ضرورت توجه به مشاوره پیش از ازدواج

ضرورت توجه به مشاوره پیش از ازدواج

ناصر قاسم زاده روز با تشریح طرح مشاوره رایگان پیش از ازدواج گفت: باید نگاه همه جانبه و جدی به طرح پیش از ازدواج شود تا ضمن کاهش آمار طلاق، ازدواج آسان نیز در جامعه ترویج و فرهنگ سازی شود.
وی خاطرنشان کرد: درسال های گذشته طرح‌های مختلفی یه این شکل در کشور اجرایی شد ولی چون نگاه همه جانبه به آن نشد شکست خورد.
قاسم زاده درمورد طرح مشاوره رایگان پیش از ازدواج که از سوی معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان اجرایی شده است: در این طرح زوج‌های جوان و یا دیگر زوج‌ها که احساس می‌کنند نیاز به مشاور دارند از دوره های رایگان مشاوره بهره‌مند می شوند.
وی با اشاره نبود فرهنگ مراجعه به روانشناس و مشاور در بین افراد جامعه گفت: درحالی که خانواده های ایرانی برای جهیزیه فرزندانشان میلیون‌ها تومان پول خرج می کنند علاقه‌ای به پرداخت بهای مشاوره پیش ازدواج فرزندشان ندارند.
مدیرعامل انجمن حمایت ازسلامت و بهداشت روان جامعه افزود: در بسیاری ازکشورهای توسعه یافته انجام مشاوره‌های پیش ازدواج ضروری است.
وی درادامه تاثیر رسانه ها را برافزایش فرهنگ مراجعه به مشاور و روانشناس ضروری دانست و گفت: صدا و سیما سالانه میلیاردها تومان بابت تبلیغ پفک و نوشابه دریافت می کند ولی در برنامه هایش هیچ توجهی به اهمیت و ضرورت نقش مشاوره و روانشناسی نمی‌کند.
این استاد دانشگاه درباره مشکلات و عواقب ازدواج ها ناموفق افزود: از دل ازدواج ناموفق،‌اعتیاد، طلاق، روابط های غیرعرف و دیگر آسیب ها اجتماعی به وجود می آید.
قاسم زاده درادامه یکی دیگر از دلایل کم توجهی به مراجعه به روانشناس و مشاور را کم توجهی وزارت بهداشت به این امردانست و گفت: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در کتاب کار خودش موضوع سلامت روان را محدود به تخت ‌های روانپزشکی در بیمارستان ها کرده است.

** بیمه تامین اجتماعی زیربارتامین هزینه سلامت روان نرفته است
این دکتر روانشناس زیر پوشش بیمه‌ نبودن خدمات سلامت روان را یکی دیگر ازمشکلات مهم برشمرد و افزود: متاسفانه بیمه تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر کشور زیر بار تامین هزینه‌های سلامت روان نرفته است.
وی در ادامه افزود: زمانی که مردم بر ضرورت مراجعه به روانشناس آگاه شدند و بیمه ها نیز خدمات سلامت روان را بیمه کردند باید تائیدیه مشاوره و روانشاس الزامی شود.
برای نخستین باراین دوره‌های مشاوره پیش از ازدواج به صورت رایگان برای جوانان درآستانه ازدواج برگزار می شود و هزینه آن را وزارت ورزش و جوانان پرداخت می کند.
این طرح بصورت آزمایشی در شهر تهران درحال برگزاری است که درصورت موفقیت، دراستان تهران و سپس در تمام کشور اجرایی می شود.
در دوره مقدماتی این طرح قرار است ۲ هزار جوان در این دوره های آموزشی شرکت کنند.
هم اکنون ۶۰۰ نفر در این دوره ها شرکت کردند و مدرسان این دوره‌ها یا از روانشناسان سازمان نظام روانشناسی کشور هستند و یا روانشناسانی هستند که آموزش‌های لازم برای شرکت در این دوره ها را دیده اند.
محل برگزاری این دوره ها فرهنگسراها، مدارس و مساجدی که امکان اعلام شده است.
علاقمندان به شرکت در این دوره های گروهی و رایگان می توانند با موسسه فرهیختگان دانشگاه تهران با شماره ۰۲۱۴۲۳۱۲ تماس بگیرند و از زمان و مکان برگزاری این دوره‌ها آگاه شوند.


telegram2 files