نقش ژن‌ها در ارتباط بین هوش و طول عمر

نقش ژن‌ها در ارتباط بین هوش و طول عمر

نتایج مطالعه محققان انگلیسی برای نخستین‌بار نشان داد ژن‌ها نقش بسزایی در ارتباط بین هوش و طول عمر ایفا می‌کنند.

به گزارش سایک نیوز، افراد باهوش اغلب از طول عمر بیشتری برخوردار هستند. محققان مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن (LSE) در تحقیقات خود بر روی دوقلوها دریافتند در ۹۵ درصد موارد ارتباط بین هوش و طول عمر، ژنتیکی است.

در این مطالعه، نتایج سه مطالعه مختلف بر روی دوقلوها از کشورهای سوئد، آمریکا و دانمارک که بهره هوشی (IQ) و زمان مرگ آنها مشخص شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. دوقلوهای همسان و غیرهمسان از لحاظ ژنتیکی با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفتند که این مسأله به تعیین تأثیرات عوامل محیطی مانند مسکن، تحصیل و تغذیه در دوره کودکی کمک کرد.

تجزیه و تحلیل اطلاعات دوقلوها نشان داد، قل باهوش‌تر- نسبت به قل دیگر با هوش کمتر- از طول عمر بیشتری برخوردار بود و این مسأله در دوقلوهای غیرهمسان بیش از دوقلوهای همسان دیده می‌شود.

«روزالیند آردن»، از محققان حاضر در این مطالعه تأکید کرد: «کودکانی که نمرات بالاتری در آزمون بهره هوشی (IQ) کسب می‌کنند، یا بعنوان مثال کارمندان ارشد بخش عمران، مستعد داشتن عمر طولانی‌تری هستند؛ اما چرایی این مسأله تاکنون مشخص نشده بود.»

مطالعه اخیر نشان داد ارتباط بین هوش و طول عمر بیشتر ژنتیکی است. می‌توان گفت که داشتن هوش بالاتر، نقش مهمی در داشتن یک شغل رده بالا ایفا می‌کند و ارتباط بین شغل رده بالا و طول عمر، درنتیجه عملکرد ژن‌ها است.

به گفته «آردن»، احتمالا افرادی که ژن‌های آنها باعث افزایش هوش شان شده‌ است، دارای ژن‌هایی هستند که آنها را از لحاظ بدنی سالم‌تر نگه می‌دارند؛ یا هوش و طول عمر هردو به جهش حساس هستند و افراد با جهش ژنتیکی کمتر، هم باهوش‌تر هستند هم از طول عمر بیشتری برخوردارند.


telegram2 files