“پرونده الکترونیکی مشاوره‌ ای” برای دانش آموزان تشکیل می شود

“پرونده الکترونیکی مشاوره‌ ای” برای دانش آموزان تشکیل می شود

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش از آغاز برگزاری آزمون‌های سلامت روانی ـ رفتاری برای دانش آموزان پایه هشتم از هفته جاری خبر داد و گفت: در سال جاری زمینه سازی برای جهت گیری برنامه‌های کلان آموزشی و پرورشی را دنبال می‌کنیم و بخشی از تحلیل آزمون‌های دانش‌آموزان در اختیار مدیران آموزش و پرورش برای برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در هفته بهداشت روان فعالیت‌هایی در مناطق و مدارس کشور پیش بینی و اجرا می‌شود گفت: اهمیت بهداشت روان کمتر از بهداشت جسم نیست.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که اگر روند کنونی در دنیا ادامه پیدا کند سال ۲۰۳۰ بیشترین عامل بیماری‌ها به حوزه بهداشت روان مربوط خواهد شد و زنگ خطری است که باید از اکنون برای آن فکر کرد.

شکوهی افزود: موظف هستیم برای بهداشت روان دانش آموزان و معلمان خود برنامه ریزی کنیم، البته نیازمند یک کار سیستمی و جمعی هستیم و باید فردی را تحویل جامعه بدهیم که با محیط پیرامونی خویش سازگاری داشته باشد. شاید مهندسان و متخصصان زیادی را تربیت کنیم اما مهم آن است که به لحاظ بهداشت روانی در حد مطلوب و قابل قبولی قرار داشته باشند. دانش آموز در مدرسه به امانت به ما سپرده می شود و ما باید برای ساعات بسیاری که در مدرسه می‌گذراند برنامه ریزی و شرایطی را فراهم کنیم که استرس‌های موجود در جامعه به حداقل ممکن برسد.

وی با بیان اینکه هیچ شخصی مصون از آسیب‌های روانی نیست گفت: باید به گونه‌ای عمل کنیم تا افراد آماده شوند و بتوانند در برابر ناملایمات زندگی به خوبی از عهده مدیریت خود و اطرافیانشان بر بیایند.

شکوهی افزود: در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ آزمون‌های سلامت روانی رفتاری در پایه دهم انجام شد. در سال گذشته در پایه نهم و امسال در پایه هشتم انجام می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش همچنین از تهیه و ترسیم نیم رخ سلامت اجتماعی و روانی دانش آموزان برای برنامه ریزی‌های کلان خارج از آموزش و پرورش خبر داد و گفت: از هفته جاری یک جنبش نرم افزاری در فرآیند مشاوره‌ای در آموزش و پرورش شروع می‌شود و پرتالی برای همه دانش آموزان طراحی کرده‌ایم و بر اساس آن همه دانش آموزان ما در مقطع متوسطه اول صاحب «پرونده الکترونیکی مشاوره‌ای» خواهد شد.

شکوهی ادامه داد: در حال حاضر همه دانش آموزانی که وارد دوره اول متوسطه می شوند تشکیل پرونده می‌دهند. قبلا این کار به صورت کامل انجام نمی‌شد اما اکنون مدارس ملزم هستند برای همه دانش آموزان متوسطه اول پرونده الکترونیک مشاوره‌ای تشکیل بدهند. امسال آزمون‌های رفتاری روانی ما نیز به صورت آنلاین انجام می‌شود و دانش آموزان می‌توانند آن را در خانه با کمک خانواده انجام دهند. نمرات تحصیلی دانش آموزان، مقام‌هایی که در مسابقات کسب کرده‌اند در این پرونده لحاظ می‌شود و تمام معلمان دانش آموز نیز باید در سطوح مختلفی که تعریف شده اطلاعات مربوط به وی را تکمیل کنند.

وی درباره عمده‌ترین آسیب‌های روانی دانش آموزان اظهار کرد: بیشترین آسیب‌ها در حوزه بهداشت روان دانش آموزان اضطراب، استرس و عزت نفس پایین است و امیدواریم در طرح توانمندسازی روانی اجتماعی دانش آموزان این موارد را به حداقل برسانیم.


telegram2 files