ارتقاء خدمات سلامت روان نیازمند افزودن ۱۶ هزار تخت روانپزشکی

ارتقاء خدمات سلامت روان نیازمند افزودن ۱۶ هزار تخت روانپزشکی

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا، دکتر احمد حاجبی مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح سلامت روان شهرستان قوچان اظهار داشت: ارتقا خدمات سلامت روان در سطح کشور نیازمند برپایی ۱۶ هزار دستگاه تخت روانپزشکی است.

 

وی در ادامه افزود: این پیش بینی تا پایان سال ۱۳۹۴ برای کل کشور شده بود. تعداد هشت هزار و ۱۴۰ تخت روانپزشکی عمدتا دولتی تاکنون در سطح کشور ایجاد شده و تنها طی سال گذشته هزار دستگاه تخت به این تعداد افزوده شد.

دکتر حاجبی گفت: در همین چارچوب برای نخستین بار با تغییر کاربری در بیمارستان اصلی قوچان ۱۰ تخت روانپزشکی به این شهرستان اختصاص یافت.

وی در ادامه سرانه روانپزشک را در ایران به ازای هر ۳۰ هزار نفر یک پزشک متخصص اعلام و بیان کرد: قوچان، بردسیر و اسکو به عنوان شهرستانهای پایلوت در طرح سلامت روان به ازای هر ۱۵ هزار نفر یک روانشناس دارند.

دکتر حاجبی افزود: بر اساس آخرین پیمایش میزان شیوع اختلالات روانی در کشور ۲۳٫۶ درصد می باشد که ۱۶ درصد آن اختلالات افسردگی و اضطراب است.
وی ادامه داد: با تامین خدمات مراقبتی مناسب برای مردم بخش اعظم این آمار را در طول پنج سال قابل کاهش است.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ریشه ۶۰ درصد اختلالات روانی را مرتبط با تجربیات دوران بارداری و کودکی ذکر و بیان کرد: اگر در دوران کودکی روند تکامل به خوبی طی شود این بیماریها نیز کم می شود.

وی میزن رعایت حقوق شهروندی را نیز از عوامل موثر بر شیوع اختلالات روانی ذکر و بیان کرد: رعایت نشدن حقوق شهروندی و پایمال شدن آن نیز خطر بروز این بیماریها را بیشتر می کند.

حاجبی افزود: برای جلوگیری از شیوع اختلالات روانی اقدام جامع یکی از نیارهای اساسی است که بدین منظور بسته اقدام جامع زیر نظر فرمانداریها در حال فعالیت است.


telegram2 files