مداحی: نظارت بر کار مراکز مشاوره و روانشناسی باید به‌‌صورت کنترل کیفیت باشد

مداحی: نظارت بر کار مراکز مشاوره و روانشناسی باید به‌‌صورت کنترل کیفیت باشد

محمدابراهیم مداحی، معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، با اشاره به اینکه هنوز تا رسیدن به نقطه هدف فاصله داریم، گفت: باید با شکل‌گیری یک شورای مرکزی قوی، تعامل با نهادهای حکومتی و حفظ صیانت سازمان به اهدف موردنظر دست یابیم.

دکتر محمدابراهیم مداحی، معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، رئیس پژوهشکده علوم رفتاری و مدرس دانشگاه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار «سایک نیوز» اظهار کرد: تاکنون برای تشکیل و فعالیت سازمان نظام روانشناسی زحمات زیادی کشیده شده، ولی هنوز تا رسیدن به نقطه هدف فاصله داریم. باید با شکل‌گیری یک شورای مرکزی قوی و دارای جنبه‌های علمی و مدیریتی، تعامل با نهادهای حکومتی و حفظ صیانت سازمان، خدماتی را ارائه دهیم که بتوانیم به اهدف موردنظر دست یابیم.

وی در بیان تاریخچه‌ای مختصر از شکل‌گیری این سازمان افزود: در تاریخ ۲۷ خردادماه ۱۳۷۸همزمان با دوره پنجم مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان مخبر کمیسیون آموزش عالی، نخستین‌بار طرح تشکیل نظام روانشناسی را مطرح کردیم که با تلاش‌های صورت گرفته در همان سال، شور اول قانون به تصویب رسید و در سال ۱۳۸۲ در زمان مجلس ششم، شور دوم قانون تصویب و ابلاغ شد. در نخستین دوره انتخابات این سازمان، دکتر غلامعلی افروز به‌عنوان رئیس منصوب شد. از سال ۱۳۹۰ تا امروز هم دکتر الهیاری به‌عنوان رئیس سازمان نظام روانشناسی مشغول خدمت است.

معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به اینکه امروز در آستانه انتخابات ۴ سال چهارم قرار داریم، درباره اهداف سازمان گفت: این سازمان با چند هدف اصلی تشکیل شد. هدف نخست «تعریف جایگاه سازمان برای نقش‌آفرینی در بخش حاکمیتی» است. تا پیش از این ایده، این فضای حاکمیتی را جامعه پزشکی پر کرده بود. این سازمان تشکیل شد تا روانشناسان هم بتوانند در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نقش داشته باشند که متاسفانه تاکنون چندان محقق نشده است.

مداحی در ادامه به خبرنگار سایک نیوز گفت: اولین هدف سازمان استفاده از ظرفیت‌هایی مانند ایفای نقش در شورای امنیت ملی، ستاد مبارزه با بحران (بحران‌های سیاسی، طبیعی، روانی و فرهنگی)، ایفای نقش در شورای عالی انقلاب فرهنگی، پزشکی قانونی است.

رییس پژوهشکده علوم رفتاری در معرفی دیگر اهداف سازمان نظام روانشناسی عنوان کرد: «جمع‌آوری و انسجام تمامی روانشناسان و مشاوران کشور در یک سیستم جامع» به معنی ساماندهی تمامی افراد فعال در ۵۲ شاخه حرفه روانشناسی و جلوگیری از ورود و فعالیت افراد غیرمجاز و فاقد صلاحیت در این حوزه، «تشکیل نهادی برای پاسداری از حقوق مراجعان»، «مهارت‌آموزی برای ورود به بازار کار در کنار بحث آموزش» و «فراهم آوردن تسهیلات و خدمات رفاهی برای صنف روانشناسان و مشاوران» دیگر اهداف اصلی سازمان را تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه مقایسه‌ای از کیفیت فعالیت این حوزه در ایران و جهان گفت: آموزش عالی در همه دنیا در سه سطح «تولید علم (پژوهش)»، «انتقال علم (آموزش)» و «تجاری‌سازی علم» متصور است. در ایران از نظر تولید علم و آموزش روانشناسی مانند بیشتر علوم وضعیت مناسبی داریم، ولی در بخش سوم یعنی «تجاری‌سازی علم» با مشکل روبه‌رو هستیم که این موضوع به ایراد در نظام آموزشی ما یعنی «آموزش برای آموزش» برمی‌گردد. خوشبختانه در کشور احساس نیاز و اقبال مردمی و استعدادهای خوبی نیز وجود دارد که برای استفاده از این پتانسیل‌ها نیاز به مدیریت و برنامه‌‌ریزی علمی و کارآمد است.

این مدرس دانشگاه در ادامه با اشاره به نحوه نظارت بر فعالیت موسسات روانشناسی و مشاوره در کشور اظهار کرد: نظارت باید به‌‌صورت کنترل کیفیت باشد. در بسیاری از کارگاه‌ها و دوره‌های کارورزی، آشفتگی وجود دارد. برای ایجاد نظم و ارتقای سطح کیفی و کارآمد بودن دوره‌ها، باید معیار علمی که در آن حوزه‌ها، شاخه‌ها و سرفصل‌ها بدرستی مشخص شده، در اختیار موسسات قرار گیرد.
این فعالیت باید با نظارت و مطابق با استانداردها باشد. تمهیداتی برای کنترل مجوز مراکز آموزشی و برگزاری دوره‌های آموزشی پیش‌بینی شده، اما کافی نیست. سازوکار نظارتی باید در سطح حاکمیتی باشد  و با همکاری دستگاه‌های نظارتی، مانع از ورود افراد فاقد صلاحیت به این عرصه شد.


telegram2 files