دکتر اللهیاری: صحت و سلامت انتخابات برای ما الویت اول است

دکتر اللهیاری: صحت و سلامت انتخابات برای ما الویت اول است

انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، جمعه ۲۵ تیر سال جاری برگزار می شود تا اعضا این شورا برای ۴ سال به ارائه خدمت بپردازند. در این میان رییس فعلی سازمان نظام که نقش موثری را در تصویب قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در مجلس ششم دارد، بر ضرورت نگاه مسئولان و مردم از سلامت جسمانی به سلامت روانی تاکید می کند.

عباسعلی اللهیاری، رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، با اشاره به ضرورت انتخابات شورای مرکزی این سازمان، اظهار داشت: انتخابات چهارمین دوره شورای مرکزی و هیات بازرسان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران با توجه به انتخابات قبلی به دلیل این که سازمان در جایگاهی قرار گرفته که بر اساس آن پیشرفت ها و تهدیداتی داشته، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

وی ادامه داد: بخشی از این تهدید به دلیل این است که دستگاه های مختلف هنوز به قانون تمکین نکرده اند و درصدد تدوین لوایحی برای ارائه به دولت هستند که تهدیدی علیه سازمان نظام محسوب می شود. از طرفی مردم به خدمات روانشناختی بسیار نیاز پیدا کرده اند.

اللهیاری افزود: با توجه به این که در دهه چهارم انقلاب اسلامی مشکلات روحی و روانی مردم افزایش یافته است و ما در بعد پیشگیری نیز کار نکرده ایم، بنابراین سازمان از جایگاه و حساسیت ویژه ای برخوردار است و مردم به این خدمات روی آورده اند.

این نماینده دوره های ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر سازمان خود را برای ارائه خدمات آماده و به روز نکند، مردم به علت نیاز از روی ناچاری به عرفان های کاذب روی می آورند و به افراد غیر متخصص مراجعه می کنند، در نتیجه مشکلاتشان بیشتر می شود و نتیجه ای نیز نمی گیرند، بنابراین ضروری است که سازمان در نگاهی جدید به بازسازی و به روز کردن خود بپردازد و خود را برای ارائه خدمات به مردم آماده کند.

وی افزود: شورای مرکزی سازمان، عالی ترین رکن سازمان نظام و در حکم پارلمان است. همان طور که مجلس شورای اسلامی در تصمیمات کلان جامعه موثر است، شورای مرکزی سازمان نظام این نقش را در جامعه روانشناسی و مشاوره کشور دارد و باید خطوط آینده را ریل گذاری کند.

اللهیاری تصریح کرد: اعضا شورای مرکزی لازم است از ویژگی های خاصی برخوردار باشند تا در این شرایط حساس، سکانداری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره را بر عهده بگیرند و با توجه به این که شورای مرکزی در این چند سال اخیر از آیین نامه داخلی مانند مجلس برخوردار بوده است و تمام طرح ها و لوایح، آن جا می آید، موافقان و مخالفان صحبت می کنند و خروجی های خوبی داشته و دارد، نیازمند این است که اعضا شورای مرکزی و هیات بازرسان چند ویژگی و پارامتر داشته باشند.

وی ادامه داد: ویژگی اول این است که نامزدها در جامعه روانشناسی و مشاوره از اجتهاد خاصی برخوردار باشند و ضمن این که علم مشاوره و روانشناسی را خوب می دانند، به مسائل و مشکلات آن آگاه بوده، نیاز مردم به این خدمات را درک کرده باشند و برای این منظور ریل گذاری را که پیشتر درباره آن صحبت کردیم انجام دهند. این مهم نیازمند این است که با تمام نهادها و دستگاه ها ارتباط برقرار کنند و به اصطلاح هر کدام از اعضا شورای مرکزی یک «پارلمان من» باشند.

وی تاکید کرد: عضو شورای مرکزی سازمان ضمن تسلط به رشته روانشناسی یا مشاوره و قوانین و مقررات کشور باید بتواند ارتباط خوبی با نهادها و دستگاه ها برقرار کند. ارتقا علمی رشته روانشناسی و مشاوره، به روز نگه داشته دانش روانشناسان و مشاوران و کمک به مردم نیز دیگر پارامترهای اعضا شورای مرکزی سازمان است.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، اظهار داشت: با توجه به این حساسیت احساس کردیم که بر عکس دوره های گذشته نیاز به مشارکت حداکثری داریم. از حدود ۷ هزار عضو در چهار سال گذشته اکنون نزدیک به ۱۹ هزار عضو داریم و  پیش بینی می کنیم که حدود ۹۰ درصد واجدین شرایط رای دهند.

وی افزود:  در ادوار گذشته در هر کدام از استان ها صندوقی در دانشگاه ها گذاشته می شد و به دلیل بعد مسافت از اعضایی که در شهرستان های استان بودند خواسته می شد تا برای رای دادن به مرکز استان مراجعه کنند. از طرفی به دلیل این که برخی نمی توانستند  به این صندوق ها مراجعه کنند  بر اساس مصوبه شورای مرکزی رای دهنده می توانست از ۲ نفر دیگر نیز وکالت داشته باشد و سه رای بدهد.

اللهیاری یادآور شد: این موضوع شک و شبهاتی را برانگیخته بود تا صحت انتخابات محل تردید باشد. برای رفع این نقیصه و مشارکت حداکثری با وزارت محترم کشور وارد گفت و گو شدیم و استدلال ما این بود که همان طور که سازمان سنجش آموزش کشور مجری تخصصی آزمون ها است و هر گونه آزمون اعم از کانون وکلا، استخدامی، المپیاد و کنکور را این سازمان که مجری حرفه ای و متخصص است انجام می دهد، وزارت کشور نیز به عنوان مجری متخصص، تمام قد و تمام عیار در برگزاری انتخابات کشور می تواند در این زمینه به سازمان نظام کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: اکنون در سازمان های نظام پزشکی، مهندسی، اتاق های اصناف و بازرگانی در مورد نتیجه انتخابات و روند آن اعتراض هایی وجود دارد، بنابراین آرمان این است که وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات تخصصی سازمان های علمی و حرفه ای شود.

اللهیاری گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در صورت موافقت وزارت محترم کشور، فرمانداری ها مجری و شوراهای استانی ما نیز ناظر بر این انتخابات می شوند. با توجه به این که صندوق در فرمانداری تعبیه می شود، بنابراین در همه شهرستان هایی که اعضا قابل قبول در آن ها داریم صندوق تعبیه می کنیم تا شرکت کنندگان در انتخابات در شهر خود رای دهند.

وی افزود: شرایط رای دهنده گان نیز این است که عضو سازمان نظام باشند، کارت عضویت را روز رای گیری ارائه داده و برای جلوگیری از تکرار ثبت رای کارت ملی همراه داشته باشند. بدیهی است که اگر فردی کارت عضویت سازمان نظام را نداشته باشد نمی تواند رای دهد.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، تصریح کرد: در گذشته افراد برای رای دادن می توانستند از یکی از استادان خود گواهی مبنی بر این که در رشته روانشناسی یا مشاوره درس خوانده اند گرفته و از دو نفر دیگر نیز برای شرکت در انتخابات وکالت بگیرند که اکنون با تغییراتی که ایجاد شده این موضوع منتفی است و افراد مجاز به دادن فقط یک رای هستند.

وی افزود: با توجه به شرایط عضویت سازمان نظام، اعضا باید حداقل مدرک فوق  لیسانس در رشته روانشناسی یا مشاوره از یکی از دانشگاه های معتبر کشور داشته باشند، همچنین ما بر عکس سازمان نظام پزشکی و مهندسی عمل می کنیم آن ها اول شوراهای استانی را انتخابات می کنند و بعد آن ها از میان خودشان شوراهای عالی را تشکیل می دهند. اعضا شورای مرکزی سازمان نظام طبق مصوبه مجلس از چنان اهمیتی برخوردار هستند که باید از توانمندی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند رای کل جامعه روانشناسی و مشاوره کشور را به خود اختصاص دهند.

اللهیاری ادامه داد: شرایط ثبت نامزدی در شورای مرکزی علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی مانند التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اصل ولایت مطلقه فقیه و … دارا بودن پروانه اشتغال حرفه ای به کار، داشتن دکترا و نداشتن سابقه تخلف در معاونت رسیدگی به تخلفات صنفی  و حرفه ای سازمان است.

وی افزود: طبق برنامه زمانبندی پس از پایان زمان ثبت نام نامزدها بررسی صلاحیت ها آغاز می شود و یک هفته قبل از روز رای گیری که جمعه ۲۵ تیر سال جاری است تبلیغات آزاد بوده و نامزدها می توانند بر اساس آیین نامه تبلیغات که مصوب ستاد انتخابات است عمل کنند.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، خاطر نشان کرد: هرگونه تخلف از این آیین نامه موجب می شود تا هیات های نظارت و اجرایی آراء فرد متخلف را باطل اعلام کنند. بنابراین صحت و سلامت انتخابات برای ما الویت اول است. ما از مشارکت افراد توانمند برای نامزدی در انتخابات استقبال می کنیم ولی پیش فرض پذیرفته علمی و اخلاقی در معرض رای دیگران بودن این است که افراد برنامه های خودشان را ارئه کنند و از تخریب فرد، افراد یا جریان بپرهیزند. همه ما عضو سازمان هستیم انتظار داریم انتخابات سازمان از تمام دستگاه و سازمان های دیگر سالم تر باشد زیرا روانشناس  و مشاور در جامعه الگو است.

وی تاکید کرد: مردم تیزبین و هوشیار اعم از اعضا و دیگر افراد جامعه به این انتخابات نگاه ویژه ای دارند و تمام سکنات اعضا زیر دره بین است، بنابراین به نامزدها توصیه می کنیم به فریختگی و جایگاه علم و دانش توجه داشته باشند و بدانند که با جوسازی و «غوغا سالاری» و تخریب دیگران رای نمی آورند. با شناختی که بنده دارم جامعه روان شناسان و مشاوران فریخته است و فردی که قصد خدمت دارد از فردی که قصد تخریب دارد تشخیص داده می شود و افرادی که برای این جامعه مفید باشند رای می آورند. امیدوارم با برگزاری انتخابات سالم، با نشاط و حداکثری بتوانیم الگویی از انتخابات را برای سازمان های علمی تخصصی در کشور و همین طور برای سازمان های مشابه در دنیا ارائه کنیم.

اللهیاری گفت: با تدبیری که اندیشده شده است ستاد اجرایی انتخابات، هیات نظارت، وزارت کشور و شهرداری تهران که جا دارد از آن ها تشکر کنم، ما را در این انتخابات یاری می کنند.

وی افزود: در شهرهای کشور فرمانداری به تعداد کافی داریم و آن ها با مشاهده کارت عضویت انتخابات را برگزار می کنند و میزان رای را برای هیات نظارت مرکزی می فرستند. در تهران دو فرمانداری مرکزی و شمیرانات وجود دارد. برای عبور از این مشکل با سازمان همیاری شهرداری یعنی فرهنگسرا ها در سازمان زیباسازی شهرداری ها وارد مذاکره شدیم. خوشبختانه آن ها قبول کردند که فرهنگسرا ها را به تعداد کافی در اختیار سازمان نظام بگذارند زیرا  شهرداری و فرهنگسرا ها نیز به نوعی زیر مجموعه وزارت کشور هستند.

اللهیاری گفت:  در مجموع در شهرهای دیگر فرمانداری ها و در تهران فرهنگسراها مجری اجرای انتابات هستند و امیدواریم انتخابات پرشور، با نشاط و سالمی برگزار شود.

وی ادامه داد: بنده به عنوان رییس سازمان نظام دنبال انتخابات سالم هستم و از جریان خاصی حمایت نمی کنم تا این انتخابات ان شا الله به خوبی برگزار شود.

اللهیاری اظهار داشت: شورای مرکزی سازمان متشکل از ۶ نفر عضو روانشناس، ۵ نفر مشاور و سه نفر هیات بازرسان است  که می توانند روانشناس یا مشاور باشند. پس از تایید صحت انتخابات وزرای محترم علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق قانون دو نماینده تام اختیار را معرفی می کنند و در اولین جلسه پس از انتخابات این شورا یک نفر را که دکترای روانشناسی یا مشاوره دارد و دارای ویژگی های خاص است به عنوان رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور انتخاب و به رییس جمهور معرفی و ایشان حکم وی را برای چهار سال تنفیذ می کند. رییس سازمان نظام با اداره جلسات شورای مرکزی، معاونت ها و کمیسیون های مختلف به ارائه خدمات می پردازد و نقش بسیار مهمی در اداره سازمان دارد.

وی خاطر نشان کرد: ما در دو حوزه درون سازمانی و برون سازمانی برنامه های گسترده و مهمی را تبیین و اجرا نمودیم که از اهم فعالیت های درون سازمانی می توان به ساختار سازی و تنظیم ساختار تشکیلاتی، تشکیل کمیسیون های جدید و روزآمدکردن تمام فعالیت های درون سازمانی و از اهم فعالیت های برون سازمانی به تثبیت جایگاه در ارکان نظام جمهوری اسلامی و نظام سلامت کشور، تنظیم تفاهم نامه با دستگاه های مرتبط با خدمات رشته های روان شناسی و مشاوره اشاره کرد تا جایی که نگاه روان شناختی و اصول سلامت روان تبدیل به نگاه اول اداره کشور شود و امیدوارم که این فعالیت ها در دور بعد با تشکیل شورایی فرهیخته و قوی، با قدرت و اقتدار هرچه بیشتر استمرار پیدا کند و بتوانیم خدمات ویژه ای به روانشناسان و مشاوران و مردم عزیز کشورمان ارائه دهیم.


telegram2 files