ۲۶ درصدی اختلال رفتاری در کشور، افزود: این آمار می تواند زنگ خطری جدی برای حوزه سلامت روان به شمار رود؛ واقعیت آن است که مسایل مربوط به بهداشت روان مقطعی عنوان شده و متاسفانه بعد از مدتی فراموش می شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در دوره ای از زمان، موضوع بهداشت روان وارد شبکه سیستمی وزارت بهداشت و درمان شد اما در عمل اقدام سازمان یافته ای برای توجه به این مهم شاهد نبودیم که این نقص جدی به شمار می رود.

وی تصریح کرد: در تمام دنیا مساله اختلالات روانی با توجه به گسترش شهرنشینی، کم شدن ارتباطات اجتماعی، مشکلات حاشیه‌نشینی، آسیب‌های اجتماعی ناشی از شهرنشینی باعث شده است که شاهد افزایش آمار اختلالات روان باشیم.

وی یادآور شد: خدمات سلامت روان دارای عنصر تخصصی است و باید زمان زیادی صرف درمان این گروه از بیماران کرد این در حالی است که ما در عمل برای ادغام سیستم ارایه خدمات بهداشت و سلامت روان در سیستم شبکه بهداشت و درمانی شرایط خوبی نداریم، اگرچه طی یک الی دو سال اخیر وزارت بهداشت گام هایی را برداشته اما کافی نیست و تقاضای ما آن است که این وزارتخانه به طور جدی تر به این موضوع بپردازد.

امینی فرد با بیان اینکه هزینه های بهداشت روان قابل توجه است درحالی که بیمه ها از آن حمایت نمی کنند، افزود: امروزه استاندارد خاصی در ارتباط با تخت های روانپزشکی داریم مبنی بر آنکه در هر بیمارستانی ۱۰ درصد تخت ها به بیماران روانی اختصاص یابد که هنوز این مهم عملیاتی نشده است.

وی تاکید کرد: البته وزارت بهداشت از کمبود تخت های بیمارستانی رنج می برد به گونه ای که میزان تخت های بیمارستانی در کشور از نرم جهانی پایین تر است در این میان اگر بتوان این معضل را در حوزه سلامت رفع کرد می توان ۱۰ درصد از این تخت ها را به بیماران روانی اختصاص داد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: از سویی دیگر وزارت بهداشت باید برای درمان بیماران روانی به تربیت نیروهای متخصص روی آورد تا در این زمینه نیز با کمبود نیرو مواجه نباشیم.


telegram2 files