دیدار ریاست سازمان نظام با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

دیدار ریاست سازمان نظام با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

به گزارش سایک نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام روانشناسی، روز یکشنبه مورخ ۹۵/۷/۲۵ رئیس سازمان جناب آقای دکتر اللهیاری با ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار کردند.

در این دیدار بسیار صمیمانه که بیش از یک ساعت بطول انجامید رئیس سازمان گزارشی از عملکرد چهارساله دوره سوم سازمان ارائه کردند و شمه‌ای از برنامه چهارساله آینده سازمان را به استحضار رساندند. دکتر اللهیاری اظهار کردند در دوره پیش که شورای مرکزی سازمان خدمت شما رسیدند و شما رهنمود فرمودید: سیاست‌های نظام سلامت را جدی بگیرید و بر اجرای درست آنها ریاست سازمان نظارت کند، در همین راستا کارگروهی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به مسئولیت اینجانب راه‌اندازی شد و روند اجرای سیاست‌های نظام سلامت بویژه بند دوم و سوم سیاست‌ها که ارتقاء سلامت روان جامعه را مدنظر قرار می‌دهد، پایش شد و گزارشی از روند اجرای این سیاست‌ها در مرحله آماده‌سازی برای ارائه به مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و رئیس مجمع تشخیص می‌باشد.

همچنین ریاست سازمان اظهار کردند چنانچه در طراحی برنامه‌های سلامت و تخصیص بودجه سلامت همچون گذشته سلامت روان مغفول بماند و همچنان با نگاه پزشکی و جسمانی به مقوله سلامت نگاه کنیم در آینده‌ای نزدیک بحران شدید سلامت، گریبان مردم را خواهد گرفت و صدمات جبران‌ناپذیری به سلامت مردم وارد خواهد شد. ضروری است که سایر ابعاد سلامت یعنی سلامت روان، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی و کارگزاران این حوزه‌ها یعنی روان‌شناسان و مشاوران و آسیب شناسان اجتماعی و مددکاران و روحانیون متخصص سلامت معنوی نیز بطور جدی وارد میدان شوند و نقش آفرینی نمایند و وزارت بهداشت به عنوان دستگاه حاکمیتی و متخصص در حوزه سلامت که نماینده ای نیز در شورای مرکزی سازمان دارند در تعامل و همسویی با سازمان به تغییر نگرش سلامت از جسمانی به روانی، اجتماعی و معنوی کمک کنند و سایر متولیان سلامت نیز وارد عرصه شوند و متناسب با سهم هریک از این ابعاد، بودجه سلامت تخصیص یابد. در حالیکه امروزه ۸۵ درصد سلامت روانی، اجتماعی و معنوی است ولی تنها ۳ درصد از بودجه سلامت به این ۸۵ درصد اختصاص می یابد و ۹۷ درصد از بودجه سلامت برای ۱۵ درصد سلامت که همان سلامت جسمانی است هزینه می‌شود. در حالیکه در کشورهای توسعه یافته‌ای نظیر کشور فرانسه بیش از ۷۶ درصد بودجه سلامت در بخش غیرجسمانی هزینه می‌شود یعنی به سلامت روانی، اجتماعی و معنوی اختصاص می‌یابد و کارگزاران این حوزه‌ها یعنی روان‌شناسان و مشاوران و آسیب شناسان و مددکاران و روحانیون متخصص معنویت درمانی ورود می‌کنند.

همچنین ریاست سازمان گزارشی از راه‌اندازی کمیسیون‌های جدید سازمان همانند روان‌شناسی ورزش، رواندرمانی و مشاوره دینی، روان‌شناسی انتظامی، روان‌شناسی نظامی و مشاوره خانواده و……. ارائه کردند و از عقد تفاهم‌نامه‌های متعدد با اکثر دستگاه‌ها برای توسعه نگاه سلامت روان خبر دادند. بویژه از توسعه مشاوره در سطح مدارس و دانشگاهها علی الخصوص دانشگاه آزاد اسلامی خبر دادند.

در پایان گزارش ریاست سازمان، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن اظهار خوشحالی فراوان از این نگاه ریاست سازمان و همکاران و ابلاغ سلام به همه اعضای شورای مرکزی و همکاران سازمان اظهار نمودند: سازمان نظام روان شناسی و مشاوره بخش عمده‌ای از وظیفه ارائه خدمات سلامت روان و آموزش مهارتهای زندگی و روشهای مقابله با بحرانهای زندگی که امروز در همه دنیا این بحرانها روبه فزونی است را بر عهده دارد. و اگر چنانچه با روشی علمی و با تقویت روان شناسی و مشاوره صاحب صلاحیت به فکر پیشگیری و درمان زود هنگام مشکلات روحی و روانی شهروندان نباشیم این افراد به افراد غیرمتخصص و شیاد همچون انرژی درمانها و عرفانهای کاذب مراجعه می‌کنند و مشکلاتشان بیشتر می‌شود.

حضرت آیت الله هاشمی توصیه نمودند اجرای سیاست‌های نظام سلامت بویژه بند دوم و سوم سیاست که همان ارتقای سلامت روانی شهروندان است خیلی جدی گرفته شود و با طراحی برنامه‌های نو و اختصاص بودجه کافی این خلایع برطرف شود و به آموزش مهارتهای لازم برای پیگشیری از بحرانهای روانی و رفتاری از سطوح مدارس و دانشگاهها اقدام شود.

در پایان حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی دوره جدید ریاست آقای دکتر اللهیاری و اعتماد بالای جامعه روان‌شناسی و مشاوره کشور به ایشان را تبریک گفتند و توصیه کردند این اعتماد با انجام کار خوب و خدمات درخور به جامعه فرهیخته روان‌شناسی و مشاوره پاس داشته شود. حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشتند مجلس و دولت باید در برنامه‌ریزی‌های آینده سلامت روان مردم را جدی بگیرد و در تدوین برنامه‌ها و اختصاص بودجه‌ها به این مهم توجه خاصی داشته باشد. در غیر اینصورت مشکلات عدیده‌ای رخ خواهد داد که سلامت خانواده و افراد دچار تهدید می‌شود و آنوقت به جای اینکه جامعه از نیروی انسانی ماهر و متخصص و سالم برخوردار باشد واجد نیروی خموده و افسرده و عصبی و نابردبار خواهد بود که در این شرایط نمی‌توان اهداف توسعه و سازندگی را دنبال کرد چرا که عنصر اصلی سازندگی و توسعه هر کشوری نیروی انسانی است.


telegram2 files