حق و حقوق مان را در روابط اجتماعی بشناسیم

حق و حقوق مان را در روابط اجتماعی بشناسیم

به گزارش سایک نیوز به نقل از شهروند، همه ما در زندگی‌مان با افرادی برخورد کرده‌ایم که از مسخره‌ یا تحقیرکردن دیگران لذت می‌برند. رفتاری که در صورت تکرار، استمرار و شدت یافتن باعث القای حس افسردگی و از دست دادن اعتمادبه‌نفس‌مان در روابط اجتماعی به‌خصوص با چنین شخصی خواهد شد.


در واقع کسانی که خودشان را بدون‌عیب می‌دانند در روابط اجتماعی‌شان حس برتربودن را به دیگران القا می‌کنند و به همین خاطر هر اشتباه یا رفتاری را که از اطرافیان‌شان سر بزند، زیرسوال می‌برند و با تمسخر و تحقیر شرایط را برای مخاطبان‌شان بحرانی‌تر می‌کنند. در علم روانشناسی تمسخر حالتی منفی در ذهن است که به روابط اجتماعی و دوستی لطمه می‌زند.

کسی که مورد تمسخر و خنده دیگران قرار می‌گیرد به مرور زمان افکار منفی ذهنش را درگیر می‌کند و رفته‌رفته نه‌تنها اعتمادبه‌نفسش را از دست می‌دهد، بلکه از اجتماع فاصله خواهد گرفت. با این حال بیشترین افرادی که در جامعه مورد تمسخر قرار می‌گیرند، افرادی هستند که مظلومیت و سادگی از خصلت‌های بارز آنهاست و به همین خاطر به دیگران اجازه می‌دهند رفتاری با بار منفی با آنها داشته باشند.

در عین حال باید گفت متدهای مختلفی از مشاوره و جلسه‌های روانشناسی برای این گونه افراد وجود دارد که می‌تواند از اثرات مخرب این رفتارها بر روی‌شان تا حدودی جلوگیری کند. شیوه‌هایی که به آنها جرأت‌داشتن و فن صحبت‌کردن با دیگران را آموزش می‌دهد تا با افزایش اعتمادبه‌نفس بدون این‌که حرمت مخاطبان ریخته شود در برابر حرف‌هایی که ما را مورد تمسخر قرار می‌دهد، بایستیم.

چراکه افرادی که در طول زندگی‌شان با این موضوع درگیر هستند و حتی به‌خاطر از دست دادن اعتمادبه‌نفس‌شان گوشه‌گیر شده‌اند، کم‌کم به صورت افرادی منفعل درمی‌آیند و در بلندمدت باعث به وجود آمدن آسیب‌ها و مشکلات زیادی در زندگی‌شان خواهند شد. مثلا روی‌آوردن به اعتیاد یا خودکشی از آن دست اتفاق‌هایی هستند که فرد طردشده از جامعه بیشتر در معرض آن قرار دارد.

در صورتی که همه ما با حق و حقوق‌های رفتاری خود و دیگران آشنا باشیم و نه به خودمان و نه دیگران اجازه دهیم که در رابطه با هر موضوعی اظهارنظر کنیم، امنیت‌خاطر و خوشایندی از روابط اجتماعی به میزان غیرقابل تصوری افزایش پیدا می‌کند.

 

پس همواره این را بدانید که هیچ‌کس، حتی نزدیک‌ترین فرد در زندگی شما حق ندارد شما را مورد تمسخر و دستاویز تفریح و خنده‌اش قرار دهد.


telegram2 files