۲۰ درصد کودکان استان فارس دچار افسردگی هستند

۲۰ درصد کودکان استان فارس دچار افسردگی هستند

رئیس مرکز مشاور دانشگاه شیراز گفت: ۲۰ درصد کودکان استان فارس دچار افسردگی هستند و به درمان روانپزشک نیاز دارند.

چنگیز رحیمی، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه شیراز، با بیان اینکه ۲۰ درصد کودکان استان فارس دچار افسردگی هستند و به درمان روانپزشک نیاز دارند در مورد افسردگی کودکان در جامعه هشدار داد و اظهار داشت: متاسفانه هم اکنون ۲ تا ۴ درصد کودکان ایران دچار بیماری افسردگی هستند که بیشتر آنان به مراقبت نیاز دارند.

وی افزود: درمان کودکان افسرده در جامعه ما به دست فراموشی سپرده شده و این درحالی است که اگر کودکان افسرده درمان نشوند تا دوران کهنسالی با تغییر سن نوع افسردگی نیز تغییر می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با انتقاد از شیوه فرزندپروی خانواده‌ها گفت: چنانچه به موضوعات رشد اجتماعی کودکان توجه نشود در آینده با یک معضل جدی روبه‌رو می‌شویم که این معضل اجتماعی علاوه بر کودکان دامن دیگر افراد را نیز می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم علائم بیماری افسردگی را نمی شناسند اظهار داشت: اکثریت بیماران افسرده این بیماری را به عنوان بخشی از خصوصیت شخصی تلقی می‌کنند و آن را درمان نمی‌کنند.

رحیمی با بیان اینکه اندیشمندان قرن حاضر را قرن افسردگی می‌نامند افزود: از هر ۱۰۰ نفر ۲۰ نفر  در جهان دچار مشکلات روحی روانی هستند و این احتمال پناه آوردن این افراد به مواد مخدر زیاد است.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه شیراز عامل اصلی افسردگی را در افراد مرفه و قشر کم درآمد متفاوت دانست و گفت: مشکلات اقتصادی، بیکاری، نداشتن مهارت‌های اجتماعی، شرایط رشد افراد در خانواده و جامعه از مهم‌ترین عوامل افسردگی است و پوچ گرایی و ضعف اعتقادات از دیگر عوامل مهم افسردگی به شمار می‌رود.

رحیمی افسردگی را یکی از معضلات کنونی جامعه برشمرد و افزود: یکی از عوامل اصلی طلاق، درگیری فیزیکی، ترک تحصیل و ترک کار افسردگی است که نیاز است در هر سنی به آن پرداخته و درمان شود.

وی خواستار افزایش تحقیقات در زمینه افسردگی در استان فارس شد و گفت: ضرر و زیان‌های ناشی از افسردگی برای افراد و جامعه بسیار بیشتر از هزینه تحقیات آن است اما به دلیل کمبود اعتبار تاکنون نتوانسته‌ایم تحقیقاتی در این زمینه انجام دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز خواستار توجه بیشتر به مشکل افسردگی افراد کهنسال شد و خاطرنشان کرد: هم اکنون در جامعه ما تعداد افراد کهنسال افزایش یافته است و اگر به مشکلات این افراد توجه نشود جامعه دچار مشکلات دیگری می‌شود.

وی درباره تشخیص و درمان افسردگی گفت: افسردگی حتی در شدیدترین حالت‌ها به خوبی قابل درمان است به هر میزان که بیمار برای درمان سریع‌تر مراجعه کند احتمال بروز مجدد بیماری او کاهش می‌یابد.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه شیراز بیان کرد: در سال گذشته مرکز مشاوره دانشگاه شیراز ۷۵۰۰ مشاوره درمانی به مدت ۴۵ تا یک ساعت به افراد نیازمند ارائه داده است و این مرکز در ۷ سال گذشته به دلیل تعداد مراجعات و تنوع خدمات مقام اول کشور را به دست آورده است.


telegram2 files