تاکید بان کی مون براهمیت دسترسی همگان به مراقبت سلامت روان

تاکید بان کی مون براهمیت دسترسی همگان به مراقبت سلامت روان

به گزارش سایک نیوز به نقل از مرکزاطلاعات سازمان ملل متحد- تهران، بان کی مون در روز جهانی سلامت روان بر اهمیت دسترسی مراقبت سلامت روان برای همه افراد نیازمند به آن، صرف نظر از شرایط افراد و محل زندگی آنان، تاکیدکرد وافزود: امسال، توجه­ ها را به سوی نیاز ضروری به فراهم ساختن حمایت فوری از مردمی جلب می کنیم که تجربه درماندگی روانشناختی پس از گذار از یک دوران بحران را داشته اند.
وی اظهارکرد: این رویدادها اشکال متفاوتی دارند، امروزه شاهد موجی بی­سابقه از فوریت های بشردوستانه مرتبط با درگیری ها و بلایای طبیعی هستیم و درعین حال، سالانه میلیون­ها انسان تجاوز­ جنسی، جرایم خشونت آمیز و تصادفات تلخ را تحمل می کنند.
بان کی مون گفت: دراکثر مواقع، افرادی که از این مسایل رنج می­برند، تقریبا هیچ گونه مشاوره­ آنی دریافت نمی کنند.
دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: به همین علت، در مواقع بحران بشردوستانه، افراد آموزش دیده در زمینه سلامت روان به ندرت قابل دسترسی هستند و این درحالی است که آموزش پاسخگوهای اولیه همچون افسران پلیس، آتش­نشان­ها، کار­کنان فوریت های سلامت و امداد گران بشردوستانه برای مهیا ساختن ‘کمک های اولیه روانشناختی’ برای افراد نیازمند کاری کاملا ممکن است.

وی افزود: چنین نمونه­ هایی را درهنگام شیوع بیماری ابولا در کشورهای گینه، لیبریا و سیرالئون مشاهده کرده ایم و این رویکرد به گونه ای گسترده­ در سوریه و برای هزاران نفر مردم آواره در یونان، نیجریه و سودان جنوبی در حال ارائه شدن است.
بان کی مون با بیان اینکه کمک­های اولیه روانشناختی فقط یکی از اجزای گسترده خدمات کامل سلامت روان درنظام سلامت کشور است اظهارکرد: دولت ها در برنامه عملیاتی سلامت روان وابسته به سازمان جهانی بهداشت بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ به آن متعهد شده ­اند.
وی گفت: دولت ها نیازمند توسعه نظام مستحکم مراقبت برای دوره کوتاه مدت و بلند مدت هستند، سازمانهای جامعه مدنی با افزایش آگاهی، پژوهش و برنامه های جتماع محور می­توانند از این تلاش­ها حمایت کنند و هرکدام از ما می توانیم چگونگی ارائه پشتیبانی از دوستان، خانواده ها و همسایگان را بررسی کنیم.
بان کی مون افزود: دراین روزجهانی سلامت روان، اجازه دهید همگی دلسوزی و همدلی خود را نسبت به افرادی که از بحران ها­ جان سالم به در برده اند نشان دهیم و مطمئن شویم که آنان به کمک هایی مورد نیازشان تا هر زمان لازم دسترسی داشته باشند.


telegram2 files