دوره رایگان پیش دبستانی اجرا می شود

دوره رایگان پیش دبستانی اجرا می شود

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۴ استان در کشور وجود دارد که زبان مادری دانش‌آموزان و مردم در آنجا با زبان معیار متفاوت است، گفت: به این منظور که بچه‌ها با زبان فارسی آشنا شوند و از مهارت‌های سه‌گانه در دوره پیش‌دبستانی استفاده کنند، این دوره رایگان یکساله برای حدود ۱۵۰ هزار نفر دانش‌آموز در این مناطق در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ اجرا می‌شود.

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایلنا، محمد دیمه‌ور؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، درباره رسیدگی به مناطق محروم در حوزه پیش‌دبستانی اظهار داشت: امسال برای اولین بار ردیف ویژه‌ای برای توسعه کمی و کیفی آموزش و پروروش پیش‌دبستانی به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال در قالب بودجه ۹۵ گنجانده شد. بناست؛ این اعتبار در چند فعالیت مورد استفاده قرار گیرد که نخست توسعه پیش‌دبستانی یکساله رایگان در مناطق دو زبانه کشور انجام می‌شود.

تفاوت زبان مادری ۱۴ استان با زبان معیار/اجرای دوره یکساله رایگان در این مناطق

وی با اشاره به این مطلب که ۱۴ استان در کشور وجود دارد که زبان مادری دانش‌آموزان و مردم در آنجا با زبان معیار متفاوت است، افزود: به این منظور که بچه‌ها با زبان فارسی آشنا شوند و از مهارت‌های سه گانه در دوره پیش‌دبستانی استفاده کنند، این دوره رایگان یکساله برای حدود ۱۵۰ هزار نفر دانش‌آموز در این مناطق در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ اجرا می‌شود.

سال تحصیلی آینده ۲۰۰ هزار نفر به دوره پیش‌دبستانی اضافه می‌شوند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: بخش دوم این اعتبار، در ارتباط با ارائه دوره یک ساله رایگان پیش‌دبستانی در مناطق محروم کشور هزینه خواهد شد؛ به خصوص مناطق روستایی و آن مناطقی که ضریب محرومیت‌شان از ۷ بالاتر است. هدفگذاری ما این است که علاوه بر رقمی که سال‌های گذشته اختصاص داده می‌شد،  با اعتباری که امسال در نظر گرفته شده؛ چیزی حدود ۲۰۰ هزار نفر علاوه بر ظرفیت معمول استان‌ها و شهرستان‌های کشور به پوشش تحصیلی ما در حوزه پیش‌دبستانی اضافه خواهد شد.

رشد ۱۹ درصدی پوشش تحصیلی پیش‌دبستانی در ۳ سال گذشته

دیمه‌ور با بیان اینکه سال گذشته ۷۰۰ هزار نفر نوآموز  داشتیم که امسال به ۹۲۰ هزار نفر افزایش خواهند یافت، خاطرنشان کرد: این افزایش رشد بسیار قابل توجهی در رشد پوشش تحصیلی در دوره پیش‌دبستانی ایجاد خواهد کرد. سال گذشته پوشش پیش‌دبستانی در سال ۹۲،  ۳۸ و دو دهم درصد بود که با تلاش ۳ ساله، در حال حاضر به ۵۷ درصد افزایش یافته است. این رشد بسیار قابل توجه و جهشی بوده و امیدواریم با اجرای برنامه‌هایی که سال آینده اجرا می‌شود، به پوشش تحصیلی بالغ بر ۷۰ درصد برسیم.

تخلف مراکز پیش‌دبستانی در اخذ شهریه‌های گزاف/ پیگیر تخلفات هستیم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این مطلب که عمده مراکز پیش‌دبستانی، غیردولتی هستند، گفت: این مراکز باید براساس الگوی تعیین شهریه و طبق ضوابط، شهریه را دریافت کنند، اما در بعضی شهرستان‌ها به خصوص تهران در اخذ شهریه‌ها اجحاف می‌شود و شهریه‌های غیرمعمول که خلاف قانون است از اولیا اخذ می‌شود؛ تخلفات برخی مراکز قابل توجه است و باعث می‌شود؛ کودکان از حق اصلی خودشان به دلیل این شهریه‌های گزافی که بر خانواده‌ها تحمیل می‌شود، محروم بمانند. همکاران ما پیگیر هستند که جلوی زیاده‌روی‌های این مراکز که چنین شهریه‌هایی را دریافت می کنند، بگیرند.


telegram2 files